"Exploring the future of work & the freelance economy"

Zelfstandige professionals: Ondernemen vanuit je eigen talent!

Als zelfstandige professional is het belangrijk om te weten waar je talenten liggen, zodat je een sterke propositie biedt ten opzichte van potentiële opdrachtgevers. Personal branding is immers afhankelijk van wat je te bieden hebt. Karin Manuel, lector organisatieontwikkeling en consultant in onder meer talentmanagement, legt uit hoe je jezelf kunt bouwen als merk.

Als zelfstandige professional is jouw unieke talent jouw toegevoegde waarde voor organisaties. Daarmee onderscheid je je niet alleen van anderen, maar werk je ook vanuit jouw persoonlijke kracht. Het is makkelijk om de kracht van talent te onderschatten, maar talent is als zelfstandige professional uiteindelijk je meest kostbare bezit, afhankelijk van wat je ermee doet. Talent benut je optimaal door het te verenigen met persoonlijk ondernemerschap, wat inhoudt dat je als zelfstandige professional jouw unieke talent(en) weet te vertalen in concrete diensten met toegevoegde waarde voor organisaties. Je wordt ondernemer van eigen talent door a) te identificeren in welk van je talenten de sterkste propositie schuilt ten opzichte van potentiële opdrachtgevers en b) jouw werkzaamheden en talenten te bouwen als merk.

Welke talenten je het beste kunt verzilveren

Als zelfstandige professional is het soms lastig om te bepalen welke van je talenten de kern uitmaken van de diensten die je aanbiedt, en welke daarbuiten vallen. Op welke talenten kun je het beste inzetten? Om deze vraag te beantwoorden, is het nodig om te formuleren wat je drijfveren zijn. Talent is vaak geënt op passie; dat wat je leuk vindt en graag doet. Wanneer je vanuit jouw passie werkt, levert dat energie en werkplezier op. Het is duidelijk voelbaar wanneer talent zich vanuit passie heeft gevormd of niet. Het is dan verankerd in jouw authentieke kern; het is écht, komt vanuit jezelf en is daardoor geloofwaardig. Wanneer talent authentiek is en vervloeid met jouw identiteit, dan is het het krachtigst. Als zelfstandige professional heb je dan de basis in handen om jouw talent te vertalen in een sterke propositie qua werk en te verzilveren zoals de venndiagram laat zien.

De venndiagram is gebaseerd op het Ikigai-model, een Japans concept dat prikkelt om na te denken over het doel van je leven. Vrij vertaald betekent het ‘leven’ (iki) en ‘nut’ (gai). Het model gaat over de reden om aan de slag te gaan, jouw zingeving, in het Frans raison d’être genoemd. Op basis van de zelfkennis die je hebt over je drijfveren, kun je jezelf neerzetten als merk.

 

Hulpvragen om jouw merk scherp te krijgen

De basis om als zelfstandige professional succesvol te kunnen zijn, is jezelf kennen en weten waarvoor je staat. Je onderscheidt jezelf van anderen met jouw zogenaamde ‘IK-merk’; wat jou uniek maakt.

Als zelfstandige professional houd je jouw IK-merk scherp voor ogen, door voortdurend bij jezelf na te gaan waar jouw passie zit, wat jouw talenten zijn en hoe je van daaruit tot een propositie komt die organisaties inspireert om jou in te huren. Hieronder volgt een lijst met hulpvragen waarmee je jouw unieke waarde als professional scherp kunt krijgen.

Hulpvragen om jouw IK-merk te bouwen
Wie ben ik?
1. Van welke werkzaamheden gaan je ogen twinkelen?
2. Van welke werkzaamheden gaat je hart sneller kloppen?
3. Welke werkzaamheden doe je (de laatste jaren) graag?
4. Bij welke werkzaamheden vergeet je de tijd?
5. Welke werkzaamheden geven jou plezier?
Wat kan ik?
6. Waar ben je goed in?
7. Waarover krijg je complimenten van anderen?
8. Voor welke rollen/klussen/werkzaamheden word je vaak gevraagd door anderen?
9. In welke rollen en werkzaamheden kun je het beste van jezelf laten zien?
10. Welke verantwoordelijkheden kun je aan?
Wat wil ik?
11. Welke rollen/werkzaamheden doe je het liefst als jij mag kiezen?
12. Wat wil je leveren of bijdragen?
13. Hoe wil je dat vormgeven en/of invullen?
14. Welke omstandigheden/randvoorwaarden heb je nodig?
15. Wat is jouw onderliggende ‘drive’?

In essentie gaat het als zelfstandige professional om jouw antwoord op de vragen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’. Met de vraag ‘Wie ben ik?’ ga je terug naar de kern van jouw eigen ‘ik’ om van daaruit voor jezelf te bepalen welke rollen en verantwoordelijkheden bij jou passen. Om in te schatten of jij als zelfstandige professional die rollen en verantwoordelijkheden waar kunt maken, is het antwoord op de vraag ‘Wat kan ik?’ van belang. Deze vraag helpt om jouw kennis en skills helder te krijgen. Jouw drijfveren en motivatie krijg je scherp met het antwoord op de vraag ‘Wat wil ik?’. Door dichtbij je eigen passie en ambities te blijven, heeft jouw propositie vaak de meeste impact op anderen. Hoe meer een propositie immers resoneert met je innerlijke drijfveren, hoe scherper je deze kunt formuleren richting potentiële opdrachtgevers.

De effecten van persoonlijk ondernemerschap

Een sterk IK-merk als zelfstandige professional doet jou onderscheiden van anderen en maakt je interessant voor organisaties om in te huren en aan boord te halen. Het werkt magnetiserend; je springt in het oog omdat je onderneemt vanuit jouw unieke talent en persoonlijke kracht. Beschouw jezelf als een business; dat vergroot jouw marktwaarde als zelfstandige professional!

Lees ook: Onderscheidend pitchen

Dr. mr. K.A.H. Manuel heeft vanaf 1999 verschillende rollen vervuld bij diverse organisaties. Zij is in 2013 gepromoveerd op het organiseren en managen van succes in de muziek business. Sinds 2012 is Karin verbonden aan het NCOI en heeft zij een adviesbureau op het gebied van de ontwikkeling van organisaties en mensen en hoe die met elkaar te verbinden. Bekijk alle berichten van Karin Manuel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *