"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Het geheim van een wervende website van een interim professional

Een tijdje geleden sprak ik met een kandidaat die ik coach over de website die hij wil bouwen. Laten we hem Ron noemen. Uiteraard is de bedoeling dat deze website Ron gaat helpen bij het genereren van nieuwe klanten en opdrachten.  Zelf is Ron klant bij mij geworden vanwege mijn blog en mijn website, vertelde hij.

Dus vroeg ik hem wie hij allemaal op internet had bekeken. Tenslotte heb ik diverse concurrenten in dit vak en ik was benieuwd waar hij zijn keuze op had gebaseerd. Ron had inderdaad gedegen onderzoek verricht en diverse bekende aanbieders in mijn vakgebied bekeken. Wat maakte dat Ron overstag ging en wat kan jij daarvan leren?

Als jij veel geld en tijd steekt in het bouwen van jouw website, wil je natuurlijk niet dat iemand na een korte blik op de webpagina gapend wegklikt. Daarom is het goed wat meer over de do’s en don’ts te weten die maken dat een site succesvol is of juist niet.

  • Welke fouten maken dat iemand afhaakt als hij jouw website bezoekt?
  • En welke elementen maken jouw website boeiend voor jouw klant?
  • Wat maakt dat hij klant wordt?

Wat zijn veelgemaakte fouten die je op websites aantreft?

1) De klant staat niet centraal

Een fout die je echt op heel veel websites tegenkomt, is dat de aanbieder niet de klant centraal stelt maar zichzelf.

Negen van de tien websites zijn als volgt opgesteld: wij zijn; wij doen; onze aanpak.

  • Wij zijn een heel succesvol bureau en we hebben heel veel expertise over…
  • Wij doen de volgende dingen…
  • We zijn overigens ook al heel lang in de markt en we leveren uiteraard ook altijd maatwerk…
  • Ons product (of onze dienst) wordt gekenmerkt door…
  • Onze werkwijze is als volgt…
  • Onze training gaat over…

Denk je dat jouw klant geboeid raakt door een dergelijk zouteloos verhaal?  Welnee. De klant wil helemaal niet lezen over jouw aanpak. Hij wil lezen over jouw resultaten.

En die resultaten boeien hem alleen maar als die gaan over een probleem dat hij graag op wil lossen. Of over een ambitie waar hij nu eindelijk echt werk van wil maken.

Jouw klant wil weten:

  • Hoe hij succesvol(ler) of gelukkiger wordt;
  • Hoe hij aan klanten komt;
  • Hoe hij tijd/geld kan besparen;
  • Hoe hij zijn doelen kan bereiken (op welk vlak dan ook).

Als jouw klant begint met lezen op je homepage, moet hij meteen gepakt raken omdat hij denkt: ‘Hee, dit gaat over mij!’

Daarom is het zo ongelooflijk belangrijk dat je duidelijk in kaart hebt, wie jouw klant is voordat je begint met het bouwen van je website. Als jij je met je diensten gaat richten op ongeveer iedereen, voelt niemand zich aangesproken. Pas als je goed in beeld hebt wat jij te bieden hebt, en voor welke klant (jouw niche) je wilt gaan werken, kun je gericht aan je marketing gaan werken. Pas dan kun je boven water krijgen welke problemen deze klant heeft waar jij de ultieme oplossing voor kunt bieden. En dan komen de klanten naar jou toe omdat ze zich begrepen voelen en het gevoel hebben dat jij echt iets voor hen kan betekenen. Dan hoef jij niet meer achter klanten aan te jagen. Dat is prettig werken, kan ik je uit de praktijk melden…

2) Te korte teksten

Een van de meest gemaakte fouten die gemaakt wordt op websites is het gebruik van korte, weinig zeggende teksten. Veel vormgevers zijn van mening dat een site met name een sfeer moet weergeven en dat je de lezer vooral niet moet vermoeien met lange teksten.

Dit is al een heel oud misverstand waar ik al in het begin van mijn loopbaan als marketeer mee te maken kreeg. Wist je dan een van de meest succesvolle direct mailbrieven ooit, zeven kantjes lang was?! Als het interessant voor hem is, leest je klant echt wel door! Bij mijn mailings heb ik destijds de kern van het verhaal in de brief verwerkt die inderdaad een A4-tje lang was. Omdat de voordelen van het ingewikkelde ICT-product echter niet in een enkele pagina uit te leggen waren, heb ik hier bij mijn mailings een (zeer goedgelezen) bijlage voor gebruikt.

Ook jij kunt in de vormgeving van je webpagina’s rekening houden met mensen die in eerste instantie afgeschrikt raken door lange teksten. Dat doe je door de kern van je tekst, dat waar het echt om gaat, in de eerste twee a drie alinea’s te verwerken. En wanneer de klant meer wil weten kan hij doorklikken bij -lees verder-.

3) Onpersoonlijke site

Het is, zeker voor jou als ZZP-ers, een gemiste kans als je op je website nalaat iets over jezelf te vertellen. Juist jij bent je eigen merk! Vertel iets over je achtergrond en zet er ook een goede portretfoto van jezelf bij.

Dit wordt door jouw klant zeer gewaardeerd. Mensen willen een goed gevoel hebben over de persoon met wie ze zaken gaan doen.

Ik vind het altijd grappig als je al vrij snel constateert dat je op de site van een eenpitter bent beland en dan toch voortdurend vage teksten in de wij-vorm voorgeschoteld krijgt. Het is dan vaak niet geheel duidelijk wie er nu eigenlijk achter de site zit en dat is niet handig. Laat gewoon zien wie je bent. Juist jouw kwaliteiten en eigenschappen, dat wat jou uniek maakt, maakt dat de klant kiest voor jou. Laat zien wie je bent.

Als je bang bent dat een klant geen zaken wil doen met een eenpitter, kun je op je site ook nog een aantal vaste samenwerkingspartners presenteren, in een apart hoofdstuk bijvoorbeeld. Zo kun je duidelijk maken dat je ook grotere projecten kunt oppakken.

4) Zorg voor een call to action

Het is echt zonde als mensen jouw site bezoeken en dan geen gegevens achterlaten. Ik bied zelf op mijn site het gratis Ebook over Personal Branding aan – In drie stappen naar een sterk merk-.

Mensen geven hun emailadres op om dit Ebook op te vragen en komen dan in mijn mailinglijst.

Ik stuur hen regelmatig informatieve artikelen en krijg via deze weg het merendeel van mijn nieuwe klanten binnen. Het is absoluut de moeite om serieus na te denken over een Ebook, checklist of iets anders dat je aan kunt bieden om te zorgen dat klanten hun adres achter laten als ze jouw site bezoeken. Je kunt dan regelmatig iets van je laten horen. Zo leren ze jou dan beter kennen en worden ze, als je het goed doet, na verloop van tijd klant.

5) Maak van je site geen creatieve zoekpuzzel

Laat mensen niet op zoek moeten gaan op jouw site naar de informatie die voor hen relevant is. Zorg voor een duidelijke indeling.

Zet jezelf op de kaart en maak een succes van je bedrijf.

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma

3 reacties op dit bericht

  1. Duidelijk verhaal, alleen “te korte teksten” zou ik vervangen door “te lange teksten”.
    Bezoekers aan een website gaan geen ellenlange verhalen lezen, ze “scannen” de pagina op zoek naar aanknopingspunten.

    Verder zou ik nog willen toevoegen: De belangrijkste informatie op de homepage. De homepage is, per definitie, de best bezochte pagina van elke website. Vaak zelfs de enige pagina, gemiddeld meer dan de helft van de bezoekers komt niet verder dan de homepage. Zorg dus dat de boodschap die je kwijt wilt meteen duidelijk is.

    Denk ook aan dingen als contactgegevens, openingstijden etc. Als er een kans bestaat dat bezoekers hier naar op zoek zijn dan is de homepage de aangewezen plek.

  2. Leuk artikel, wat me bij veel kleine bedrijven opvalt, is dat heel vaak de volgende zin is te lezen: bij ons staat de klant centraal! Wat taalkundig een leuke zin is, omdat het zichzelf direct tegenspreekt.