"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Visitekaartjes, wie gebruikt ze tegenwoordig nog?

visitekaartjeIs het traditionele visitekaartje binnenkort een ‘has-been’? Een mooi en ooit effectief marketinginstument uit een voltooid verleden tijd, waar je met gepaste nostalgie op terugkijkt? In een steeds meer digitaal wordende wereld zou je het misschien wel denken. Of maken we een grote denkfout als we het visitekaartje afzweren?

Alles digitaal?

Dat de wereld steeds digitaler wordt en dat veel zakelijke activiteiten zich online afspelen, daar zijn we inmiddels aan gewend geraakt. Zowel bedrijven als privépersonen hebben een steeds belangrijker online-aanwezigheid. We hebben onze zakelijke activiteiten en marketingtools erop aangepast. Je hebt waarschijnlijk een uitstekend vormgegeven website en een goed social media netwerk. Je hebt je goed laten adviseren en het resultaat mag er zijn. Je teksten boeien en houden je lezers vast. Je website is snel en gebruiksvriendelijk. Je conversie is prima in orde: bezoekers ondernemen actie, omdat je het ze makkelijk hebt gemaakt en vragen informatie aan. Of ze worden betalende klant, omdat bij jou online bestellen met een paar muiskliks te regelen is. Je doet het dus beslist niet verkeerd. Je adverteert online, je communiceert online en je bent 24/7 bereikbaar. Toch vraag je jezelf af of het wel voldoende is.

De blijvende kracht van het tastbare en zichtbare

De online wereld heeft één groot nadeel: het is een tsunami aan informatie en indrukken en het kost de grootste moeite om blijvend op te vallen en blijvend onderscheidend te zijn in een wereld die per definitie vluchtig is. Dit is ook logisch. Online marketinginstrumenten appelleren aan slechts één zintuig: ons zicht. Ons zicht is wel heel belangrijk en vaak beslissend, maar er is zoveel meer. Wie een boek leest, ruikt niet voor niets aan het papier en voelt hoe de bladzijden, duidelijk hoorbaar, ritselen. Emoties die gepaard gaan met gevoel, gehoor en reuk, blijven veel langer beklijven dan emoties die alleen indruk op onze ogen maken. Bij wie hebben wij meer ‘gevoel’? Bij een zakelijke klant die we drie keer per week per e-mail spreken? Of bij die persoon die we daadwerkelijk in de ogen hebben gekeken. Van wie we de hand hebben geschud en van wie we het oude traditionele visitekaartje hebben aangenomen? Ja, zicht is cruciaal, maar wie de andere zintuigen verwaarloost, laat kansen liggen.

Combineer offline- en online- marketinginstrumenten

Naast het aspect van zintuiglijke waarneming, speelt ook positieve confrontatie een rol. Wie op weg naar huis een billboard langs de weg ziet, merkt dat de boodschap langer blijft hangen. Wie ‘s avonds voor het haardvuur een boek leest, met een visitekaartje van een klant of leverancier als boekenlegger, denkt automatisch aan zijn zakelijk aanbod. Het is niet voor niets dat in het Verre Oosten het uitwisselen van visitekaartjes vaak met een beleefd ritueel gebracht wordt. Het is niet een overdreven hang naar nostalgie, het is eerder een vorm van Oosterse wijsheid. Ze kijken naar het geheel en begrijpen dat een zogenaamd ouderwets marketinginstrument als een simpel visitekaartje nog steeds van grote waarde is.
Stuur je een offerte digitaal? Stuur het ook op nieuw en smaakvol bedrukt papier. Doe het in een chic presentatiemapje en hecht er je visitekaartje aan. Je maakt indruk op alle zintuigen; je komt verzorgd over, met aandacht voor details. Je aanbod blijft langer in het geheugen.

Professioneel

Als je van plan bent om meer balans aan te brengen tussen je online en offline marketinginstrumenten, dan kent Nederland veel online drukkerijen zoals Flyeralarm die je kunnen helpen met het vinden van het juiste drukwerk. Het spreekt voor zich dat je alleen een professionele indruk maakt als ook je visitekaartjes op een professionele manier gemaakt zijn.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie