"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Fuck you money”. Goed opdrachtgeverschap en de pragmatische ZZP’er.

Jan Maarten Fernig, de informatie-analist en zelfstandig ondernemer, over zijn visie op Goed Opdrachtgeverschap.

Goed Opdrachtgeverschap: het zorgen voor de juiste randvoorwaarden waardoor de samenwerking met een interim professionals optimaal wordt. Wat vinden ZiP’ers zelf van ‘Goed Opdrachtgeverschap’ , wat ervaren ze?  ZiPconomy laat elke week een zelfstandig interim professional aan het woord over dit thema.  Deze aflevering Jan Maarten Fernig, een informatie-analist die graag resultaten boekt en in het ondernemerschap zijn vak terug vond.

Wanneer is een opdrachtgever voor jou een Goede Opdrachtgever?

“Als hij goed weet wat hij wil. En in de informatieanalyse kom je nog wel eens anders tegen.” Jan Maarten werkt meestal in een team van ICT’ers aan een verandering van een systeem. In de grote organisaties waar hij werkt, zijn vaak meerdere afdelingen betrokken die elk hun eigen belangen en invalshoeken hebben. Dat kan onduidelijkheden opleveren over het gewenste resultaat.

Goed Opdrachtgeverschap ZiPconomy, Jan Maarten (1)

Soms verandert de koers of wordt een project zelfs afgeblazen. Dat laatste overkwam hem jaren geleden bij een opdrachtgever in de financiële sector. “Dat project was zo groot dat niemand meer overzicht had. We wisten allemaal dat de gestelde deadlines niet gehaald konden worden, maar dat mocht niet hardop uitgesproken worden.” Na 1,5 jaar werd het project stopgezet. Jan Maarten was een half jaar eerder al gestopt.

“Als je het geld hard nodig hebt, stop je minder snel”

Hoe ga je om met die onduidelijkheid in een opdracht?

“Je lacht erom. Je laat het van je afrollen. Het is een grote soap waar je in zit.” In die chaos probeer je toch bepaalde resultaten te boeken waarvan je weet dat die de tand des tijds zullen doorstaan. Het is ook interessant om eens te zien hoe het er in sommige bedrijven aan toe gaat. Onthutsend. Maar het verdiende goed. Goed Opdrachtgeverschap is ook dat ze op tijd betalen. Dat deed deze wel.”

Het raakt Jan Maarten niet persoonlijk. Als externe is dat volgens hem makkelijker dan voor vaste medewerkers. Voordat hij ging ondernemen maakte hij in vaste dienst ook lastige projecten mee. “Ik voelde me toen veel meer onderdeel ervan. Dat was verschrikkelijk. Ik kon mijn werk niet goed meer doen en dacht: ik wil mijn vak terug.” Als zelfstandige kan hij zijn vak wel uitoefenen. Daarom zette hij in 2007 de stap om als zelfstandige aan de slag te gaan. “En als het echt te gek wordt, kan ik zeggen: beste heren, het was me een genoegen maar tot hier en niet verder.”

Wanneer besluit je om te stoppen met een opdracht?

“Als ik niet verder kan.” Zoals bij het eerder genoemde project in de financiële sector. “Ik had alles gedaan wat ik kon doen en moest voortdurend wachten op de rest van het project.” De opdrachtgever wilde graag dat hij bleef. Jan Maarten stopte toch. “Het was in 2008. Je had toen zo een nieuwe opdracht. Als je het geld hard nodig hebt, stop je minder snel.” Jan Maarten vertelt over het begrip Fuck you money, dat in die tijd onder externen bestond. “Fuck you money betekent dat je zo goed in de slappe was zit, dat je tegen een opdrachtgever kunt denken -want je zegt het natuurlijk niet hardop-: Fuck you, met je opdracht. Ik heb het niet nodig, ik vind de opdracht niet interessant en ik doe het dus niet.”

“ICT is niet zo’n warme omgeving”

Hoe komt een Goede Opdrachtgever met jou in contact?

“Vroeger kreeg ik mijn opdrachten via grote intermediairs. Nu zijn er steeds meer organisaties die zelf een digitaal loket openen waar zzp’ers aanbiedingen kunnen doen. ”Dat werkt een stuk prettiger. De tarieven zijn beter en je kunt rechtstreeks afspraken maken met de opdrachtgever.” Bij NS werkte het ook zo en kon hij meteen aan de slag; logingegevens en toegangspasjes waren allemaal geregeld.

Toch gaat het niet altijd zo voorspoedig. Bij een opdrachtgever in -wederom- de financiële sector liep het anders. “Ik was al geselecteerd en zelfs al gestart bij de opdrachtgever, toen ik de algemene voorwaarden voorgelegd kreeg. Daarin stond dat ik ieder kwartaal een accountantsverklaring zou moeten aanleveren van mijn aangifte omzetbelasting. Dat ging me te ver. Ze kiezen ervoor een zelfstandige in te huren, maar vervolgens bemoeien ze zich wel met je bedrijfsvoering.” Het was voor hem reden om de klus alsnog niet aan te nemen. “Er werkten daar toen veel externen dus die ondertekenen het blijkbaar allemaal. Bizar dat veel concullega’s dat slikken.”

Hoe merk je dat een opdrachtgever je waardeert?

“ICT is niet zo’n warme omgeving. Waardering wordt minder snel uitgesproken. Dat ben ik gewend.” Toch merkt hij tijdens het werk wel dat zijn resultaten gewaardeerd worden. Ook is hij een keer gevraagd voor een opdracht die voortbouwde op een project waar hij eerder aan had gewerkt. “Blijkbaar vonden ze dat goed. En bij de Belastingdienst draaien bijvoorbeeld nog rekenhulpen die ik jaren geleden ontworpen heb.”

Bij diezelfde Belastingdienst heeft Jan Maarten destijds een masterclass gevolgd. “Die werd georganiseerd voor de afdeling waar ik werkte en externen waren ook welkom. Het leek me interessant, dus ik heb me ingeschreven.” Ook dat vindt hij een mooi voorbeeld van Goed Opdrachtgeverschap.

(Wil je laten weten wat jij vindt van Goed Opdrachtgeverschap? Doe dan mee aan het onderzoek daarover van de Univ Tilburg. Zie deze pagina voor meer informatie en een korte vragenlijst) 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie