Flexmarkt Omzetranglijst: hoge pieken, diepe dalen

Flexmarkt heeft onlangs de jaarlijkse Omzetranglijst gepubliceerd. Die laat interessante ontwikkelingen zien. De ene uitzender kreeg rake klappen tijdens de coronacrisis, waar de concurrent flinke groei realiseerde. Payrollers schreven op een enkele uitzondering na dieprode cijfers. En de MSP’s presteerden juist zeer stabiel. Een toelichting op deze bevindingen.

De ‘Grote 4’ vallen uiteen

De omzetontwikkeling die uit de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 blijkt ligt redelijk in lijn met de ABU-cijfers die een krimp van -9% in 2020 tonen. Maar de onderlinge verschillen tussen uitzenders zijn groot. De grote, generieke uitzenders kregen opnieuw de hardste klappen. Randstad blijft natuurlijk de absolute nummer één, maar de omzet van ruim 2,8 miljard euro betekent wel een omzetdaling van bijna -16%.

De zogenaamde Grote 4 zijn definitief uiteengevallen. Het is veelzeggend dat op Randstad na de andere drie niet eens hun omzetcijfers wilden delen. Hiervan zijn ramingen gemaakt op basis van eerder gepubliceerde cijfers. USG People Nederland (nr 4) boekte een geschatte omzet van 839 miljoen euro (-14%).

ManpowerGroup Nederland (nr 12, omzet: 450 miljoen euro (-19%)) en Adecco Group Nederland (nr 14, omzet: 389 miljoen euro (-26%)) zijn op de ranglijst zelfs ingehaald door OTTO Workforce. Het bedrijf dat bekend is door het bemiddelen van arbeidsmigranten boekte een mega-omzetgroei van bijna 40% (451,6 miljoen euro).

Wisselend beeld uitzenders

De omzetontwikkeling van de overige uitzenders geeft een wisselend beeld. Timing (nr. 6 omzet 2020: 545,3 miljoen euro) groeide tot vorig jaar hard, maar kreeg in de coronacrisis een flinke dreun. Al was de omzetdaling van -25% deels toe te schrijven aan de verkoop van dochterbedrijf Zorgwerk. CCO Paul Haarhuis zegt in een toelichting in Flexmarkt: “Een belangrijk deel van onze omzet kwam uit de horeca en van Schiphol. Dan weet je het wel.” Overigens laat Timing weten dat de ambitie om een top-4 speler te worden niet veranderend is.

Andere grote uitzenders deden het juist prima ondanks de coronacrisis. De omzet van Olympia Nederland (nr. 10, omzet 476 miljoen euro) groeide in 2020 met bijna 12,5%. Ook House of HR (nr 5, omzet 620,1 miljoen) wist te groeien in 2020 (omzet: 620,1 miljoen euro (+8%). Volgens directeur Rika Coppens heeft de strategie van specialisatie aangetoond dat het van oorsprong Belgische bedrijf ‘tegen een stootje’ kan. Elk van de afzonderlijke onderdelen van House of HR (Continu, Covebo, Redmore, NowJobs) richt zich op een specifieke niche en weet het moederbedrijf achter zich voor de nodige financiële slagkracht.

Rode cijfers voor payrollers

De payrollers hadden volgens de Flexmarkt Omzetranglijst een bar slecht jaar. Zes van de zeven payrollers boekten in 2020 omzetverlies. Voor de grootste payroller, Brisker Group, kwam de omzet uit op 298,4 miljoen euro, een omzetdaling van -35%. Ook de nummer twee in de payrolllijst, Staff Capital Groep (voorheen Payroll Select), dook met een jaaromzet van 181,7 miljoen euro diep in het rood (-21%). Alleen de kleinere Brabantse payroller BAS HR boekte een omzetgroei van 52% (omzet: 14,6 miljoen euro)

Payrollers kregen vanaf 1 januari 2020 eerst de WAB voor hun kiezen. De WAB heeft payroll een stuk onaantrekkelijker gemaakt, vooral omdat voor een payrollkracht niet meer kan worden geprofiteerd van het lichte uitzendregime, waaronder de verruimde ketenregeling. Toch stelt Rick Simons, ceo van Staff Capital Groep, in Flexmarkt dat de gevreesde WAB niet eens de reden was voor de krimp. “Wel hebben we gemerkt dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van payroll naar uitzenden. Maar op de totale omzetcijfers heeft dat nauwelijks invloed. In de voorbereiding op de Wab hebben we in 2019 verschrikkelijk veel tijd gestopt. Mijn beeld is overigens dat we dit als sector ondanks de korte voorbereidingstijd goed hebben geregeld.”

Maar de coronacrisis hakte er volgens Simons wel stevig in. “Niemand wist wat hem overkwam. In het voorjaar heerste er complete paniek bij veel opdrachtgevers die ineens hun zaak moesten sluiten.” Volgens Simons is Staff Capital Groep dubbel geraakt in het MKB-segment. “De marges bij het mkb liggen hoger. Dus we hebben over 2020 niet alleen fors minder omzet gehaald, maar ook minder winst.”

MSP’s zeer stabiel

De MSP’s – die inmiddels stevige posities innemen op de Omzetranglijst – geven een stabiel beeld ondanks het turbulente jaar. Van de zes Managed Service Providers (MSP’s) uit de Omzetranglijst Top 100 presteerden vooral de kleinere spelers relatief goed. Het Flexhuis – voor het gemak tot deze categorie gerekend – boekte een omzetgroei van maar liefst 32% (omzet: 49,5 miljoen euro) in het coronajaar. Het Flexhuis, gespecialiseerd in de zorg en gemeenten, beleefde ondanks – of dankzij – corona het tweede topjaar op rij. Want volgens directeur Frederieke Schmidt Crans kwam de sterke groei mede door twee nieuwe klanten, waarvoor juist vanwege corona alles snel up and running moest zijn. In Flexmarkt laat zij weten ook voor dit jaar zeer positief te zijn. “Veel opdrachtgevers hebben in 2020 nieuwe projecten niet opgestart of deze gepauzeerd. Begin 2021 zagen we dat de aanvragen weer begonnen toe te nemen en projecten weer werden opgestart.”

Top-3 MSP’s

HeadFirst Group is de grootste speler in de flexmarkt na Randstad. De jaaromzet – managed fee – van ruim een miljard euro bleef nagenoeg gelijk in 2020. Between Staffing Group – nog separaat opgenomen in de Omzetranglijst, maar sinds eind 2020 overgenomen door HeadFirst Group – boekte een omzetgroei van 6% (omzet: 503,2 miljoen euro).

HeadFirst-ceo Han Kolff geeft in een toelichting aan Flexmarkt aan dat hij tevreden is over de prestaties: “Between beweegt zich relatief meer op de overheidsmarkt. Die was in 2020 stabiel, zelfs groeiend. HeadFirst heeft op zichzelf ook een goed jaar gehad. Opdrachtgevers zijn gebleven en een fors aantal nieuwe opdrachtgevers zijn erbij gekomen. Alleen het gemiddelde volume per klant nam iets af, zoals bij de financiële instellingen. Dat verklaart het verschil tussen HeadFirst en Between.”

Kolff is positief over dit jaar: “Bij opdrachtgevers die in 2020 al groeiden, gaat die groei onverminderd door. Bij opdrachtgevers die vorig jaar minder inhuurden, is de bodem echt wel bereikt. We koersen dus op groei.”

Lees ook: HeadFirst Group neemt RPO & recruitment specialist Sterksen over

Brainnet Groep, de nummer twee in de MSP-wereld, boekte in 2020 een omzet van 833 miljoen euro, een verlies van -4%.  Algemeen directeur Tjebbe van Oostenbruggen wijst één schuldige aan: corona. “Als MSP adem je mee op de  flexbehoefte van je klanten. Neemt die toe, dan groeien wij en vice versa. Veel van onze klanten hebben in 2020 minder behoefte aan flex gehad.”

Van Oostenbruggen spreekt in Flexmarkt ook zijn optimisme uit: “We merken dat vanaf met name februari klanten weer flink zijn gaan inhuren. Opvallend daarbij is dat dit in alle sectoren het geval is, dus ook die waarin er vorig jaar sprake was van minder inhuur.”

Lees ook: Brainnet vormt voor PRO Unlimited de poort naar Europa

Ook Harvey Nash kende vorig jaar een omzetkrimp (-5%, omzet: 510 miljoen euro). De terugval bij Harvey Nash heeft volgens managing Director Jan-Leen ’t Jong te maken met de mix van dienstverlening: contractbeheer was in 2020 tijdelijk iets minder, detachering groeide juist flink. De MSP-krimp verklaart hij in Flexmarkt als volgt: “Het is de wet van de grote getallen. Wij hebben een aantal heel grote klanten, zoals zorgverzekeraars en energiedienstverleners. Dat gaat om vele duizendencont racten. Bij een aantal klanten is in 2020 iets minder ingehuurd. Zoiets tikt in je omzet al snel aan als je je realiseert dat elk contract een gemiddelde waarde van een ton heeft.“ Ook ’t Jong verwacht groei dit jaar ‘De eerste cijfers over 2021 stemmen dik tevreden.”

De Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 is alleen online beschikbaar voor abonnees met een digitaal abonnement (Flexmarkt pro) en voor de flexbedrijven die hebben meegewerkt aan het samenstellen hiervan.