"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nieuwe baan: de rijdende visagist

Recent schreef ik al over een nieuwe baan die ik mogelijk zie ontstaan n.a.v. een lezing voor MBO docenten ‘uiterlijke verzorging: de zorgkapper. Een andere baan die ik in dit kader zie verschijnen is de rijdende visagist. Deze ontstaat door de latente wens te koppelen aan de moderne technologie van de zelfrijdende auto.

De rijdende visagist is iemand die met behulp van de zelfrijdende auto een dame ophaalt en haar onderweg naar haar werk een perfect uiterlijk geeft middels make-up en haar styling.

De latente wens

Veel vrouwen hebben moeite met zelf hun make-up aanbrengen. Sommigen vinden het gewoon niet leuk om te doen, anderen hebben het gevoel dat ze er niet goed in zijn, weer anderen nemen er de tijd niet voor. Of ze nemen de tijd in de auto, wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Deze groep is serieus groot. De vrouwen die eigenlijk wel iemand zouden willen inhuren om hun haar en make-up elke dag te doen voor ze naar het werk gaan. Momenteel onbetaalbaar en erg onpraktisch.

Je zou deze baan kunnen zien als een uitbreiding van de ‘op je bruiloft’ je haar en make-up laten doen naar een dagelijks ritueel. Maar dan rijdend.

Er is een latente vraag. Hoe groot deze is, is de vraag. Ik denk dat hij groter is dan menigeen zou verwachten. Ik denk dat deze ook zal groeien als de baan er eenmaal is, want dan zien andere vrouwen die nu ‘wel ok zijn’ dat het veel beter kan en die switchen dan ook. Ook zal het bij sommige een dagelijkse bezigheid zijn, bij anderen alleen bij belangrijke meetings bijvoorbeeld.

De technologie

De technologische ontwikkeling die hieraan ten grondslag ligt is de zelfrijdende auto. Die hoeft namelijk niet eruit te zien als een auto en kan je een tafel in het midden geven of enkele stoelen. Dus alle mogelijkheid om deze als een soort mini beauty salon in te delen. Daarmee maakt de zelfrijdende auto dus ook automatisch het tijdsprobleem dat er nu vaak is overbodig. Het is de reistijd die de meeste mensen nu al hebben naar hun werk.

Door middel van de zelfrijdende auto is het mogelijk om deze dienst efficient aan te bieden, immers kan je als rijdende visagist als je het goed plant een aantal klanten gedurende de spits verzorgen. In een tijdsbestek van 15-30 minuten kan een goede visagist een heel behoorlijk resultaat afleveren en tussen 6 en 9 kan je dus makkelijk tussen de 6 en 10 klanten bedienen.

Dagelijks of op afroep

Een (klein) deel van de doelgroep zal echt dagelijks een rijdende visagist willen zien. Ik denk hierbij aan met name de Accountants en Advocaten op de zuidas. Een deel zal op afroep hier gebruik van willen maken, denk aan belangrijke meetings. Een deel zal hier buiten de spitsuren gebruik van willen maken. Denk aan publieke sprekers. Deze laatste groepen zullen meer op afroep werken, wat inhoudt dat ze per rit meer zullen betalen, maar minder vaak.

Grote organisaties

Ik kan me zelfs indenken dat bij grotere organisaties een dergelijke dienst niet in een enkele auto zit, maar in een soort truc. Hoewel dit voorbij gaat aan de ontwikkeling van een gedistribueerd stelsel waarbij juist de kracht is dat de auto je thuis komt ophalen en je niet meer reistijd hebt. Toch is dit een optie, met name als veel klanten vanuit een bepaalde plek (denk aan het gooi) naar een andere bepaalde plek (denk aan de zuidas) moeten.

Zelf verwacht ik meer van de 1 op 1 dienst, aangezien dit ook meteen een soort verwennerij zal zijn.

Opleiding

In het opleidingsaanbod zal niet veel hoeven te veranderen. De opleiding visagie voorziet al in alle facetten. Hooguit dat de visagisten moeten leren onder iets andere omstandigheden, denk aan een visagie in een rijdend voortuig, hun werk te doen.

Zelfrijdende auto biedt dus ook kansen

Ik schreef al eerder een stuk over de banen die de zelfrijdende auto zou creëren. Toen dacht ik vooral aan banen die al bestonden en zouden toenemen. Dit is nu een baan waarvan ik verwacht dat die echt gaat ontstaan door de technologische vernieuwing van de zelfrijdende auto. Helaas lijkt het niet mogelijk om mensen uit de banen die de zelfrijdende auto gaat vernietigen (vrachtwagenchauffeurs, koeriers, etc) naar deze baan om te scholen. Er ontstaat hier dus een a-symmetrische werkverandering.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd

3 reacties op dit bericht

  1. Op Twitter de vraag: komt er dan niet ook een rijdende barbier?

    De redenen voor ja: mannen mogen zich ook laten verzorgen. Er komt steeds meer aandacht voor mannen verzorging. En baarden zijn, momenteel in ieder geval, in de mode.

    De redenen voor nee: het is geen dagelijks ding waar mannen mee worstelen. Ik ken eigenlijk geen mannen die echt moeite hebben zichzelf netjes te scheren. De barbier is meer een bonus. Een uitje. Een verwennerij. Dat wil je dus niet even snel dagelijks doen op weg naar werk.

    Hoewel de barbier dus in opkomst is en mannenverzorging een groeiende markt, verwacht ik niet dat het dagelijkse praktijk zal worden en dat de man hier echt op in zal springen.

    Mijn verwachting is dus nee. Ik zie niet snel een rijdende barbier.

  2. In een rijdende auto precisiemake-up aanbrengen, zoals eyeliner en mascara, is best wel lastig. Vrouwen die het nu onderweg doen, doen dat meestal in de file, als ze toch stilstaan. Maar met zelfrijdende auto’s zijn files opgelost.Misschien moet de visagist-auto uitgerust worden met een (nog te ontwikkelen) heel goed veringsysteem dat je echt onbeweeglijk houdt (iets gyroscopisch?).

    • Daarom verwacht ik ook dat het een nieuw beroep is, waarbij ook een stukje specifieke opleiding gebruikt zal worden. En inderdaad aparte stoelen, maar een zelfrijdende auto is natuurlijk straks totaal anders dan de huidige auto qua interne indeling.