"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto

zelfrijdende auto coverDe zelfrijdende auto komt eraan. Sneller dan je waarschijnlijk denkt. Elon Musk zei ‘dit jaar al’, maar op welk niveau liet hij in het midden. Ik vermoed dat we in 2020 echt volledig zelfrijdende auto’s in Nederland hebben, ook in de steden met ander verkeer. Dan gaat het hard.

De auto raakt veel onderdelen van de economie en de maatschappij. De eerste auto’s gaven mensen de vrijheid om welders te werken dan te wonen. De zelfrijdende auto vergroot die vrijheid. Maar ook overheidsfinanciën worden geraakt (denk aan parkeergelden en boetes) en banen (chauffeurs) verdwijnen.

Daarom heb ik een analyse gemaakt van alle onderdelen van de maatschappij waar de zelfrijdende auto invloed op gaat hebben. Dit alles heb ik in een boek samengevat, dat te downloaden is op basis van waardebepaling achteraf via http://vandehaterd.nl/e-boeken/

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd