Gastblogger 12 januari 2012 0 reacties Print Creëer een eenduidige indruk : online en offline personal brandingInterim professionals van vandaag ontkomen niet meer aan veranderingen in de manieren waarop men zich tegenwoordig presenteert, contacten legt, en zich verkoopt op de arbeidsmarkt. De groei van het internet als communicatiemiddel schept nieuwe mogelijkheden voor professionals die zichzelf willen verkopen aan nieuwe opdrachtgevers. Vooral tijdens de huidige, zich in rap tempo transformerende economie, waarin de nadruk steeds meer komt te liggen op competitie, flexibiliteit en creativiteit, is het van cruciaal belang dat je inspeelt op de trends. Niet alleen in de zin van kennis, werkzaamheden en persoonlijke uitstraling, maar ook in je persoonlijke branding, zowel offline als online. Het fenomeen van de sociale, online netwerksite is ondertussen alweer bijna tien jaar oud. In de beginfase was het gebruik van deze ‘social media’ sites beperkt tot het onderhouden van privécontacten door jongeren. Maar in de laatste jaren is het belang van sociale netwerksites voor professioneel gebruik sterk toegenomen. LinkedIn is binnen rap tempo uitgegroeid tot de belangrijkste van deze professionele netwerksites, en wordt tegenwoordig niet alleen gebruikt voor het onderhouden en leggen van contacten tussen individuele professionals. Ook bedrijven maken steeds meer gebruik van dit platform, voornamelijk voor wervingsdoeleinden. Dit betekent dat er op een bewustere manier moet worden nagedacht over je online presentatie en imago, op zowel het persoonlijke, als het professionele vlak. Je visitekaartje zegt iets over je professionele kernmerken en je persoonlijke stijl, en je LinkedIn en Twitterprofiel spreken tot de verbeelding van diegenen die op deze manier voor het eerst kennis maken met jouw persoonlijke brand. Je online imago beperkt zich niet tot je LinkedIn profiel. De groeiende hoeveelheid online kennisplatforms vormen een uitlaat bij uitstek voor personal branding. Als je jezelf wilt presenteren als de aangewezen expert op het gebied van mobiele communicatie, kan het dus geen kwaad om je bevindingen hierover te delen met andere professionals op online kennisplatforms (zoals ZiPconomy bijvoorbeeld). Alles is zichtbaar Maar de hoeveelheid informatie die op het wereldwijde web te vinden is, kan ook minder positieve uitwerkingen hebben. Met behulp van Google kan er met één muisklik een overvloed aan informatie over iemand worden opgeroepen. Dit betekent dus dat niet alleen je LinkedIn en Twitterprofiel gemakkelijk kunnen worden gevonden door potentiële opdrachtgevers, maar ook het Facebook (of andere social media) profiel dat je gebruikt voor persoonlijke uitlatingen. Als je hier slim mee omspringt, kan dit voordelen hebben wat betreft je personal branding. Door professionele contacten een kijkje te gunnen op je Facebookprofiel, kan je toegankelijker en socialer overkomen. Maar het is verstandig om bewust te zijn van de gevolgen van de informatie die je via social media over jezelf weergeeft. Persoonlijke informatie, meningen en uitlatingen over anderen op je Facebookprofiel kunnen de indruk die je probeert te wekken bij opdrachtgevers op een positieve, maar ook negatieve manier aantasten. Consistent beeld: online & offline Het punt is dus om al deze verschillende facetten van jouw personal branding op elkaar af te stemmen. Zorg dat je op elk platform dezelfde kernvaardigheden benadrukt, zodat een consistente indruk wordt gecreëerd van jouw sterkste verkooppunten. Zorg ook dat je persoonlijke stijl in al je uitlatingen naar voren komt. Leg de nadruk op je jarenlange ervaring, kennis van zaken, betrouwbaarheid en reputatie, want dan presenteer je jezelf op een andere manier dan wanneer je sterkte ligt in je vernieuwende blik en creatieve energie. De kernpunten van je professionele persoonlijkheid voer je door in alle aspecten van je personal branding: van het ontwerp van je visitekaartje en de lay-out van je CV tot je eigen website of blog en je bijdragen aan professionele kennisplatforms. Dit gastblog is geschreven door Sanne Velthuis. Sanne werkt als linguistische assistent en online researcher voor Search Laboratory Ltd. in Leeds, Engeland. Ze schrijft regelmatig over (online) marketing, social media, en recruitment. personal branding Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips