"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Reageren op ZiPconomy artikelen? Graag! Maar niet anoniem.

Artikelen van onze reactie of van externe bloggers, roepen met regelmaat aardig wat reacties op. Dat zijn er al meer dan 7.000 sinds we met ZiPconomy zijn gestart. En, die discussies zijn niet zelden minstens zo interessant als het artikel zelf.

Uitwisselingen van ideeën, visies en meningen, dat is nu precies waarom ik ZiPconomy ooit gestart ben. Dus: ga zo door! En mocht je niet of zelden reageren: aarzel niet.

Omdat ik de afgelopen weken daar de nodige vragen en opmerkingen over heb gekregen, wil ik ons moderatiebeleid  kort uitleggen en aankondigen dat we die weer wat scherper gaan handhaven. Met name wat betreft anonieme reacties.

Moderatiebeleid

Dat moderatiebeleid is tamelijk simpel en komt er in hoofdlijnen op neer dat we zo min mogelijk modereren. Gelukkig komt het zeer zelden voor dat er onbetamelijke reacties komen en heel af ten toe kan iemand het niet laten om een al te commerciële boodschap achter te laten. Die komen er dan niet door of worden achteraf verwijderd.

Zoals in onze gedragsregels staat moedigen we “een (kwalitatieve) uitwisseling van ideeën en meningen aan, doch bewaken we dat de discussie op niveau gevoerd wordt.” Dus niet op de man spelen, on topic blijven, geen commercie, ‘net’ taalgebruik. En soms niet te veel in herhalingen vallen. Op deze pagina leggen we een en ander nog wat verder uit: Gedragsregels reacties blog.

Niet anoniem

Belangrijk is ook dat we geen anonieme reacties toelaten. Ik kan me soms best de gevoeligheid voorstellen om met naam en toenaam gezien te worden. Toch willen wij transparantie geven vanuit welke rol iemand commentaar geeft. Dat vergroot ook de waarde van de discussie.

Bij het plaatsen van een reactie moet daarom ook altijd een mailadres achter gelaten worden, zodat we eventueel een check kunnen doen. Dat mailadres is alleen voor de redactie zichtbaar. Het vermelden van een website helpt natuurlijk ook om die check te kunnen doen.

Tot zo ver deze uitleg en ik hoop dat die eerder tot meer dan tot minder reacties op verse artikelen gaat leiden!

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts