"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Jonge honden zorgen dat de senior kan doen waar hij goed in is: zijn jarenlange ervaring inzetten. Daar word je allebei beter van.”

In de reeks over Goed Opdrachtgeverschap, deze week een interview met Jan Willem de Jong

Goed Opdrachtgeverschap: het zorgen voor de juiste randvoorwaarden waardoor de samenwerking met een interim professionals optimaal wordt. Wat vinden ZiP’ers zelf van ‘Goed Opdrachtgeverschap’ , wat ervaren ze? ZiPconomy laat elke week een zelfstandig interim professional aan het woord over dit thema. Deze aflevering Jan Willem de Jong, die als jonge hond senior adviseurs veel werk uit handen neemt, maar ook zijn eigen ideeën inbrengt en sparringpartner is.

Wat versta jij onder Goed Opdrachtgeverschap?

“Dat een opdrachtgever duidelijke kaders stelt, maar ook ruimte geeft voor eigen inbreng en nieuwsgierige vragen en dat hij openstaat voor kritiek. Dan creëer ik de grootste meerwaarde. Ik werk als zelfstandig ondernemer bij JongeHonden, een bedrijf dat pas afgestudeerden academici met maximaal twee jaar werkervaring helpt de eerste drie jaar van hun carrière vorm te geven. Deze jonge honden worden maximaal vier dagen per week als junior ingezet bij opdrachtgevers en werken op de vijfde dag thuis of op kantoor aan administratie, acquisitie en persoonlijke ontwikkeling. Iedereen houdt zich dus bezig met vrijwel alle bedrijfsonderdelen: we zijn dus allemaal de baas.” Jan Willem is in 2011 in loondienst begonnen bij JongeHonden en heeft in 2013 als ondernemer een deel van dat bedrijf overgenomen.

Goed Opdrachtgeverschap ZiPconomy, Jan Willem

 

“Soms heb je de neiging om je opdrachtgever gelijk te geven –hij betaalt je immers- maar het is juist beter om dat niet te doen. Ik heb in de praktijk geleerd dat de manier waarop je dat doet erg belangrijk is. In het begin zeg je gewoon dat je een beter idee hebt, later leer je dat je beter vragen kunt stellen. Waarom is het nu zo georganiseerd? Wat is het idee erachter? De meeste opdrachtgevers waarderen dat. Een opdrachtgever bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen zei bijvoorbeeld tijdens een tussentijdse evaluatie: ‘Blijf dat vooral doen, blijf ons verrassen.’ Er werd daar van mij verwacht dat ik eerlijk en kritisch was.”

Een voormalig opdrachtgever belde eens omdat hij ‘een nieuwe Jan Willem’ zocht. Dat is natuurlijk een ideale situatie

Hoe bouw je een goede relatie op met je opdrachtgever?

“Jonge honden werken vaak samen met een ervaren interimmer. Wij zorgen dat die senior kan doen waar hij goed in is, namelijk zijn jarenlange ervaring inzetten. Dat is een tandem waar je allebei beter van wordt. De senior adviseurs zoeken jonge honden voor de organisatie van praktische zaken, waar ze zelf minder tijd voor hebben. Daarnaast hebben ze behoefte aan een sparringpartner die inhoudelijk mee kan denken en met frisse ideeën komt. Tegelijkertijd kan de jonge hond veel leren van de keuzes die een ervaren senior maakt. JongeHonden brengt dit nu vooral in de praktijk binnen de zorg- en ruimtelijke sector. We proberen ook steeds meer op te schuiven richting een andere groeimarkt, de energiesector. Onze eindklant is de organisatie die beter moet worden door wat wij leveren.”

Hoe kom je het liefst in contact met nieuwe opdrachtgevers?

