Ook GVB Amsterdam start marktplaats voor inhuur personeel (interview)

GVB”: “We willen iedereen een kans geven om een tijdelijke opdracht te vervullen”

Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) Amsterdam schaart zich in een groeiende aantal organisaties met een aparte website voor het inhuren van extern personeel. Vandaag lanceert het GVB haar eigen marktplaats.

“We willen iedereen een kans geven om een tijdelijke opdracht te vervullen”

GVB in Amsterdam, verantwoordelijk voor al het openbaar vervoer in en rond Amsterdam, heeft regelmatig behoefte aan tijdelijk externe capaciteit op verschillende niveaus en met deze marktplaats willen ze iedereen, ook zelfstandig professionals, de kans geven in te schrijven op opdrachten.

GVB treedt daarmee in het spoor van een groeiend aantal organisaties dat met het marktplaats principe werkt. We spraken kort met Lonneke Burghart over hoe GVB tegen het inhuren van externen aankijkt en waarom ze met een marktplaats gaan werken.

Waarom gaan jullie met het marktplaats principe werken?
“Wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerde mensen die een bijdrage kunnen leveren aan onze doelstellingen. Onze medewerkers, of ze nu vast of tijdelijk zijn, maken het verschil, of het nu gaat om bestuurder, een conducteur, een monteur, een ICT-er, een planner, een adviseur of een directeur. We hebben regelmatig behoefte aan tijdelijke externe inhuur. Bijvoorbeeld omdat er specialistische kennis nodig is of er is een gebrek aan tijdelijke capaciteit.

Om aan kandidaten te komen voor die opdrachten gaan wij nu gebruik maken van een marktplaats. We willen iedereen een kans geven om een tijdelijke opdracht bij GVB te vervullen. (of iedereen een kans geven om zich in te schrijven en in aanmerking te komen voor een tijdelijke opdracht bij GVB). Tijdelijke opdrachten zetten we op die manier zo open en eerlijk in de markt.

Iedereen die aan de inschrijfvoorwaarden voldoen, of je nu een zelfstandige ondernemer bent of een leverancier van specialisten, kan een kandidaat aanbieden voor een tijdelijke opdracht.”

Om hoeveel opdrachten gaat het denk je per jaar. En welk type opdrachten kunnen we verwachten?
Het aantal opdrachten per jaar is meer dan 100. Het zullen voornamelijk specialistische functies zijn op het gebied van Infra, Rail (techniek) maar ook binnen ICT en andere stafafdelingen.

Onder zelfstandigen is nog wel eens gemor dat er zo veel verschillende marktplaatsen zijn. Hebben jullie overwogen om samen te werken met andere marktplaatsen?
Nee dat hebben wij niet overwogen. Wij stellen het ook op prijs als zzp’ers bewust voor een organisatie als GVB kiezen.

Inhuursite geïntegreerd in ‘werkenbij’-site

De website met meer informatie over het werken als externe bij het GVB en de mogelijkheid om je in te schrijven, is onderdeel van de ‘werkenbij’-site van het GVB. De informatie de daar te vinden is, is beknopt maar duidelijk. Het aanmeldproces is eenvoudig en verloopt vlot. Opdrachten zijn – zoals bij veel marktplaatsen – pas te zien wanneer je je hebt aangemeld. Die opdrachten zijn er nu overigens nog niet, maar dat zal wel gaan veranderen. Wanneer je ingeschreven staat, ontvang je nieuwe opdrachten per mial. Het wordt, ook na aanmelding, nog niet helemaal duidelijk of je bij de gunning van een opdracht ook een directe overeenkomst met het GVB sluit of dat het contract via een broker loopt.

Printscreen GVB

 

Zoals gezegd: het GVB is verre van de eerste marktplaats met interim opdrachten. Er zijn momenteel zo’n 60 verschillende online marktplaatsen, digitale inhuurdesks of eigen interim-jobboards van organisaties.
Voor het overzicht: ze zijn allemaal hier te vinden:

overzicht marktplaatsen/inhuurdesks non-profit

overzicht inhuurdesks/jobboard profit organisaties

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie