"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Capgemini start ZZPcommunity voor IT’ers. Of is het meer een ‘low-cost´ carrier…?

dunitDat de grote IT detacheerders het zwaar hebben, daar zeg ik niets nieuws mee. Naarstig zoeken ze naar nieuwe modellen om nog iets van hun ooit ruime winstmarges terug te veroveren. Met de onderliggende vraag welke toegevoegde waarde ze nog kunnen leveren. Een groeiend aantal IT’ers is ZZP-er, grote afnemers van flex ITers als de banken, verzekeraars of een NS zijn druk bezig zichzelf te positioneren richting die ZZP-it markt. Vaak met als doelstelling rechtstreeks zaken met hen te doen. Ook het Rijk druk bezig na te denken hoe de inhuur van IT´ers te optimaliseren

ICT dienstverlener Gapgemini komt nu met een nieuwe eigen ‘ZZP community’ voor ICT managers, professionals en consultant: Dunit. Dit nieuwe bedrijf gaat zich bezighouden met het detacheren van zelfstandige ict-professionals en zzp’ers die zich begeven op het snijvlak van de business en ict.

Dunit, een zelfstandig onderdeel in de Gapgemini groep, ziet een groeiende vraag “van organisaties naar direct inzetbare IT professionals tegen een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding.” Anders gezegd: goedkoper dan de traditionele Gap consultant.

Daarnaast wil Dunit inspelen op de wens van veel ITprofessionals die meer vrijheid willen en een eigen regie op hun project. Daarbij denkt Dunit dat die professionals, naast zelfstandigheid, ook behoefte hebben aan ondersteuning op het gebied van opleiding, inkomen, verzekeringen en mobiliteit. Daar wil Dunit op inspelen. Bijvoorbeeld door toegang te verschaffen tot de Capgemini Academy.

Ronald Spaans, voormalig CFO van Sogeti in Nederland, nu Algemeen Directeur van Dunit, legt de ambitie in een interne mail uit: “Onze wens is te bouwen aan een organisatie die altijd en overal toegang biedt tot de best gekwalificeerde IT professionals. Het gemak van hedendaags zakendoen is daarbij erg belangrijk. Zo werken we nu aan de bouw van geavanceerde communities waarmee we IT professionals en organisaties op een eenvoudige manier met elkaar verbinden en helpen hun kennis verder te verrijken.”

Positionering lastig, kostenmodel nog onduidelijk

De stap van Cap was al aangekondigd. Met name in het ´commodity´-segment, zoals ze dat zelf noemen, liggen de eigen kosten en de markttarieven te ver uit elkaar. De eerder aangekondigde loonsverlaging voor oudere medewerkers zal daar ook te weinig soelaas voor bieden. Dunit ziet er uit als een vrij logische antwoord op die vraag. De omschreven trends kloppen wel. Vraag is in hoeverre ZZP IT-ers ook echt die ondersteuning op zaken als verzekeringen en mobiliteit zoeken. En of ze daar voor willen betalen. Het gaat de gemiddelde ZZP´er toch primair om opdrachten. Of opdrachtgevers dit model zien als het antwoord op hun beweging om de sourcing van IT´ers meer in eigen hand te nemen valt te bezien. Ook is niet duidelijk wat Dunit aan de commerciële kant doet. Gaan ze actief aan sales doen, wordt het meer dan sec een marktplaats plus?

Jammer genoeg geeft de site daar (nog?) geen informatie, noch over kosten en verdienmodellen. Wie gaat waar voor betalen? Gaat dat via het traditionele opslagmodel over gewerkte uren? Daarnaast lijkt me de combinatie van een aantrekkelijke, kwalitatieve community met veel toegevoegde waarde en de (onuitgesproken) positionering als de ´low-cost carrier´ van Cap een lastige. Gaan IT’ers zich daar aan binden…? We houden het in de gaten.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

8 reacties op dit bericht

    • dank. freudiaanse verschrijving van blogger met dyslexie… ik laat hem staan…;)

  1. Mooie verschrijving met een vooruitziende blik. :-).

    Mooi initiatief van Cap, persoonlijk heb ik wat moeite met de naam dun => done, en de associaties daarbij. Ik zie de ontwikkeling die Cap maakt vaker bij ons terug. Bestaande, enigszins verouderde netwerken gieten hun organisatie is een (social) comunnity en groeien tegen de crisis in als kool.

    Leuke uitdaging om dit proces te begeleiden.

    • Raoul,

      Er zal toch meer nodig zijn om verouderen netwerken echt vitaal in de markt te zetten dan het ‘gieten in een social community’…

      Welke voorbeelden ken jij (in NL) waar zo’n transitie echt goed lukt is?

      • Hugo-Jan,

        Nu ik het terug lees vind ik ‘verouderde’ ongelukkig gekozen. Wat ik wil benoemen is dat van netwerken steeds meer in de verbinding en samenwerking wordt verwacht, ook online. Digitale communities zijn een vorm waar steeds vaker om wordt gevraagd en ja… kiezen voor een platform is 20% van de ‘oplossing’. Daarna komt een moeilijke en uitdagende 80% in ‘change’ van cultuur en organisatie. Dat is denk ik wat je bedoeld?!

        Mooi voorbeeld vind ik myworld.com en de community = community.myworld.nl. Mooi omdat het hier gaat om duizenden kleinschalige ontwikkelingsprojecten die allemaal om (dezelfde) kennis verlegen zitten. MyWorld draait een jaar kent 300 organisaties en 2200 gebruikers die allen een behoorlijke sprong vooruit hebben gemaakt in kennis en samenwerking.

        In de interimmarkt ken ik bijv. communicatiewinkel.nl van Chantal Evers.

        Grt. Raoul

        • ik doel inderdaad op dat het juist voor ‘oudere’ organisaties, en dat zijn verre weg de meeste bedrijven en organisaties, het nog heel lastig zijn om te transformeren naar nieuwe, meer platte, netwerk-structuren. De tools waar je op doelt kunnen zeer zeker ondersteunend zijn, of meer dan dat – maar lukt het ook oude patronen los te laten….

  2. Ik gok zelfs hier de marges te laag voor Cap – heb een uitvoerige analyse op alle andere initiatieven van de afgelopen half jaar hier (http://www.martijnlinssen.com/2013/01/capgemini-nl-disruptive-desperate-or.html)

    Cap zal waarschijnlijk een soort midlance constructie aangaan waarbij ZZP’ers medewerker kunnen worden met een gegarandeerd minimum loon voor bepaalde tijd indien niet ingezet. Daarnaast zullen ze simpelweg marge nemen over het tarief – maar dat zal max 3-5% zijn

    De echte meerwaarde voor Cap zal zijn dat ze hiermee binnen komen bij klanten die ze nog niet hebben, en een mogelijkheid bieden voor de werknemers waar ze van af willen die ze zo een zachte landing kunnen geven buiten de deur. Voor de rest zal dit waarschijnlijk marginaal tot verliesgevend zijn

    Ach, wie weet. Het huidige NL Outsourcing schijnt ook ooit eens als sterfhuisconstructie te zijn opgezet…