"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Upwork naar de Nasdaq. Freelance platformen worden volwassen.

Signalen genoeg dat de wereld van freelance platformen volwassen wordt.

De online marktplaats voor freelancers Upwork ging vorige week naar de beurs. Het bedrijf zette in op een openingskoers van 12 à 14 dollar, maar op de eerste handelsdag schoten de aandelen op de Nasdaq omhoog naar 23 dollar, ofwel een stijging van 53 procent ten opzichte van de geprognosticeerde koers.

Nu, een week later, noteert het aandeel Upwork rond de 20 dollar. Daarmee vertegenwoordigt het bedrijf ca. 1,3 miljard dollar en staat Upwork – in 2014 ontstaan uit een fusie tussen twee andere websites voor freelancers – voor bijna een kwart van de waarde van een bedrijf als de Manpower Group.

Zoals veel succesvolle tech-bedrijven, ontstond het idee voor Upwork in Silicon Valley toen de CEO van een startup de beste kandidaat voor een webproject vond in Athene, maar zich zorgen maakte over het samenwerken op grote afstand. Hij vroeg twee vrienden om een web-based platform te maken om die samenwerking op afstand te faciliteren, en daarmee was het idee voor Upwork geboren.

Missie van Upwork

De missie van Upwork is om via de online marktplaats ‘bedrijven te helpen om op freelance basis developers, designers, juristen en accountants te vinden in de VS en wereldwijd’, zegt CEO Stephane Kasriel tegen CNBC. Het bedrijf richt zich vooral op opdrachtgevers die te maken hebben met complexe werkprocessen waarvoor mensen met diverse competenties nodig zijn.

De ‘big shift’ op de arbeidsmarkt heeft sterk bijgedragen tot de snelle groei van Upwork, aldus Kasriel: ‘De millennials zijn nu de grootste generatie op de arbeidsmarkt. Bijna de helft van alle millennials is in meer of mindere mate bezig met freelance-werk

YoungOnes

Met heel andere getallen, haalde ook het Nederlandse platform YoungOnes het nieuws. De startup krijgt na een succesvolle ‘trial period’ een kapitaalinjectie van € 3 miljoen.

Het platform, dat als tech-start-up is ontstaan uit het YoungCapital Fund, heeft onlangs de 25.000e kandidaat aan de database toegevoegd. “Hiermee bewijst het bestaansrecht te hebben binnen de snel veranderende arbeidsmarkt. Tijd voor de volgende stap, volgens het investeringsfonds, om middels de kapitaalinjectie sneller op te schalen” zo schrijven ze zelf.

“De explosieve resultaten geven aan dat de arbeidsmarkt echt op ons zit te wachten”, zegt Margot Roubos, Head of Sales bij YoungOnes. “Van de 25.000 inschrijvingen hebben nu ruim 1.000 jongeren via ons platform gewerkt en zijn er al zo’n 10.000 klussen geklaard binnen zes maanden.” De tijdelijke klussen die YoungOnes aanbiedt, variëren van barpersoneel, winkelwerk, promotiewerkzaamheden en koeriersopdrachten tot crew voor op- en afbouwwerkzaamheden. Met de investering van € 3 miljoen, gaat de start-up verder bouwen aan meer gebruikersgemak van de website. En het werken van de toekomst onder de aandacht brengen.

Platformen serieus nemen

Weten platformen waar freelancers te vinden zijn en nu echt hun positie te verwerven? Die vraag stond centraal in het onderstaande webinar. Op een internationale conferentie ProCurecon conferentie gaf 15% van de aanwezige corporate aan dat ze al structureel gebruik maken van platformen als Upwork, vaak naast traditionele kanalen als bureaus en MSP’s. Dat is een serieus te nemen percentage. Deze succesvolle beursintroductie Upwork is nog zo’n signaal dat de platformen een volwassen positie hebben in de wereld van het vinden van freelancers.

 

 

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

Eén reactie op dit bericht

  1. Goed artikel Hugo-Jan!

    Los nog van de voor de hand liggende kosten besparingen voor werkgevers zijn met name de flexibiliteit en de grote (wereldwijde) talentenpoel die 24 uur per dag aan opdrachten werkt de grote aanjagers van de grotere internationale freelance platformen, vooral op het gebied van design en ontwerp werkzaamheden.

    Daarnaast zal de recente implementatie van de nieuwe ABC regels voor zelfstandigen in California waarschijnlijk navolging krijgen in andere staten en landen. (In Nederland bestaan al vergelijkbare eisen ter preventie van schijnzelfstandigheid)

    Dit zal leiden tot nog meer vraag naar freelancers op afstand via platforms ten koste van het inhuren van ‘locale’ freelancers, omdat werkgevers/ opdrachtgevers geen onnodige risico’s meer zullen willen lopen m.b.t. ongewenst werkgeverschap (de dure variant op ongewenste zwangerschap;-)

    Locale platformen waar ongeschoolde klusjes, zoals koerierswerk, bedienen, promoten enz. worden aangeboden, zullen wel altijd in een spanningsveld opereren.

    Zulke langdurige opdrachten die via het platform verlopen zijn het lucratiefst voor zowel het platform, de opdrachtnemer en de opdrachtgever.

    Het punt is dat ze tevens erg risicovol zijn voor het platform en de opdrachtgever om de volgende 2 redenen:

    -leakage, m.a.w. het tot stand komen van transacties buiten het platform tussen platform deelnemers die elkaar op het platform hebben leren kennen.
    -regulatoire obstakels voor ZZPers: de fiscus die duidelijke regels heeft om schijn zelfstandigheid tegen te gaan waardoor structurelere en langdurigere klussen gezien kunnen worden als verkapt werkgeverschap zoals geregeld in bijvoorbeeld de WAS (wet aanpak schijn constructies)

    De vraag is dan ook of, en in hoeverre, platformen die bemiddelen in lokaal (ongeschoold) werk, dat voorheen bijvoorbeeld door studenten gedaan werd via uitzendburo’s en payroll, zich in de ogen van de wetgever voldoende weten te onderscheiden.

    Een conservatieve of geirriteerde overheid zou namelijk vrij eenvoudig kunnen claimen dat het feit dat het gebruik van een online platform/website niet voldoende is om zich aan de WAS en/of de regels voor de uitzendbranche en ZZP-ers te kunnen onttrekken.