"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De wereld op inhuur-Marktplaatsen achter een paar mailtjes…

Het is dat er 4 van dezelfde mailtjes in 10 minuten tijd binnenkwamen, anders was ik nooit op het idee van deze blog gekomen…. De tekst was 4x dezelfde, maar voor steeds een andere aanvraag op deze Marktplaats.

Het onderwerp van één zo’n mailtje was: AH05 Aanvraag REQ03200 is geannuleerd

De tekst luidde als volgt:

Geachte Leverancier,

Onderstaande aanvraag is geannuleerd. Geen van de benaderde leveranciers kan kandidaten aanbieden op deze aanvraag.

Aanvraagnummer: REQ03200
Onze klant: Rijkswaterstaat
Startdatum gevraagde opdracht: 11-6-2012
Einddatum gevraagde opdracht: 11-6-2013

Annuleringsreden:
———-
De vacature verkeerd ingevoerd
———-
Dit is een automatisch gegenereerde mail, reacties naar het e-mailadres van de afzender worden niet gelezen. Neem voor inhoudelijke vragen contact op met Expertisecentrum Organisatie en Personeel. Zie www.ec-op.nl onder “Contact” voor onze contactgegevens.

Met vriendelijke groet,

Cluster In, Door-en Uitstroom
Expertisecentrum Organisatie en Personeel (EC O&P)
………………………………………………………………….
De Werkmaatschappij
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Postbus 23804 | 2502 GV | Den Haag
………………………………………………………………….
www.ec-op.nl

Op zich een mailtje om zo weg te klikken, maar als je goed kijkt dan vallen toch een paar dingen op: Wie verzint nu zo’n onderwerp in een mail-tekst wat je naar duizenden leveranciers stuurt? Ik vrees dat het antwoord is : de software……

Onduidelijkheid geautomatiseerd

Vervolgens blijkt Leverancier met een hoofdletter te worden geschreven. Zou dat uit respect zijn gebeurd voor alle leveranciers, of zou er nog nooit iemand echt naar hebben gekeken? De zin ‘Geen van de benaderde leveranciers kan kandidaten aanbieden op deze aanvraag’ is ook intrigerend. Waarom niet? Werden er zulke hoge eisen gesteld of was de site onbereikbaar of….?

Maar gelukkig is er een annuleringsreden: De vacature was verkeerd ingevoerd. Maar dat roept bij mij dan de vraag op: ‘Nou en, wanneer kan ik de verbeterde versie zien’?
En het woordje ‘benaderde’ van ‘benaderde leveranciers’ is ook interessant. Immers op een Marktplaats worden er -als het goed is- geen leveranciers benaderd, maar moeten leveranciers reageren op openstaande opdrachten.

En dan de afsluiting. Er wordt gewerkt met een no-reply mailadres. Dus ik moet op zoek gaan naar de contactgegevens van de afzender, zo staat er te lezen. Om in de volgende zin vervolgens de contactgegevens te publiceren behalve……het telefoonnummer. Ik zou zeggen: Maak het makkelijk voor je leveranciers en zet alle contactgegevens onder de mail. Immers je bent als overheidsorganisatie blij met je leveranciers op de Marktplaats……..toch?

Een nieuwe aanvraag van dezelfde organisatie is ook interessant:

Geachte Leverancier,

Er is een nieuwe aanvraag naar u verzonden. Wij verzoeken u geschikte kandidaten binnen de gestelde termijn via Job2 aan te bieden.
U wordt via Job2 op de hoogte gesteld van de status van uw voorgestelde kandidaten.

Aanvraagnummer: REQ03418
Distributie: Marktplaats
Onze klant: Rijkswaterstaat
Locatie: Rijkswaterstaat Dienst Oost-Nederland
Functie: (Senior) Adviseur
Functiecategorie: Advisering
Uiterste voorsteldatum: 27-8-2012 23:59
Uiterste datum voor het stellen van vragen: 22-8-2012 23:59
(NB: Indien dit veld ingevuld is, kunt u vragen uitsluitend via Job2 stellen)
Startdatum gevraagde opdracht: 13-8-2012
Einddatum gevraagde opdracht: 30-6-2013

Dit is een automatisch gegenereerde mail. Gebruik het e-mailadres niet om te antwoorden. U kunt vragen over deze aanvraag uitsluitend stellen via Job2, door in te loggen in Job2, de aanvraag te openen en uw vraag te stellen vóór [22-8-2012 23:59] (indien leeg dan is vragen stellen via Job2 niet van toepassing) .

Ik begrijp dat ik vooral via Job2 moet aanbieden, want dat staat maar liefst 3x in de tekst. Maar wie of wat is Job2. Is er dan ook een Job1? Hoeveel Jobs zijn er daar eigenlijk? Waarom niet gewoon een link: Klik hier om uw vragen te stellen. En klaar is Job/Kees………

En begrijp me goed. Het gaat me niet om de mensen van het EC-OP. Ik heb ze wel eens ontmoet. Aardige mensen die vast het beste willen. Maar wil er misschien iemand daar eens kijken naar wat er zoal voor min of meer geautomatiseerde onzin-boodschappen worden verstuurd?

In dezelfde week kreeg ik van een andere Marktplaats-beheerder een mail waar ik werd betiteld als ‘Gewaardeerde leverancier’. Maar ik moest wel mijzelf opnieuw registreren want zij hadden een nieuw platform in gebruik genomen en daarom moest ik (en vele duizenden andere leveranciers met mij) mij opnieuw aanmelden. En of ik dat dus maar even wilde doen. Was een overname van de oude gegevens niet veel vriendelijker geweest, met een verzoek aan de leveranciers om te kijken of die overname goed is gelukt?

Gaan Marktplaatsen ooit nog rekening houden met belangen en behoeften van leveranciers?

Beide incidenten brengen mij tot de kern van deze blog: Gaan we het in dit land nog meemaken dat er Marktplaatsen voor externe inhuur komen die wél rekening houden met de belangen en behoeften van leveranciers? Zodanig dat leveranciers er plezier in hebben om geregistreerd te staan op een Marktplaats in plaats van dat meestal noodgedwongen is door de economische malaise? Zodanig dat leveranciers niet meer aangeven direct te stoppen met het doen van aanbiedingen op een Marktplaats als de voorspelde schaarste aan personeel een feit is? Zodanig dat de tevredenheid van leveranciers als gebruiker van een Marktplaats een goed rapportcijfer krijgt? Ik zie bij sommige Marktplaatsen wel verbeteringen, maar uit bovenstaande kleine voorbeelden blijkt dat er nog veel mis is.

Welke overheidsorganisatie pakt de handschoen op en gaat voor een Marktplaats 3.0?

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

Eén reactie op dit bericht

  1. Tja, het blijft pionieren, blijkbaar. Voor de Rijksoverheid is het sowieso lastig om dit soort processen centraal aan te sturen en te waarborgen en als een systeem dan op de loop gaat… De term Leverancier – met een hoofdletter – lijkt mij hier te verwijzen naar de juridische entiteit – zoiets als de Koning – en niet naar een persoon van vlees en bloed.

    Slordig, ja. Maar al doende leert men.