“Een voormalig opdrachtgever belde eens omdat hij ‘een nieuwe Jan Willem’ zocht. Dat is natuurlijk een ideale situatie. Maar we gaan ook zelf op actief op zoek naar opdrachten. Bij JongeHonden werkt iedereen actief mee aan het verwerven van nieuwe opdrachten. We bedenken daar creatieve vormen voor, zoals een actie die geïnspireerd was op de GielMobiel. We gaven drie telefoons aan ambassadeurs van JongeHonden met de opdracht deze door te geven aan iemand die ons nog niet kent, maar voor wie het wel waardevol kon zijn dat ze ons leerden kennen. Deze leuke actie heeft ons best veel opdrachten en nieuwe contacten opgeleverd.”

Eenmaal in gesprek met een potentiële opdrachtgever, maakt Jan Willem graag duidelijke afspraken over de opdracht. “Een tijdje geleden kregen we een offerteverzoek om een overzicht te maken van alle oplossingen voor uitdagingen waarmee de stad geconfronteerd wordt. Breder kan haast niet. Er was ook nog veel haast bij en nauwelijks tijd om de opdracht vooraf met de opdrachtgever af te stemmen. De opdrachtgever bleek zelf zijn vraag niet helemaal helder te hebben. Als onderdeel van de opdracht hebben we toen een stappenplan gemaakt om dit scherp te krijgen.”

Jonge honden zijn geen secretaresses, maar we zijn niet te beroerd om met onze voeten in de klei te staan

Hoe werk jij prettig samen met een opdrachtgever?

“Het is belangrijk dat een opdrachtgever goed weet wat ik wel en niet kan. Jonge honden zijn geen secretaresses, maar we zijn niet te beroerd om praktisch werk te doen en met onze voeten in de klei te staan. Maar we willen meer. We zijn ook nieuwsgierig en ambitieus en het is fijn als daar ruimte voor is. De meeste opdrachten die binnenkomen sluiten goed aan. En als een opdracht te stevig is, hebben we een netwerk van interimmers waar we mee kunnen samenwerken.”

“We kunnen veel, maar we zijn uiteraard nog niet eindverantwoordelijk voor bijvoorbeeld een grote organisatieverandering. Dan nemen we teveel hooi op de vork. We kunnen die wel faciliteren, maar niet leiden. Het is wel een mooie kans om iemand anders te bieden en dat betaalt zich uiteindelijk terug. Een opdrachtgever van mij zocht bijvoorbeeld een nieuwe webomgeving. Ik wist wel wat we wilden, maar ik kon het niet zelf maken, Ik heb toen een communicatieadviesbureau ingeschakeld. Acht maanden later kregen we via hen een opdracht toen iemand uit hun netwerk een jonge hond nodig had. Daar maak je geen harde afspraken over, maar als je weet waar de ander goed in is, dan denk je gewoon aan elkaar en je gunt het elkaar.”

Wanneer ga je met een goed gevoel weg bij een opdrachtgever?

“Als ik zeker weet dat de opdrachtgever op eigen benen verder kan en als ik hem echt hebt kunnen helpen met vernieuwende ideeën. En als hij zelf aangeeft dat we zijn verwachtingen overtroffen hebben. Ik organiseer altijd evaluaties, tussentijds en aan het eind. Dan vraag ik ook wat ze mij als jonge hond kunnen meegeven. Vaak willen ze ook weten wat mij nu is opgevallen en of ik nog tips heb voor hen.”

Banner Goed Opdrachtgeversschap II

(Wil je laten weten wat jij vindt van Goed Opdrachtgeverschap? Doe dan mee aan het onderzoek daarover van de Univ Tilburg. Zie deze pagina voor meer informatie en een korte vragenlijst)

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Eén reactie op dit bericht

  1. Hetty, goed verhaal. Jonge honden kunnen veel bijdragen en ze kunnen vaak veel leren van ervaren medewerkers. Zie ook het systeem in Duitsland. Dus in het voordeel van beiden. Zo zorg je er o.a. voor dat jonge honden hun eigen fouten maken en niet dezelfde als de oude honden. Die ooit ook jonge honden waren trouwens…..