"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Opdrachtgever moet zorgen voor ‘verbinding’ met zzp’er

Hoe kun je de schaarse professional echt verbinden aan jouw organisatie? Lastig in coronatijd, zeker als het gaat om zzp’ers. Maar het kan wel en het is hard nodig ook. Investeren in werkgeluk, onboarding en duurzame inzetbaarheid van zzp’ers is in het belang van de opdrachtgever.

“Ik vind het raar dat HR niet betrokken is bij zzp’ers in de organisatie. Dat zijn toch ook mensen?”, zegt Sjanne Marie van den Groenendaal, docent HRM, onderzoeker en consultant. “Als een zzp’er binnenkomt gaat het alleen maar om ‘Wat kost je, wat is jouw expertise en wanneer is jouw opdracht klaar?’ Maar als je vanuit een HR-perspectief kijkt kun je een veel hogere kwaliteit uit de samenwerking halen.” Een zzp’er die echt gezien en gehoord wordt is veel meer bereid alles op alles te zetten om de klus goed af te ronden. En hij zal ook verder kijken dan alleen zijn eigen opdracht en meedenken in het belang van de organisatie. En – ook belangrijk in tijden van schaarste aan goed professionals – de kans dat die zzp’er opnieuw voor jouw organisatie wil werken is dan veel groter.

Duurzame inzetbaarheid zzp’ers

Ook voor de zzp’er is werkgeluk (happiness) en duurzame inzetbaarheid (health) belangrijk. Met die tevredenheid zit het wel goed, stelt Van den Groenendaal op basis van eigen onderzoek. Maar HR zou zich meer moeten bekommeren om de duurzame inzetbaarheid van zzp’ers. “Denk aan IT-professionals, die zitten meestal fulltime op een opdracht en moeten in de avonduren en in het weekend hun kennis en expertise bijspijkeren. Hoe duurzaam is dat?” Volgens Van den Groenendaal ligt daar een taak voor HR. “Als we niet zuinig zijn op onze IT-professionals, worden ze nog moeilijker te vinden. En dat is uiteindelijk ook een probleem voor de organisatie.”

Het is belangrijk om ook met de flexibele schil over werkgeluk in gesprek te gaan. – Ulrika Léons – 

Digitale vervreemding

Ook Ulrika Léons, psycholoog en directeur van Skils (onderdeel Zorg van de Zaak), vindt dat opdrachtgevers extra zorgvuldig met zzp’ers moeten omgaan. “Tijdens de coronacrisis trad digitale vervreemding op. We hebben allemaal de behoefte weer in contact te komen en zoeken verbinding. Ook zzp’ers. Zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk de verbinding met zzp’ers te versterken.” Hoe zorgt een organisatie daarvoor? Volgens Léons moet een opdrachtgever in het contact met zzp’ers laten blijken dat zij hun ondernemerschap waarderen, kijken wat hun drijfveer is en wat zij zoeken? “Het is belangrijk om ook met de flexibele schil over werkgeluk in gesprek te gaan. Dat werkgeluk blijkt vooral te bestaan uit verbinding, contact met collega’s en uitwisseling van kennis. Dus wij proberen zzp’ers in onze organisatie juist dat te bieden.”

Onboarding is belangrijk, ook voor zzp’ers. Die zijn vaak langer verbonden aan een organisatie dan vaste medewerkers. – Ardienne Verhoeven –

Onboarding van zzp’ers

Ardienne Verhoeven, recruitment & onboardingspecialist van Workwonders, vindt dat er direct bij de instroom van nieuwe medewerkers moet worden geïnvesteerd in de verbinding. “Onboarding is belangrijk voor iedereen, ook zzp’ers.” Maar waarom gebeurt dit in de praktijk dan toch vaak niet? “Het idee is vaak dat een freelancer er tijdelijk is en dat dus de investering niet loont. Terwijl zzp’ers vaak langer verbonden zijn aan een organisatie dan vaste medewerkers.”

Binding is nog geen verbinding

“Bij veel organisaties wordt het vergroten van het werkgeluk ingevuld door vaak feestjes te organiseren, er zijn tafeltennistafels – alles voor de leuk. Maar deze vorm van binding is nog geen verbinding. Het zegt nog niets over hoe graag mensen bij jouw organisatie willen blijven.”

Voor echte verbinding moet er aandacht zijn voor het individu, stelt Verhoeven. Oprechte, intrinsieke motivatie bepaalt volgens haar of een zzp’er zich verbonden voelt met de organisatie. Daarvoor zijn drie aspecten van belang:

  1. competenties; kan ik die klus aan en kan ik mijn vaardigheden goed inzetten?
  2. autonomie; kan ik die rol invullen en zelfstandig beslissingen nemen en zelfstandig werken?
  3. verbinding; krijg ik aandacht, word ik gezien door de opdrachtgever, is er betrokkenheid en kan ik goed overweg met de collega’s?

Ulrika Léons is het met Verhoeven eens. Volgens haar worden zzp’ers in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt meer gewaardeerd binnen organisaties. En dus meer betrokken, bij zowel bij informele als formele activiteiten. “Tegenwoordig laten wij zzp’ers ook de opleidingen volgen die vaste medewerkers aangeboden krijgen. En natuurlijk nodigen wij hen uit voor het Kerstdiner.”

 

Dit is een beknopt verslag van de recente aflevering van BNR Werkverkenners waarin Rens de Jong in gesprek ging met experts over het thema ‘verbinding’. De volledige podcast van BNR is hier te beluisteren.

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Magnit (voorheen: Brainnet) adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Magnit