"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

LinkedIn oprichter voorspelt einde van het concept ‘baan’.

LinkedIn oprichter Reid Hoffman gelooft niet meer in het concept ‘baan’ en pleit voor een nieuwe alliantie tussen werkgever en werknemers.

reid hoffmanReid Hoffman, een van de oprichters van LinkedIn, schreef  het boek The Alliance: Managing Talent in the Networked Age. Een boek over zijn visie hoe om te gaan met personeel in dit netwerktijdperk. Hoffman stelt daarin dat hij niet meer uit gaat van het concept ‘baan’, zo legt hij in een recent interview met Yahoo Finance uit.

Bij LinkedIn krijgt een nieuwe medewerker geen baan maar een taak, een tour-of-duty’ van zeg twee tot vier jaar. Ging deze ‘tour’ naar wederzijdse tevredenheid, dan volgt er mogelijk een nieuwe. Zo niet, even goede vrienden en dan wordt er afscheid genomen. Hoffman kiest voor die periode van twee tot vier jaar (niet heel kort) omdat het zo’n beetje gelijk loopt met een typische product ontwikkelingscyclus dat een medewerker in staat stelt een groot project van kop tot staart mee te maken.

Naar nieuwe alliantie werkgever-werknemer

Heel revolutionair is dit concept nu ook weer niet (ZP’ers weten niet beter). Hoffman is de eerste om dat te beamen: “Functionally this is the way the world works already in many industries”. Hij stelt dat zowel werkgever als werknemer elkaar voor de gek houden door niet te benoemen dat de relatie tijdelijk is en beiden er eigenlijk vanuit gaan dat ze na afloop van het project afscheid gaan nemen. Dat ondergraaft het onderlinge vertrouwen. Door – aan beide kanten – eerlijk te zijn over verwachtingen en de (werk)relatie en dat te koppelen aan een concreet project, een concreet doel. Zo ontstaat er een open alliantie waarin voor beiden duidelijk is wat je aan elkaar hebt en wat het wederzijdse en het individuele belang is. Het resultaat is dat medewerkers meer betrokken zijn en zich minder zorgen maken over continuïteit.

Hoffman pleit er – vrij onamerikaans – in het boek overigens voor om deze manier van werken niet te rigide contractueel te organiseren maar eerder op basis van afspraken. Hij neemt ook niet zo zeer afstand van een langere werkrelatie tussen werkgever en werknemer. Meerdere tour-of-duties achter elkaar is op zich prima. Als ze maar steeds opnieuw gebaseerd zijn op een open gesprek. Daarbij vindt hij dat organisaties medewerkers moeten faciliteren om goed (intern) te netwerken om zo werknemers ook in staat te stellen verantwoordelijkheid te nemen in het zelf vinden van nieuwe kansen op een nieuwe ‘tour’.

Gaat de website van LinkedIn volgen?

Niets mis met dit verhaal van Hoffman. Of hij hiermee een radicaal nieuw inzicht geeft voor alle business en HR-managers, dat laat ik graag aan uw eigen oordeel over. Ik ben ondertussen wel benieuwd in hoeverre deze visie ook doorvertaald wordt naar de LinkedIn website zelf. Die blijft qua presentatie van profielen al jaren tamelijk braaf de traditionele lijn van een CV met een paar vaste banen volgen (en bijvoorbeeld niet erg ingericht op zelfstandige professionals) en is verre van overzichtelijk om helder je verschillende netwerken in kaart te brengen.

Interview Hoffman: A radical approach on hiring, bron Yahoo

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

6 reacties op dit bericht

  1. Hallo Hugo-Jan,

    Het is precies wat je zegt: op zich niet nieuw, maar wel goed onder woorden gebracht. Het kan ook geen kwaad om de boodschap te blijven herhalen en de mindset van mensen te masseren voor een wereld waarin de tour of duty definitief de vaste baan vervangt. Met onze universele menselijke behoefte aan zekerheid en voorspelbaarheid zal dat overigens nog een flinke klus worden.

    Hartelijke groet,

    Cees

  2. […] (bron: Zipconomy) Reid Hoffman, een van de oprichters van LinkedIn, schreef  het boek The Alliance: Managing Talent in the Networked Age. Een boek over zijn visie hoe om te gaan met personeel in dit netwerktijdperk. Hoffman stelt daarin dat hij niet meer uit gaat van het concept ‘baan’, zo legt hij in een recent interview met Yahoo Finance uit. Bij LinkedIn krijgt een nieuwe medewerker geen baan maar een taak, een tour-of-duty’ van zeg twee tot vier jaar. Ging deze ‘tour’ naar wederzijdse tevredenheid, dan volgt er mogelijk een nieuwe. Zo niet, even goede vrienden en dan wordt er afscheid genomen. Hoffman kiest voor die periode van twee tot vier jaar (niet heel kort) omdat het zo’n beetje gelijk loopt met een typische product ontwikkelingscyclus dat een medewerker in staat stelt een groot project van kop tot staart mee te maken Lees hier verder. […]

  3. Beste Hugo-Jan,

    Het is ook mijn visie dat we, in de ene industrie sneller dan de andere, toebewegen van ‘life time employment’ naar ‘life time connected’. Deze nieuwe vorm van verhoudingen zijn minder rigide en versterken de wederzijdse relatie in plaats van te leunen op het oude paradigme van werkgevers betalen dus werknemers voeren uit. Gelukkig is dit laatste op veel plaatsen al aan het veranderen, maar valt er voor de nieuwe verhoudingen en flexibilisering nog veel pionierswerk te verrichten.

    Groet,
    Frank

  4. Bij magazijnbeheer wordt heel sterk gekeken naar de juiste balans tussen beschikbare producten op voorraad. Is er te weinig van een bepaald product op voorraad, dan ontstaat stagnatie.
    In een economie waarbij acceleratie telkens belangrijker is (anticiperen op nieuwe kansen… ) is de jusite balans tussen beschikbare resources en grootte van magazijn (een te grote magazijn kost veel geld) essentieel om voldoende concurrentiekracht binnen de markt te behouden.
    In arbeidsmarkt zie ik diezelfde trend. Een baan is een verouderde term. Moderne organisaties kijken naar beschikbare capaciteit en expertise die ze op het juiste moment willen kunnen inzetten.
    Organisaties willen inzicht en controle op optimalisatie van expertise/werkkracht op juiste moment. Of dat vast, deta, interne flex, uitzend of zzp is wordt mijns inziens telkens minder relevant..

    • En… om de link met dit artikel rond te maken… dus altijd en heel direct en persoonlijk in contact staan met mensen die als een netwerk om de organisatie staan.