"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Toekomst flitsen

1001004002094911Toekomst flitsen van de gebroeders (tweeling) Das is een prachtig boek. Het is tweetalig geschreven (wat een beetje vreemd is) en werkelijk schitterend geïllustreerd. Nu zijn de gebroeders Das ook al 50 jaar technisch tekenaar, dus dat was te verwachten. De prachtige illustraties maken het boek een voorbeeld voor futuristische boeken, omdat het beeld geeft bij de verwachtingen. Ook is het technisch dus onderbouwd, het zijn ontwerpen die reeds gemaakt zijn of in ieder geval mogelijk zijn.

Het boek zelf is uit 2004, dus al meer dan 10 jaar oud. En juist dat maakt het NU extra bijzonder om te lezen. Wat is er nu 10 jaar na hun voorspellingen al de waarheid geworden?

Een waterwereld

De gebroeders Das schetsen vooral een toekomst in een wereld van water. Niet alleen Nederland is een waterland, maar de wereld is een planeet vol water. Volgens alle wetenschappers was zonder water geen leven mogelijk op deze planeet. Hun gedachte is dat we dit zouden moeten omarmen. Niet vechten tegen het water, maar leven met het water.

In het boek staan tientallen geweldige, prachtige én uitvoerbare voorbeelden van leven met water. Van leven met veel water en het voorkomen van overstromingen, op een zelfs commercieel interessante manier. Van gebruik maken van water om het milieu te besparen. Van het aanleggen van recreatieve havens zonder het milieu schade toe te doen. Het kan allemaal en ze geven hier mooie, geïllustreerde, voorbeelden van.

Van 2004 tot nu

Interessant om te zien is dat bepaalde ontwikkelingen in 2004 nog totaal niet gezien werden. Niet onlogisch in sommige gevallen.

Zo kwam in 2004, het jaar dat het boek verscheen, het wetenschappelijke rapport uit ‘why people still matter’ van Levy & Murnane. Hierin stond o.a. de zin: driving in traffic is insusceptible to automation’. Het rijden van auto’s in verkeer kan niet worden overgenomen door machines. In 2010 kwam Google met de zelfrijdende auto. In 2020 tot 2025 zullen we massaal in zelfrijdende auto’s rijden.

In het boek houden de gebroeders Das nog veel rekening met parkeerplaatsen. Iets dat totaal overbodig zal zijn binnen 5 tot 10 jaar tijd.

Ook de invloed van Drones is bijna nul in dit boek. Er is één vermelding van onbemande vliegtuigen, maar verder ook niets.

3D printers komen ook geheel niet voor, waarmee transport in het hele systeem een gigantische invloed heeft. De vraag is in hoeverre dat nog van belang is. Recycling gaat nog om het verwerken van producten, maar het terugwinnen van materialen nodig voor 3D printers zoals bij City Mining staat niet vermeld in het boek.

Een blik vooruit, uit de toekomst

Toch is het boek echt prachtig. Er zitten dingen in die nog steeds mogelijk zijn. Het geeft een beeld hoe snel ook ons beeld veranderd is. Natuurlijk, de gebroeders Das waren al ‘op leeftijd’ toen ze dit boek in 2004 schreven. Ze zaten al 50 jaar in het vak van technisch tekenen. We kunnen het dus afdoen als ‘oude knarren die naar de toekomst kijken’, maar dat is niet eerlijk. Ik hoop dat ik op die leeftijd nog zoveel visie aan het daglicht kan leggen als deze heren in 2004 deden.

Het boek geeft geweldig weer hoe we mét water kunnen leven. Het geeft ook geweldig weer hoe snel ontwikkelingen kunnen gaan. Het geeft nog steeds een blik op de toekomst, ook al is een deel van die toekomst al geweest.

Het boek is niet meer nieuw te verkrijgen, enkel nog tweedehands. Maar ik vind het meer dan de moeite waard om iedereen aan te bevelen een tweedehands exemplaar te bemachtigen. Met name ook technische mensen zullen genieten van de tekeningen, die uitgebreid zijn gedocumenteerd qua onderdelen die in een systeem, gebouw of voertuig gaan.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd