"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wat verwachten freelancers in Frankrijk, Spanje en Duitsland van hun opdrachtgever?

Steeds meer ervaren kenniswerkers in Spanje en Frankrijk werken als freelancer, blijkt uit onderzoek van platform Malt. Wat willen deze zzp’ers? En hoe kun jij daar als opdrachtgever je voordeel mee doen?

Onafhankelijkheid, flexibiliteit en een fijne werkomgeving. Voor Spaanse, Franse en Duitse kenniswerkers zijn dat de belangrijkste redenen om zzp’ers te worden. De verdiensten zijn ook belangrijk, maar die staan pas op plek 4.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Freelancing in Europe van Boston Consulting Group (BCG) en zzp-platform Malt. De onderzoekers hielden een enquête onder 3334 zzp’ers in de kenniseconomie uit Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het gaat om freelancers die werken via Malt.

Wat kun jij als opdrachtgever leren van dit rapport? Malt-oprichter Quentin Debavelaere en Dustin Robinson (Malt Nederland) delen hun inzichten.

Wat is Malt?

De digitale marktplaats Malt bestaat 8 jaar in Frankrijk en is sinds oktober 2021 actief in Nederland en België. Het bedrijf breidde eerder uit in Spanje en Duitsland.

Opdrachtgevers vinden via Malt zzp’ers die werken in de kenniseconomie, denk aan marketingprofessionals, IT-developers en projectmanagers. In heel Europa vonden 320.000 freelancers werk via het digitale platform. Zij werkten tot nu toe voor zo’n 40.000 kleine en grote bedrijven.

Startende zzp’er heeft veel werkervaring

Het bedrijf groeit flink: in 2021 kwamen er 39% nieuwe freelancers bij. In Duitsland was 11% van hen startende zzp’er, in Spanje 16% en Frankrijk 17%. Die startende freelancers zijn vaak ervaren kenniswerkers: ze hebben gemiddeld 8 tot 9 jaar werkervaring.

“Je ziet hetzelfde in Nederland”, vertelt Robinson. “Voor deze ervaren kenniswerkers is freelancen de volgende stap in hun carrière.”

Cijfers over de gemiddelde freelancer per land, bron: Freelancing in Europe 2022

Meer Europese kenniswerkers willen freelancen

“Er komen steeds meer freelancers bij in Europa, wij zien vooral groei in Spanje en Frankrijk”, vertelt Debavelaere. “De Duitse freelancemarkt groeit minder hard, waarschijnlijk omdat de regels daar strenger zijn.”

In Frankrijk hangt de groei waarschijnlijk samen met de groeiende startup-cultuur. Startende techbedrijven willen flexibiliteit en staan open voor nieuwe manieren van samenwerken, zoals werken met freelancers. Aan het arbeidsmarktbeleid in Frankrijk ligt het waarschijnlijk niet: Franse zzp’ers hebben weinig fiscale voordelen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat ‘meer verdienen’ niet in de top-3 staat van motivaties om zzp’er te zijn.

Motivaties om freelance te zijn voor Europese kenniswerkers, bron: Freelancing in Europe 2022

“Natuurlijk wil een zzp’er een goed tarief, maar onafhankelijkheid, flexibiliteit en werkomgeving zijn veel belangrijker”, zegt Robinson. “Dat geldt in ieder geval voor Duitse, Franse en Spaanse kenniswerkers.”

Tips voor opdrachtgevers

Deze inzichten kun jij als opdrachtgever gebruiken als je zzp’ers zoekt. “Geef je freelancers wat zij willen: onafhankelijkheid, flexibiliteit en een fijne omgeving”, zegt hij.

Hoe zorg je voor een fijne werkomgeving? Debavelaere: “Hier doen we momenteel onderzoek naar. Uit de voorlopige uitkomsten blijkt bijvoorbeeld dat communicatie heel belangrijk is. Laat freelancers weten wat het doel is van een project en geef tussentijdse updates. Zorg bovendien dat je administratie en IT-toegang geregeld zijn voordat het project van start gaat.”

Vertel bovendien hoe jouw organisatie omgaat met thema’s als diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid. “Freelancers willen namelijk werken voor organisaties die passen bij hun eigen normen en waarden”, zegt Debavelaere. “Deel de missie van je bedrijf en de impact die jij hebt als organisatie. Laat jouw freelancers weten waar ze het voor doen.”

Uit het onderzoek blijkt dat 59% freelancers een opdracht zou afwijzen, als blijkt dat de klant te weinig aandacht besteedt aan diversiteit en inclusiviteit. Zo’n 49% wil liever niet werken voor klant die te weinig aandacht besteedt aan duurzaamheid.

Redenen om een klant af te wijzen voor Europese freelancers, bron: Freelancing in Europe 2022

Tarief als randvoorwaarde

“Geld is dus niet de belangrijkste motivatie voor freelancers, maar een goed tarief is wel een randvoorwaarde”, zegt Robinson.

Uit de studie blijken ook de gemiddelde dagtarieven van zzp’ers in Frankrijk, Spanje en Duitsland. De verschillen hebben vooral te maken met de lokale economie en het belastingstelsel.

Dagtarieven van freelancers per land, bron: Freelancing in Europe 2022

Wanneer is het verstandig als organisatie om in andere landen op zoek te gaan naar freelancers? “Ten eerste als je lokale expertise zoekt”, zegt Debavelaere. “Als Malt uitbreidt naar een nieuwe markt, doen we dat samen met een hele hoop lokale freelance experts: van salesmanagers tot consultants.”

Werken op afstand

Het kan ook zinvol zijn om in andere regio’s te zoeken, als in Nederland een tekort is aan bepaalde beroepsgroepen. Debavelaere: “Werken op afstand wordt steeds normaler, zeker voor digitale professionals.”

Freelancers in Duitsland, Frankrijk en Spanje staan open voor Nederlandse klanten, zegt hij. “Omdat de meeste kenniswerkers vloeiend Engels spreken, heb je geen last van een taalbarrière”, zegt hij. “Mijn tip: nodig de freelancers aan het begin van het project uit om een paar dagen bij jou op kantoor te werken. Zo zorg je voor een soepele samenwerking tijdens de rest van het project.”


Wil je meer weten over dit thema? Bekijk het webinar van Malt tijdens de Werf& en ZiPconomy WebinarWeek en download hier het rapport.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie