"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Arbeidsmarktkrapte en de lessen van de pandemie

De pandemie leerde ons anders kijken naar werk, legt Jurriën Koops uit. Werken met ‘ongekend talent’ is een belangrijk les in deze tijd van arbeidsmarktkrapte.

Het einde van de pandemie is in zicht. Voor de uitzendbranche is dat al langer het geval. Hard getroffen in de eerste maanden van de crisis. Inmiddels bijna twee jaar later ruimschoots terug op het niveau van eind 2019. Honderdduizend uitzendkrachten verloren hun baan in 2020 en even zovelen zijn twee jaar later weer elders aan het werk.

De branche bewijst daarmee weer eens zijn enorme wendbaarheid. Voor mensen, opdrachtgevers en de arbeidsmarkt. Circa vijftigduizend extra mensen gingen er in korte tijd via uitzenders voor de GGD aan de slag. Een extreme piek, maar op zich niet nieuw. Want de uitzendbranche is van ‘piek en ziek’ en daar staan wij voor opgesteld.

Ongekend talent

Toch was het deze keer anders. Waarom? Omdat, zo vertelde een van de grote uitzenders die betrokken is bij de GGD, ‘we ditmaal grote groepen mensen konden werven die bij ons niet in beeld waren’. Want door corona moest het werk van bijvoorbeeld de klantcontactcenters allemaal vanuit huis worden gedaan. Konden mensen grotendeels hun eigen werktijden bepalen. Was er volop keuze in het aantal uren dat ze per week wilden werken. Allemaal vanuit hun eigen huiskamer ergens in ons land of misschien wel elders in de wereld. Kortom: het werk werd op maat gemaakt en naar de mensen gebracht in plaats van andersom.

Anders kijken naar werk, noem ik dat. Het werk passend maken bij de mensen die beschikbaar zijn. Het is een van de lessen van corona die we moeten koesteren. Want ook op de huidige arbeidsmarkt zijn nog veel mensen beschikbaar die niet in beeld zijn bij werkgevers. Het ongekende talent. De huidige arbeidsmarktkrapte dwingt werkgevers om creatief te worden. Uitzenders hebben er van geleerd en helpen nu dagelijks opdrachtgevers ‘omdenken’ bij de organisatie van werk.

Drs. J.H. (Jurriën) Koops is sinds 2014 directeur van de ABU. Hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding aan de organisatie. Koops studeerde Algemene Economie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en begon zijn carrière als beleidsadviseur bij CNV Bedrijvenbond. In 1999 maakte hij de overstap naar Start, waar hij werkzaam was als Senior consultant Business Development. In 2002 begon hij bij de ABU als coördinator Team Arbeidsvoorwaarden en Juridische Zaken. In 2009 werd hij benoemd tot adjunct-directeur en in 2012 tot directeur Sociale Zaken. Sinds 2014 is hij directeur van de ABU. Naast zijn reguliere werkzaamheden vervult hij diverse bestuurslidmaatschappen, zoals voorzitter STOOF en bestuurslid SNCU. Bekijk alle berichten van Jurriën Koops

Eén reactie op dit bericht

  1. Dank je Jurriën Koops voor dit interessante artikel…

    …nu een keertje andersom-/ anders denken… terwijl ik, als werkzoekende, me in allerlei bochten mag (lees: moet) wringen om aan de “schaap-met-meer-dan-5-poten-eisen” van een werkgever te kunnen voldoen… de lat ligt zo hoog… zelfs eronder doorlopen is onmogelijk… vreemd eigenlijk… we creëren hiermee een schijn-werkloosheid… niet de werklozen zijn er helemaal de schuld van… het bedrijfsleven keurt gewoon af als je niet in hun strakke keurslijf past… medewerkers dienen ‘perfect passend’ te zijn… terwijl perfect niet bestaat in een mensenwereld…

    Nu… nu mogen (lees: moeten!) werkgevers, die ‘grillige werknemers’ die allemaal meer kunnen dan die ene gewenste ‘specialist’ die aan 111% van de eisen dient te voldoen… helpen zoeken naar de baan die bij die werknemer past…
    Zou ze dat lukken?! #durftevragen

    Naar mezelf kijkende… ik ben een generalist, spreek 4 talen, kan leidinggeven en zag meerdere sectoren tijdens mijn (Hbo/Wo-)studies…. doordat ik een generalist ben, zien veel (alle?!) bedrijven me niet staan… een ‘uitzender’ noemt me “De Witte Raaf”…

    Welk bedrijf vangt me?