"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wanneer heb jij voor het laatst iets nieuws gedaan waar je blij van werd?

9416926_sIn mijn personal branding bureau spreek ik regelmatig met mensen die naar mij toe komen omdat ze toe zijn aan een nieuwe stap. Mensen bij wie het is gaan kriebelen. Die echt succesvol willen gaan ondernemen in plaats van uurtje-factuurtje te werken. Die al tijdenlang dezelfde dingen doen, inmiddels op routine werken, daar in vastlopen, en nu echt een nieuwe stap willen gaan maken. Mensen die toe zijn aan een goedlopend bedrijf waarin zij de dingen doen waarin hun hart ligt. Waarin zij zichzelf als ondernemer blijvend kunnen ontwikkelen op een succesvolle manier.

Werken vanuit een passie maar geen goed inkomen

Veel coaches die ik ken, werken voor veel te lage uurtarieven. Ze doen op zich wel werk waar ze passie voor hebben maar verdienen veel te weinig.  En dit geldt uiteraard niet alleen voor coaches. Ook trainers, adviseurs (zakelijk, technisch, creatief), ontwerpers, webdesigners, tekstschrijvers, fotografen en  journalisten nemen opdrachten aan waar ze niet echt warm voor lopen. En dan wil de klant liefst ook nog een ‘gunstig tarief’.  Maar ja, de schoorsteen moet toch roken en er is iedere maand weer die hypotheek.

Wel een leuk inkomen maar toch niet gelukkig

Daarnaast kom ik ook regelmatig mensen tegen die eigenlijk prima verdienen maar die toch niet meer zo heel blij door het leven gaan. Dan heb ik het over interim-managers die ieder jaar zo’n 70.000 kilometer op de teller van de auto hebben staan, lange dagen maken en niet veel voldoening meer halen uit hun werk.

Veel interim-managers worden ingehuurd om overal opnieuw hetzelfde kunstje te vertonen.

Omdat ze daar zo ervaren in zijn, en omdat ze hun kunstje zo goed beheersen. Het resultaat is dat je een bepaalde mate van routine ziet optreden en dat de passie er na verloop van tijd een beetje vanaf gaat. De zoveelste implementatie, de zoveelste keer een afdeling op de rit zetten, de zoveelste keer een verandertraject vlot trekken… Het is geen uitdaging meer voor hen.

Time for a change?

Is het voor jou ook tijd om aan je groei als ondernemer en als mens te werken?

Ben jij ook ooit zelfstandig geworden omdat je meer vrijheid zocht en ruimte om je te ontplooien?

Veel mensen worden zelfstandig om hun ideale levensstijl te realiseren. Ze willen graag hun talenten tot ontwikkeling brengen, het werk doen dat ze het allerliefste doen, vrijheid verwerven en een (zeer) goed inkomen verdienen

Wat heb je daarvoor nodig? Een gestructureerde marketingaanpak die begint bij personal branding (want jij bent tenslotte je bedrijf.) En vanuit die basis werk je aan een succesvolle business branding.

De meeste interim-managers hebben over het algemeen wel een potje opgebouwd om een aantal maanden te overbruggen tussen de opdrachten door. Gebruik die tijd dan niet alleen om op zoek te gaan naar nieuwe opdrachten maar om je ook te ontwikkelen als ondernemer op andere fronten. Breng jouw waardevolle kennis in kaart en bedenk hoe je die kennis op een andere manier kunt inzetten voor jouw klanten. Door middel van adviesopdrachten of het geven van trainingen. Door coaching van (aanstaande) managers. Er zijn veel meer mogelijkheden dan je denkt.

Hoe hebben andere ondernemers dat aangepakt en wat kun jij van hen leren?

  • Zij ontwikkelen hun unieke niche gekozen waarin zij zichzelf als expert in de markt zetten.
  • Zij hebben geïnvesteerd in hun kennis op het vlak businessmarketing.
  • Zij hebben herkenbare unieke producten en diensten opgezet.
  • Hun aanbod heeft een prijs, een naam en een duidelijk resultaat.
  •  Hun diensten zetten ze op een aantrekkelijke manier op de markt door een uitgekiende marketingaanpak.
  • Doordat zij met meervoudige inkomstenbronnen werken, hoeven ze minder te werken.
  • Zij trekken klanten aan via hun website en een slimme inzet van social media.
  • Zij hebben bovendien een mindset ontwikkeld van een succesvolle innovatieve ondernemer.
  • Ze werken alleen met de allerleukste klanten 

Wat houdt je (nog) tegen?

