SLUIT MENU

“De markt vraagt niet meer om een contractvorm maar om een totaaloplossing”

In 2024 wil Flextender zijn omzet verdubbeld hebben. Een stevige ambitie voor Mariëtte Wendrich, sinds 1 maart 2022 de nieuwe operationeel directeur. In dit interview vertelt ze over haar achtergrond en de doelen en kansen die ze ziet in een veranderende markt die behoefte heeft aan snelheid en innovatie.

Als nieuwe operationeel directeur van Flextender is Mariëtte Wendrich verantwoordelijk voor het realiseren van de groeiambities van de snelgroeiende, onafhankelijke MSP. Die ambities zijn niet gering, maar dat schrikt haar niet af, zo vertelt ze. Bij haar eerste contact met Rick en Jaap-Jan, de eigenaren van Flextender, was er direct een goede klik: ”Ik werd meteen gevangen door hun enthousiasme en ambitieniveau.”

Ondernemerschap als drijfveer

Wendrich gelooft erin dat de MSP-markt de aankomende jaren blijft groeien en dat het vinden van de juiste kandidaat op het juiste moment steeds meer op waarde wordt geschat. “Ik zie bij klanten dat er steeds meer behoefte is aan wendbaarheid en snelle innovaties. Flextender is een organisatie die dit kan bieden en waarbij ondernemerschap één van de drijfveren is. ”

Wendrich is opgegroeid in het nuchtere Twente in een ondernemersfamilie “Van jongs af aan wist ik dat ik zelf ook zou gaan ondernemen, maar ik heb er bewust voor gekozen om eerst werkervaring op te doen binnen een corporate organisatie.” Ze startte bij ManpowerGroup en groeide al snel door naar accountdirector bij TAPFIN, waar ze in verschillende rollen heeft gewerkt voor onder andere UPS, Friesland Campina, Unilever en KLM. Ze werkte en woonde daarbij niet alleen in Nederland, maar ook in Florence, New York en Londen.

“De ervaringen van de afgelopen jaren zijn zeer waardevol geweest. Steeds vaker kwam ik tot het besef dat ik meer behoefte kreeg aan wendbaarheid, snelle innovaties en een duidelijk product. Het moment brak aan om te gaan ondernemen.” Haar overstap kwam daarom niet geheel onverwacht. “Flextender beredeneert vanuit de ‘why’, waardoor kwaliteit van het product bovenaan staat. Het product heeft de potentie om een grote groei door te maken. Daar wil ik graag onderdeel van uitmaken.”

Juiste kandidaat op het juiste moment

Flextender houdt zijn huidige koppositie in de markt graag vast en heeft grote plannen voor de komende jaren. In 2024 moet de omzet van de MSP zijn verdubbeld door middel van organische groei en overnames. Bovendien gaat het bedrijf zich focussen op het aanbieden van een RPO-dienstverlening. “We kijken ook naar mogelijkheden om onze dienstverlening uit te breiden naar andere sectoren”, licht Wendrich toe. “Zo zijn we nu bijvoorbeeld gestart met het bedienen van woningcorporaties.”

Waar voor opdrachtgevers jarenlang de focus lag op kostenbesparing, is de focus nu verschoven naar het volledig ontsluiten van de arbeidsmarkt

“Arbeid is schaars in deze tijd en we zien daardoor dat de tarieven van arbeidskrachten stijgen,” legt ze uit, als we haar vragen naar de ontwikkelingen in de markt. “Waar voor opdrachtgevers jarenlang de focus lag op kostenbesparing, is de focus nu verschoven naar het volledig ontsluiten van de arbeidsmarkt door de juiste professionals op het juiste moment aan te trekken. Juist het vinden van de juiste kandidaat op het juiste moment is een expertise die steeds meer op waarde wordt geschat. En dat is een positieve ontwikkeling.”

“Bovendien is het steeds belangrijker geworden voor opdrachtgevers en opdrachtnemers om een gebruiksvriendelijke en intuïtieve tool te kunnen gebruiken om gematcht te worden, om data te kunnen analyseren en uren te kunnen schrijven.”

“Een andere ontwikkeling in de markt zien we op het gebied van inclusie, diversiteit en gelijkheid. Dit zijn precies de waarden waar Flextender al vanaf het eerste moment voor staat.” 

Gezonde balans tussen cultuur en structuur

De sterke groei van de organisatie vraagt om meer structuur. “Het is mijn taak om een gezonde balans te vinden in het behoud van de ondernemerscultuur en de structuur die past bij onze ambitie,” vertelt Wendrich.

Het is mijn taak om een gezonde balans te vinden in het behoud van de ondernemerscultuur en de structuur die past bij onze ambitie

De nieuwe directeur is onder andere verantwoordelijk voor de operationele gang van zaken. Ook staat ze aan het roer van de HR- en Marketingafdeling. “Flextender is best bescheiden. We zijn marktleider in de (semi)publieke sector en het enige echte onafhankelijke inhuurplatform van Nederland. Dat moeten we vaker laten zien en horen. Daarom verwacht ik met de combinatie van HR en Marketing een grote stap te kunnen zetten om talentvolle professionals aan te spreken.”

Total Talent Management in schaarse markt

De ambitieuze operationeel directeur kijkt ernaar uit om samen met haar collega’s in te spelen op de behoefte van de veranderende markt. Het doel is om opdrachtgevers te voorzien van het beste talent. Het gaat daarbij volgens Wendrich niet om het besparen van de kosten, wat slechts een onderdeel is. “In tijden van een schaarse markt is het te kort door de bocht om alleen op kosten te sturen. Je ziet dat de markt verandert. De markt vraagt niet meer om een contractvorm maar om een totaaloplossing. Alle smaken moeten aan bod komen. En Flextender biedt dit aanbod, samen met zusteronderneming Poolz, in de vorm van een Total Management.”

Het bedrijf heeft een duidelijke visie op talentontwikkeling: het gaat niet alleen om diploma’s maar ook om persoonlijkheid, ambitie en een set aan soft skills. Deze visie vertaalt de MSP ook naar opdrachtgevers en leveranciers. “De match vinden, daar gaat het om. Het is belangrijk dat je op de juiste plek zit en in je kracht gezet wordt. Zeker in een schaarse markt is het belangrijk om daaraan vast te houden.”

Gedrevenheid en innovatiekracht

In de afgelopen maanden is Wendrich zich op haar plek gaan voelen in de organisatie. “Het meest opvallend vind ik de energie en de innovatiekracht in de organisatie. Net als de besluitvaardigheid. Ik merk dat mijn nieuwe collega’s enorm gedreven zijn om het product en het proces dagelijks te optimaliseren. Dit gaat door tot in de kleinste details, tot op het hoogste niveau.”

In een organisatie waarin iedere werknemer zo gedreven is, is het volgens haar belangrijk om naast de groeiambities de persoonlijke benadering in het vizier te houden. “Flextender heeft een goed product. Het betere is de vijand van het goede. Soms is het goed om iets wat goed werkt ook zo te laten. Ons doel is immers om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Ik sta daar helemaal achter. Het is vervolgens mijn doel om de balans te behouden tussen het persoonlijke karakter, de sfeer en de groeiambities. Daar worden we allemaal beter van. En daar ga ik mij de komende tijd hard voor maken.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie