SLUIT MENU

Groeien als zzp’er: kan je daar bijvoorbeeld growth hacking voor inzetten?

Hoewel de beginstappen als zzp’er lastig kunnen zijn, kunnen de vervolgstappen spannend zijn, zeker als het goed gaat. Als je op het punt komt dat je door wilt groeien, kan je echter tegen een muur aan lopen. Wat ga doen om meer klanten, beter betaald of nieuwe opdrachten te krijgen?

Wat is groei voor jou als zzp’er? Extra personeel aannemen? Werk uitbesteden? Je tarieven omhooggooien, of jezelf specialiseren en nieuwe klanten aantrekken? Hoewel de betekenis van groei verschilt per persoon, zijn er de technieken en tactieken om deze groei te realiseren hetzelfde.

In de recentste aflevering van BNR Werkverkenners gaat Rens de Jong daarover in gesprek met drie experts:

Marktpositie verwerven

Volgens Martijn Pennekamp moet je jezelf eerst verkoopbaar maken voordat je je tarieven omhoog gooit. “Zit je lekker op de markt? Heb je energie? Hoe zit het met de concurrentie? Ga vanuit daar kijken of je je dienst kan ontwikkelen, je prijs kan verhogen, en een betere versie van jezelf kan neerzetten”, zegt Pennekamp. “Je moet bewust worden van de markt en de ontwikkelingen in je branche.”

En als je niet méér kan werken, maar wel meer wilt verdienen, zijn er ook manieren. “De huidige inflatie is het moment om de prijs te verhogen. Dus je moet jezelf verkopen. Vertel je klant wat je hun bedrijf extra gaat opleveren”, aldus Pennekamp.

Eenmanszaak of team?

Groeien als zzp’er hangt af van je situatie, zegt Arnoud Post. “Als je zelf meer wilt doen als eenmanszaak, kan je dingen automatiseren. Als je een team wilt, dan kan je kijken hoe je werkzaamheden wilt uitbesteden, van marketing tot uitvoering”.

Etienne van de Boel voegt daaraan toe dat je als zzp’er goed moet nadenken over wat je onder groei verstaat. “Je moet beginnen met goed bedenken: wil je onbeperkt groeien, een balans vinden of personeel aantrekken?”

Growth hacking toepassen

Een manier om te groeien is growth hacking. Via technologie, gedragspsychologie en andere tools wordt groei gerealiseerd, met name door te experimenteren met technieken en tactieken. Van de Boel legt verder uit. “Growth hacking is een manier om je marketingstrategie versneld uit te voeren. Experimenteren en testen wie je bent en wat je doe om uit te vinden wat je ideale markt is.”

“Growth hacking is out-of-the-box denken qua marketing. Zodat je opvalt ten opzichte van je concurrenten”, zegt Pennekamp, die wel benadrukt dat de term soms wat gebakken lucht is. Soms is de spreuk “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” van toepassing voor zzp’ers.

Voor Arnoud Post houdt de term growth hacking meer in. “Voor ons is het meer dan marketing. Want als je door die marketing meer klanten krijgt, moet je kunnen leveren”, zegt hij. Als je meer werk krijgt dan je aankan, moet je naar andere oplossingen zoeken. Als een zzp’er omkomt in het werk, gaan we kijken: wat voer je elke dag uit en hoe kunnen we dat uit handen nemen? Dat bord gaan we dan beetje bij beetje leegsnoepen, zodat hij of zij kan doorgroeien of tijd overhoudt en kan nadenken wat ie echt wilt.”


Dit is een beknopt verslag van de recente aflevering van BNR Werkverkenners waarin Rens de Jong in gesprek ging met experts over het thema ‘groeien als zzp’er’. 

Meer weten? Beluister de volledige podcast van BNR:

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Brainnet adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Brainnet