Wat mensen tegenhoudt om daadwerkelijk  nieuwe stappen te maken, is onzekerheid. Je weet wat je hebt, maar je weet nog niet wat daarvoor precies in de plaats zou kunnen komen.

Veel ZZP-ers hebben vaak wel een aantal ideeën maar weten nog niet zo goed hoe ze hier op een goede manier vorm aan kunnen geven. Dat houdt ze tegen om de stap daadwerkelijk te maken.

Omdat ze niet goed weten hoe ze op een andere manier zichzelf in de markt kunnen zetten, blijven ze toch met name gericht op het verwerven van weer een volgende nieuwe opdracht. Hiermee houden zij zichzelf gevangen in die tredmolen die ze nu juist zo graag willen verlaten.

Hoe zou je jouw nieuwe bedrijf rustig op kunnen bouwen terwijl je nog voldoende inkomsten genereert? Je zou kunnen beginnen met interimopdrachten voor 3 dagen te doen zodat je daarnaast kunt gaan bouwen aan je andere diensten. Veel interimmanagers doen dat. Om eerlijk te zijn, ik heb het zelf ook gedaan toen ik in de ontwikkelingsfase was van mijn bureau voor personal branding.

Ik heb in eerste instantie een baan voor 3 dagen gehad en daarnaast ben ik mijn bedrijf gaan uitbouwen.

Dat heeft voor- en nadelen. Je moet het niet te lang doen, want op een gegeven moment raak je in een spagaat  qua tijd/energie, en moet je keuzes gaan maken. Maar je hebt wel de mogelijkheid om eerst eens te onderzoeken of de diensten die jij in de markt wil zetten, aanslaan. Je kunt eens wat uitproberen en zaken bijstellen als het niet meteen helemaal zo loopt als je had gedacht. Je kunt het rustig laten groeien zonder stress.

Overweeg ook eens serieus om je te laten coachen door een goede businesscoach want je kunt niet altijd in je eentje het wiel uitvinden. Ik heb daar zelf uiteindelijk ook in geïnvesteerd en het was een van de beste investeringen die ik ooit heb gedaan. De belangrijkste les die ik in de afgelopen tijd heb geleerd, is dat je voor succes in je bedrijf niet harder hoeft te werken. Je kunt je bedrijf op een slimme manier laten groeien door te kiezen voor bepaalde manieren waarop je je inkomen verdient en het vermijden van andere.  Niet langer meer een urenfabriek draaien maar een bloeiend bedrijf opbouwen, waarin je op een gestructureerd manier je werkt aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. Voel je het verschil?

Wil jij nu echt die nieuwe stap gaan maken en niet langer meer uitstellen waar je al lange tijd  over droomt? Bedenk dan:

‘Terwijl we uitstellen, haalt het leven ons in’

 – Seneca-

 

Vanuit haar bureau De Personal Branding Coach traint Saskia Postma adviseurs, interim managers en adviesbureaus om zich als een sterk brand te profileren, hun verhaal en toegevoegde waarde onder woorden te brengen en hun eigen markt te creëren. In de periode 2014-2016 voert zij daarnaast samen met een compagnon het succesvolle trainingsbedrijf The Why Generation waarin zij interim managers traint om zich vanuit een sterke personal branding en goede sales vaardigheden te profileren voor de betere opdrachten in de markt. Door haar gecombineerde achtergrond van headhunter en marketeer herkent Saskia als geen ander wat jou als interim-manager of consultant onderscheidend maakt. In de loop der jaren heeft zij honderden managers en consultants uit alle mogelijke branches mogen helpen zichzelf te positioneren voor opdrachten, hun eigen bedrijf op te bouwen of te rebranden. Bekijk alle berichten van Saskia Postma