"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe Uber de huizenmarkt verandert en de volgende crisis gaat veroorzaken

dataarchitectUber gaat de huizenprijzen extreem onder druk zetten en de volgende financiële crisis veroorzaken.

Twee artikelen in The Economist, op het eerste gezicht niet aan elkaar gerelateerd, komen samen tot die conclusie. Tenminste, als je beide leest en de impact van wat er staat begrijpt.

Uberworld gaat over de veranderende wereld van transport. De wereld die Uber nu schept. Of je nu gelooft of Uber overleeft of niet, zeker is dat we naar een wereld gaan van vervoer op afroep. Een wereld van zelfrijdende auto’s die je met je telefoon oproept, maar niet bezit. Auto’s die dus ook niet parkeren, maar doorgaan naar de volgende klant. Auto’s die op snelwegen niet gebonden zullen zijn aan snelheden, wat reistijd verkort, en doordat je niet hoeft te sturen of op te letten van reistijd ook effectieve werktijd maakt.

Het tweede artikel (of eigenlijk zijn het 2 artikelen die ongeveer hetzelfde zeggen) gaat over de genationaliseerde Amerikaanse hypotheekmarkt en de nachtmerrie die dalende huizenprijzen wederom teweeg zal brengen. Dalende huizenprijzen die realiteit zullen worden door de verandering van transport.

De vorige financiële crisis

Kort samengevat was de vorige financiële crisis veroorzaakt door de Amerikaanse hypotheekmarkt. The Economist laat in zijn analyses zien dat die problemen nog lang niet zijn opgelost. Ja, de banken houden veel meer buffers aan. Ja, de VS heeft zijn banksysteem veel beter opgeschoond dan Europa. Echter, de banken verstrekken in de VS nauwelijks hypotheken, dat is allemaal anders geregeld. En daar zit een groot, heel groot, risico.

Naast het Amerikaanse risico staat hier nog iets. Europa heeft zijn bankensector nog lang niet opgeschoond, die hebben wel veel hypotheken, maar niet voldoende buffers. Dus ook in Europa is er een heel groot risico als de huizenprijzen dalen en mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen.

En dat laatste, dalende prijzen, lijkt een zekerheid. Door Uber.

Uber

Ik schrijf door Uber, maar ik bedoel daarmee door de wereld die Uber en soortgelijke bedrijven aan het creëren is. Een wereld waar ik blij van wordt, maar ook grote risico’s aan zie. Een wereld van zelfrijdende auto’s die op afroep beschikbaar zijn. Geen bezit, maar toegang tot vervoer. Geen wachttijden voor openbaar vervoer, maar point-to-point, al dan niet gedeeld met anderen in een auto, met ongekende snelheden. Immers is de enige reden dat we een maximum snelheid hebben, zeker op de snelweg, de menselijke reactietijd. Als je die dus van 1-3 seconden kan terugbrengen naar 0,1 seconde of minder, kan je 10 tot 30 keer zo snel. Dus geen 100…. maar 1.000 per uur is veilig. Dat red een auto niet, maar 200 of 300 per uur wordt straks heel normaal.

Dit heeft tot gevolg dat we met een grote spreiding kunnen gaan wonen in het land. Dat is negatief voor het milieu (dichtere steden zijn beter voor de energieconsumptie), maar positief voor de werkgelegenheid. Immers heb je dan overal in het land weer allerlei diensten nodig, van onderwijs en zorg tot winkels en eenvoudig vermaak.

Daarnaast stoppen deze auto’s niet, maar rijden ze naar de volgende klant. In Amerika is in veel steden, zoals het artikel schrijft, een kwart van al het land in een stand parkeerplek. Het ruimtegebrek voor huizen in steden lost dus ook op. Immers brengt de Uberisering van vervoer een hele nieuwe ruimtelijke inrichting van land en steden met zich mee. Ik ben niet bekend met de hoeveelheid parkeerruimte in Nederlandse steden, als iemand daar cijfers over heeft hoor ik die graag. Maar dat het in de tien(tallen) procenten loopt verwacht ik wel.

Minder vraag door grotere spreiding in combinatie met een groter aanbod door meer ruimte in de steden zal huizenprijzen doen dalen. Zo eenvoudig werkt de economie.

Dalende huizenprijzen geeft grote problemen op de hypotheekmarkt. En dus een groot risico voor het financiële systeem. De volgende financiële crisis ligt dus op de loer en zal tussen 2025 en 2030 plaats vinden. Dat u het vast weet.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd