Freelanceplatform Jellow reikt ‘Zoals het hoort’-Award uit

Om een goede omgang tussen freelancers en opdrachtgevers te stimuleren, reikt freelanceplatform Jellow de ‘Zoals het hoort’-Awards uit. De eerste tien bedrijven hebben al een award gekregen. “Fatsoen zou bij de kernwaarden van bedrijven moeten horen.”

Jellow bepaalt op basis van drie criteria of een bedrijf de award ontvangt:

  1. Tijdig reageren op alle freelancers
  2. Uitgebreid de opdracht omschrijven
  3. Duurzame relaties aangaan, bijvoorbeeld via freelancepools

Hoe hoort het dan, volgens Jellow?

Vooral reageren op freelancers is belangrijk, vertelt Susan Mulder, verantwoordelijk voor communicatie bij Jellow. Op het Jellow-platform plaatsen opdrachtgevers een opdracht waar freelancers op kunnen reageren. Vervolgens kiest de opdrachtgever de meest geschikte kandidaat. “Wat wij zien in de markt en helaas ook op ons platform, is dat freelancers vaak niets meer horen van opdrachtgevers als ze niet worden geselecteerd.”

Met de award willen ze opdrachtgevers stimuleren op tijdig te reageren, ook op freelancers die worden afgewezen voor de opdracht. ‘Tijdig’ betekent liefst binnen een week, maximaal twee weken.

Een goede selectie vooraf scheelt tijd

Voor freelancers is niet alleen snelheid belangrijk, maar ook persoonlijk contact. Door opdrachtgevers en opdrachtnemers de mogelijkheid te bieden tot persoonlijk (langdurig) contact, wil Jellow zich als platform onderscheiden van andere websites met freelanceopdrachten, zoals LinkedIn. “Reageren op opdrachten via Jellow is eigenlijk niet te vergelijken met hoe het op LinkedIn gaat”, legt Mulder uit. “Opdrachtgevers krijgen via LinkedIn soms tweehonderd reacties op een opdracht, de opdrachtgever stuurt dan alleen de geschikte kandidaten een antwoord.”

Op Jellow selecteren opdrachtgevers vooraf met welke kandidaten de opdracht überhaupt gedeeld wordt. Meestal krijgt zo’n opdrachtgever minder reacties, waarvan een hoger percentage relevant blijkt. Dit scheelt tijd, zowel voor kandidaten als de opdrachtgever. Tijd die zo’n opdrachtgever best kan inzetten voor een persoonlijk berichtje aan de kandidaten, vindt Jellow.

Opdrachtgevers die niet reageren op freelancers zijn een doorn in het oog. Soms vraagt Jellow of de opdracht kan worden gesloten, zodat afgewezen kandidaten in ieder geval een automatisch antwoord ontvangen.

Duidelijkheid geven over verwachtingen

Een ander criterium om in aanmerking te komen voor de award is de opdrachtomschrijving. Die moet duidelijk zijn, vertelt Mulder. “Wat een goede opdrachtomschrijving is, is een beetje subjectief”, geeft ze toe. “Wij vinden dat een opdrachtomschrijving voldoende details moet bevatten. Zo kan een bedrijf dat een marketeer zoekt om de naamsbekendheid te verbeteren, bijvoorbeeld eigenlijk op zoek zijn naar een SEO-specialist om het bereik te vergroten. Niet alle marketeers zijn in dat geval geschikt. In de opdrachtomschrijving moet staan wat relevant is.”

In een goede opdrachtomschrijving staan de duur, locatie, benodigde vaardigheden, een profielschets, verwachte werkervaring en eventueel een probleemschets van de situatie. Opdrachtgevers moeten daarbij wel realistisch blijven, benadrukt Mulder.

Net zoals op Facebook

Bedrijven die een ‘Zoals het hoort’-award ontvangen, gaan tot slot duurzame relaties aan met hun freelancers. Ze blijven in contact met de zzp’ers, ook als zij een tijdje niet voor ze werken. Bijvoorbeeld door regelmatig te mailen of bellen, of door freelancers op te nemen in een freelancepool.

Jellow bouwt ook zulke pools voor bedrijven. Zij kunnen hun freelancers aanbieden om onderdeel te worden van zo’n pool, ook afgewezen kandidaten. Vervolgens kunnen nieuwe opdrachten snel worden uitgezet via de freelancepools. Mulder: “Het werkt net zoals een Facebook-netwerk. Met een druk op de knop nodig je iemand uit voor je netwerk.”

Bedrijven die de award hebben ontvangen

Onder de bedrijven die de award hebben ontvangen, bevinden zich zowel grote als kleine bedrijven. “We wilden laten zien dat het niet uitmaakt hoe groot een bedrijf is. Freelancers horen bericht terug te krijgen,” zegt de communicatiemedewerker.

Grote namen zijn de Nederlandse Loterij, T-Mobile en Nationale Nederlanden. Ook detailhandelaren hebben de award ontvangen, zoals Rinsma Modeplein en GewoonGers deurenleverancier. Een van de eerste bedrijven die de Award ontving, was Leapforce, een dienstverlener in growth hacking. Daarnaast hebben onder andere duurzame postleverancier Homerr en strategisch adviesbureau YFER de award gekregen.

Menselijkheid in het recruitmentproces

Mulder: “We willen het positieve benadrukken. De coronacrisis heeft freelancers al aardig te pakken gehad dit jaar. Wij willen laten zien dat er ook mooie dingen gebeuren.”

De award wordt ook in 2021 maandelijks uitgereikt. “Het liefst reiken we de ‘Zoals het hoort’-Award aan zoveel mogelijk bedrijven uit. Met deze award willen we aandacht vragen voor het recruitmentproces. Iedereen neemt daarin moeite voor elkaar. Het gaat om mensen.”