"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nieuw beroep: reserve-onderdeel ontwerper

produspare-partsEen nieuw beroep voor de (nabije) toekomst: de reserve onderdeel ontwerper.

Dit beroep ontstaat door een aantal ontwikkelingen. Namelijk de opkomst van de 3D printer, gecombineerd met de drang naar duurzaamheid en het repareren van producten in plaats van ze weggooien.

Dit beroep zit tussen 2 beroepen in die ik in mijn ‘10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen‘ heb beschreven: de 3D designer en de reparateur.

Reserve onderdelen

Veel producten gaan kapot omdat er ergens één onderdeel stuk is. Sterker nog, de meeste producten van consumentengoederen stoppen in een bepaald product een zogenaamd zwak onderdeel zodat het niet te lang mee gaat. Vervangen is immers hun business.

De reden dat we als maatschappij zo weinig repareren is omdat het vaak duurder is dan een compleet nieuw apparaat kopen. Dat komt door twee dingen: het uurloon in Nederland t.o.v. het uurloon in bijvoorbeeld China of de Fileppijnen voor het uitvoeren van een reparatie en het feit dat veel onderdelen veel te duur zijn.

Die ‘lock in’ wordt momenteel al doorbroken door gewilde amateurs, maar zal nog veel harder doorbroken worden op het moment dat de massa dit gaat ontdekken. De techniek is voor een groot deel al voorhanden. Alleen voor bepaalde falende onderdelen in electronica is het nog lastig, namelijk printplaten.

Drang naar duurzaamheid

De maatschappelijke trend die hier aan ten grondslag ligt is de drang naar duurzaamheid. We willen eigenlijk onbewust ons oude nog helemaal niet weggooien. Alleen zijn we ook zo kostenbewust dat we het wel doen als het duurder is om het te laten maken. Dus als die prijsspiraal wordt omgedraaid is dat niet meer het geval. Die mogelijkheid is er met moderne techniek.

De baan

De baan die ontstaat is die van 3D reserve-onderdeel ontwerper. Mensen die een onderdeel dat kapot is ontwerpen precies op de manier dat het nagemaakt kan worden in een 3D printer. Op deze manier kan iemand dus een reserve onderdeel laten ontwerpen, laten printen en (laten) installeren in zijn kapotte systeem.

Patenten en zo

Patenten zijn niet van toepassing, of beter, te omzeilen. Een patent is namelijk alleen van toepassing op commercieel gebruik. Je mag een onderdeel dus wel laten maken, als je het voor jezelf gebruikt.

De designer mag wel een ontwerp maken, alleen het product niet leveren, niet met winst tenminste. Hij mag wel zijn uren verhuren voor het maken van een ontwerp.

De 3D printer fabrikant zit misschien in een grijs gebied, maar kan in principe aangeven dat ze alleen hun printer verhuren en het materiaal leveren, niet het onderdeel.

Het is dus niet zo dat iemand allerlei onderdelen waar patenten op rusten kan aanbieden, maar het is wel mogelijk om de designs te laten maken en later al dan niet gratis weg te geven en de 3D printers te verhuren om met die designs de producten voor eigen gebruik te laten maken.

Specialisme

Binnen de reserve onderdeel designers zullen specialismen ontstaan verwacht ik. Zo zullen er mensen komen met een grote machine specialisatie en mensen met een consumentengoederen. Mogelijk ook nog specifieke merkspecialisaties.

De vraag is hoe duurzaam de baan is en daar kan ik moeilijk antwoord op geven. Het is natuurlijk zo dat als een onderdeel een keer ontworpen is, het digitale design snel in waarde verliest. Het gaat er dus om voldoende betaald te krijgen voor het eerste ontwerp.

Deze ontwikkeling is er al

Voor de mensen die denken dat dit ver gezocht is: op Shapeways zijn al 28.000 onderdelen in de shop te koop met het label ‘reserve onderdeel’. Momenteel nog vooral gemaakt door mensen die zelf zich kapot ergeren aan een kapot product en de ontwerp skills hebben het zelf te maken en het dan gratis aanbieden aan de rest van de wereld. Er is geen enkele reden dat dit niet een mooie baan kan worden, zeker indien deze goede designers gaan samenwerken met bijvoorbeeld reparatie winkels.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd