"Exploring the future of work & the freelance economy"

Om 5 uur opstaan

Vroeg opstaan is voor sommige mensen lastig en voor sommige mensen makkelijk. Volgens Robin Sharma, de schrijver van het boek ‘The 5 AM Club’, maakt het je geniaal als je om 5 uur in de ochtend opstaat. Maar hoe moeilijk is het? Wat levert het echt op? En hoe gezond is het?

Lange dagen

Bas Kleinveld, eigenaar reclamebureau Studio Campo en parttime ‘5AM’er’, staat nu om 5 uur op en merkt dat hij meer tijd over heeft op een dag. Zijn bedrijf begon te groeien en zo kon hij ongestoord werken met optimale concentratie. Daarnaast had hij verwacht dat het vroege opstaan veel zwaarder zou zijn dan dat het was. “Ik voelde me fris en fruitig, moet ik eerlijk zeggen.”

Gezondheid

Of je vroeg op kan staan hangt af van meerdere factoren, bijvoorbeeld of je een ochtend-, middag- of avondmens bent. Uit onderzoek is gebleken dat maar 14% van de mensen echt een ochtendmens is, maar dan moet je op tijd naar bed gaan zodat je geen slaaptekort krijgt. Volgens Els van der Helm, slaapexpert en oprichter van Shleep, is melatonine een belangrijk aspect. “Melatonine is een slaaphormoon dat ook werkt op onze biologische klok.”

Om in te schatten of vroeg opstaan daadwerkelijk gezond voor je is, is best lastig volgens Els van der Helm. Er is nog geen onderzoek gedaan waarbij er wordt gekeken naar de risico’s. Ze vertelt dat mensen die verschillende diensten draaien op lange termijn negatieve gezondheidseffecten krijgen. “We weten uit onderzoek dat het continu veranderen van je ritme niet gezond is.”

20-20-20 Regel

Madelon Meester, hoofdredacteur Intermediar, heeft een week lang het idee van Robin Sharma gevolgd omdat ze las dat mensen zich daardoor beter voelen. “Ik vond het toch wel prettig om het moment voor jezelf te hebben. Je wordt niet wakker gemaakt door je kinderen, maar je kan eerst rustig ontwaken.” Daarnaast ging ze ook vroeger aan het werk wat als voordeel had dat niemand haar stoorde. Ook heeft ze de 20-20-20 regel van Robin Sharma gedaan. Dit houdt in dat je de eerste 20 minuten intensief gaat sporten. Dan komt het stofje dopamine vrij, de neurotransmitter van motivatie, na die 20 minuten hou je een dagboekje bij waarin je schrijft wat je doelen zijn de komende drie maanden en tenslotte beluister je de laatste 20 minuten een podcast. “Ik vond het op zich wel fijn dat je beetje beweegt en het ging ook beter gedurende de week,” aldus Madelon Meester.

Kortom, de meeste mensen houden niet van vroeg opstaan, we blijven liever liggen. Toch is er een kleine groep mensen die echte ochtendmensen zijn en hun dag vroeg beginnen. Het heeft ook zo zijn voordelen, extra tijd, ongestoord werken en meer concentratie. Staat jouw wekker morgenochtend om 5 uur?

Luister hieronder het radioprogramma terug.

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Brainnet adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Brainnet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *