"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe je van jezelf een merk maakt, doe je vooral via social media

Elke week gaan Nina van den Dungen, radiohost bij BNR, en Hugo-Jan Ruts, hoofdredacteur van ZiPconomy, in gesprek met verschillende zzp’ers over facetten van het zelfstandig ondernemerschap. Deze week met Roos van Vugt en Tessa van Grafhorst over personal branding ofwel hoe je van jezelf en je bedrijf een merk maakt. Een gesprek door zzp’ers, voor zzp’ers. Een link naar de podcast vind je onderaan dit artikel.

Als zzp’er is het belangrijk dat jouw netwerk precies weet wat je voor werk doet en hoe vaardig je bent. Toch voelt het voor veel zzp’ers enigszins ongemakkelijk om aan zelfpromotie te doen, of het nou op een netwerkborrel is of op sociale media. En hoe zakelijk of persoonlijk moet je je dan opstellen?

Roos van Vugt is zzp’er en heeft haar eigen bedrijf Merkwerker. Zij helpt bedrijven hun merk te laten ‘werken’. Of er een geheim van de smid is qua merk bouwen is ze heel beslist: “Nee, ieder bedrijf en ieder mens is anders. Het is geen trucje, er zijn wel tips over hoe je je als zzp’er online kunt profileren.”

Tessa van Grafhorst, is oprichter van Green Oranges. Een bedrijf dat jong talent coacht en middenin het proces zit om van haar bedrijf een merk te maken. Zij weet veel over zichtbaar zijn. “Ik geef o.a. training over presenteren en jezelf positioneren. Uitgangspunt is altijd dat je jezelf laat zien vanuit bestaande kwaliteiten.”

Hoe zzp’ers dat doen weet Hugo-Jan Ruts met enkele feiten uit onderzoek. Een kwart van zzp’ers gebruikt social media om aan opdrachten te komen, vrouwen opvallen veel meer dan mannen. Verondersteld wordt omdat zij meer op social media zitten en communicatiever zijn. De meeste opdrachten worden gehaald uit netwerken of via bestaande of eerdere klanten. Hoe nuttig is het dan om in je bestaande netwerk nog zichtbaar te willen zijn? Van Vugt is ervan overtuigd dat iets van je laten horen zinvol is, omdat je weer in iemands vizier komt. ‘Ook voor bestaande klanten is het interessant te weten wat je doet, blijf je boodschap wijzigen of voeg iets toe’, vult Van Grafhorst aan.

“Door te reageren op blogs en posts van de mensen die jij volgt bouw je een soort wederkerigheid op. Durf dat spel te spelen.” (Roos van Vugt) 

Elk bedrijf wil bovenaan staan in de zoekresultaten op internet. Hoeveel invloed je hebt op de google-zoekresultaten hangt af van de hoeveelheid ‘geluid’ dat je maakt. “Als je gebruik maakt van meerdere kanalen en oprecht investeert in de mensen die je volgt, bouw je een soort wederkerigheid op. Reageer op hun blogs en posts en durf dat spel te spelen”, adviseert Van Vugt.


  • Een kwart van zzp’ers gebruikt social media om aan opdrachten te komen, vrouwen opvallend veel meer dan mannen (36% versus 24%).
  • Boven de 55plus wordt fors minder gebruik gemaakt van social media.
  • Netwerken (77%) en bestaande of eerdere klanten (71%) zijn verre weg de populairste kanalen voor (personal) branding. bron: zelfstandig arbeidsenquête van CBS/TNO

Het valt op dat zowel Van Vugt als Van Grafhorst veel berichten over zichzelf en niet over hun vak of hun bedrijf plaatsen. “Social media is ontstaan omdat mensen mensen willen volgen en niet voor een acquisitiepraatje”, zegt Van Vugt. “Je kwetsbaarheid laten zien zorgt ervoor dat mensen je echt leren kennen. Dat is meer verbindend en je bent aantrekkelijker voor hen om ingeschakeld te worden” meent Van Grafhorst. “De klanten die dit aanspreekt zijn ook de klanten die ik wil hebben. Onze strategie is juist de persoon achter het bedrijf te ‘branden’. Een bewuste keuze, omdat een nieuwe onbekende bedrijfsnaam als guerrilla marketing ervaren kan worden. Mensen zijn minder geneigd berichten te volgen als men het idee heeft iets door de strot geduwd te krijgen. Mensen kijken naar mensen en daarna komt de bedrijfsnaam pas in beeld,” legt Van Grafhorst uit.

“Mensen kijken naar mensen en daarna komt de bedrijfsnaam pas in beeld.”

Valkuil is een boodschap te breed in te steken. ‘Onze neiging is vanuit enthousiasme iedereen te willen aanspreken met het gevaar dat niemand zich aangesproken voelt,’ aldus Van Grafhorst. “Probeer te targetten op doelgroep of op informatie, daar moet een hekwerkje omheen.” In vakjargon heten dat pijlers. Definieer voor jezelf waar je het over wilt hebben en op welke manier. Dwaal niet af. Al gauw wordt na een half jaar gedacht dat social media niet werkt, maar het kost 3-4 jaar voor social media effectief is. Aantallen zijn niet meest bepalend, engagement wel (likes en comments).

Tevreden klant als merkwerker

Voor wie geen medewerkers heeft, zoals een zzp’er, kan een tevreden klant prima fungeren als merkwerker. Durf je netwerk te benutten voor aanbevelingen of het delen van posts. Belangrijkste tip voor zzp’ers die een merk willen bouwen is te zorgen dat je er waarde uithaalt. ‘Stop er iedere dag tijd in, het moet je iets opleveren ondanks de lange adem die het kost,’ adviseert Van Vugt. Van Grunsven adviseert iemand in te huren als je er zelf niet genoeg verstand of ervaring in hebt.

Luister de hele podcast over je merkenbouwen: (aflevering 9) of een van de andere podcast voor ‘eigen bazen’ terug via onderstaande links. 

Zzp’er zijn is vrijheid, hard werken, je netwerk afschuimen, onderhandelen en een stroom aan administratie. Nina van den Dungen, zelf ook eigen baas, bespreekt alle aspecten van dit leven met zzp'ers en experts in ZZP Café. Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy is haar co-host. Bekijk alle berichten van ZZP Café