"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Marks Plaats the Business Edition beoordeelt de Marktplaats InterimbijPost.nl: “3M’s maar er zit meer in”

Mark Bassie beoordeelt de jobboard met interim opdrachten van PostNL.

logo mIn deze vernieuwde columnreeks bespreekt Mark Bassie op persoonlijke titel één van de velen websites, platforms of portals die bedrijven inzetten om zelf zelfstandig professionals te werven. In elke editie van ‘Marks Plaats the Business Edition’ is het de beurt aan een ander bedrijf. Marks scherpe oordeel wordt samengevat in één tot vijf M’s

MMMMMElk bedrijf zou zo zzp’ers moeten werven
MMMMEr is in elk geval goed nagedacht over wat zzp’ers willen
MMMNiet goed, niet slecht
MMGeen belediging, wel minachting van zzp’ers
MDit is een belediging van zzp’ers

PostNL: Duidelijke website, goede opdrachtinformatie

Vandaag ga ik mij aanmelden voor de Marktplaats van PostNL die ‘een vindingrijke partners is voor verzenden en ontvangen’ zo lees ik op de mooi opgemaakte site op de pagina waarop informatie staat over het bedrijf zelf. Deze Inhuurdesk wordt beheerd door de mensen van OneStopSourcing uit Doorn.

De site is niet alleen mooi om te zien, maar ook duidelijk. Er zijn een aantal pagina’s in de huisstijl van PostNL waarop ik kan zien wat er openstaat aan opdrachten en er is een tab ‘External Staffing Desk’. Daar kan ik reageren op een openstaande opdracht, tenminste als ik me eerst registreer (gratis).

Als ik de Marktplaats bezoek staan er 2 opdrachten op de homepage, waarvan er 1 al is verlopen, maar gelukkig staat er dus nog 1 open. De informatie over deze opdracht is goed. Er wordt een uitgebreide beschrijving gegeven van wat er speelt bij het bedrijfsonderdeel, wie ze zoeken en met wat voor soort kennis en ervaring. Als ik nog vragen heb, dan kan ik die digitaal indienen. Dat doe ik dus ook. Helaas kan ik nergens iets vinden wanneer ik antwoord krijg, het lijkt erop dat ik zelf maar af en toe moet inloggen om te kijken of er al een antwoord is. Wel kan ik de vragen en antwoorden van andere leveranciers inzien. De tabs met de locatie in Den Haag waar het werk moet worden uitgevoerd en de routebeschrijving ernaar toe blijven helaas blanco.

Weliswaar is alle informatie over de opdracht uitgebreid en goed, dat neemt niet weg dat PostNL er wel af en toe een rommeltje van maakt. Kijk maar eens naar deze potpourri onder het tabje:

Werkervaring
• Freelance werkzaam en in het bezit van een VAR WUO of VAR DGA, of in loondienst bij een detacheringorganisatie?
• Maximaal tarief 70 euro per uur all in exclusief BTW
• Opdracht van 6 maanden
• Datum: 1 november 2014
• Aantal uur per week: 24 uur per week
• Standplaats: Den Haag
• Een dynamische werkomgeving in een bewegende markt
• Heldere voorwaarden, heldere contracten en professionele selectie
• Afwisselend en uitdagend project binnen een complexe organisatie
• Direct contract met PostNL

Ook grappig is dat ik specifiek kan zoeken naar opdrachten in de regio’s België, Drenthe en Duitsland, terwijl ik ook een routebeschrijving kan downloaden naar Groningen…

Geen informatie over hoeveelheid opdrachten

Wat ik echt jammer vind, is dat ik geen informatie krijg over hoeveel opdrachten er per periode worden gepubliceerd. Ook het aantal geregistreerde andere leveranciers dan ikzelf is niet te vinden. En dat vind ik jammer, omdat ik altijd eerst een indicatie wil hebben over wat ik nu mag verwachten voordat ik me ergens ga registreren. Want een goede registratie kost veel tijd en aandacht. Gelukkig kan ik wel zonder registratie zien wat ze zoal publiceren, dus een tijdje de publicaties volgen lijkt het beste wat je kunt doen.

Dat registratie toch wel nuttig is, blijkt als ik na inloggen de Staffing Desk bekijk. Want dan zie ik opeens de gepubliceerde opdrachten van PostNL van de afgelopen 2 jaar inclusief beschrijvingen, zodat ik toch een goed beeld krijg van wat PostNL zoal zoekt. Jammer dat ze dat niet beter uitleggen. En natuurlijk ook jammer dat ze niets publiceren over de gunningen en de afgesproken uurtarieven.

Wat me opvalt is dat de procedure bij PostNL veel minder strak is dan wat ik meestal zie op de marktplaatsen bij de overheid. Daar is men gebonden aan strakke aanbestedingsregels en die gelden niet voor bedrijven. Dus -tegendraads als ik ben- bied ik mezelf aan op de openstaande opdracht met een half ingevuld profiel en een uurtarief van € 100, waar € 70 als maximum is aangeboden. Dat is allemaal geen probleem. Maar ik heb geen idee wanneer ik antwoord krijg zowel op mijn aanbod als op mijn vraag. Binnen 2 weken zou het hele inhuurproces gereed moeten zijn, zo staat te lezen, maar ik moet het afwachten. Ook krijg ik helaas geen ontvangstbevestiging van mijn aanbieding.

Dat PostNL zichzelf ook niet gebonden acht aan de aanbiedingen op haar Marktplaats, blijkt wel uit het feit dat ze zelf aangeven dat opdrachten ook via social media worden uitgezet. En of er ook nog preferred supliers werken voor PostNL is ook niet duidelijk. Als ik als zzp’er zou kunnen lezen dat die er zijn voor bepaalde inhuursegmenten, dan zou ik me beter bij hen kunnen melden dan bij de Marktplaats, denk ik.

Voorbeeld voor veel andere bedrijven

Al met al is het tijd voor de beoordeling. De hele site ziet er erg mooi uit en is ook duidelijk, maar wat meer uitleg over hoe het werkt, ook achter de schermen, kan geen kwaad. Wat minder slordigheden bij het ingeven van de informatie door PostNL zou ook helpen, maar al met al is dit toch wel een mooi voorbeeld voor veel andere bedrijven.

Dus vooruit, 3M’s voor PostNL met de opmerking dat er meer in had gezeten…

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie