SLUIT MENU

Zo richt je een internationaal MSP-programma in

Voor het managen van een internationaal bestand van externe medewerkers kan een Managed Service Provider (MSP) een goede oplossing zijn. Een internationaal MSP-programma inrichten is complex en vraagt een aantal keuzes, zegt Ron Bosma van TalentIn. Maar met de juiste afwegingen is het absoluut mogelijk.

In de huidige internationale zakelijke omgeving worden organisaties voortdurend geconfronteerd met veranderende economische en arbeidsmarktomstandigheden. Deze veranderende omstandigheden vergroten de behoefte aan een mondiale strategie voor de inhuur van personeel. Zeker met arbeidstekorten in bepaalde branches en landen kan een internationaal MSP-programma daarbij helpen. Maar hoe moet een internationale MSP ingericht worden?

Het managen van een internationaal bestand van externe medewerkers kan uitdagend zijn. Veel organisaties hebben geen centrale inhuurstrategie, centrale uitvoering of gecentraliseerde systemen. Informatie over ingehuurd personeel is veelal versnipperd. Dat maakt het moeilijk analyses uit te voeren en bijna onmogelijk om een juiste internationale inhuurstrategie te definiëren. Organisaties met een centrale personeelsstrategie en -processen hebben daarentegen inzicht en transparantie binnen handbereik. Het stelt hen in staat om direct beslissingen te nemen bij het inhuren van tijdelijke werknemers en bij groei of krimp van het uit te voeren werk.

Veel internationale organisaties besteden het management van hun inhuurpersoneel uit aan een Managed Service Provider (MSP). Het ontwerp van een mondiaal MSP-programma en de juiste MSP-dienstverlener vinden is van fundamenteel belang voor de uitvoering van een succesvolle inhuurstrategie.

Aanwezigheid in het land?

Één van de eerste beslissingen die genomen moet worden is of je de MSP-services, voor de landen in de scope, op lokaal niveau in het land wil uitvoeren. Dat hangt van veel factoren af, zoals bijvoorbeeld het volume aan ingehuurd personeel, lokale wetgeving, dynamiek op de arbeidsmarkt, interne cultuur, enz. In veel gevallen heeft de MSP-aanbieder lokale aanwezigheid en een lokale juridische entiteit nodig voor de uitvoering van zijn lokale diensten. Het is essentieel om met deze behoefte rekening te houden bij het selecteren van de juiste MSP-leverancier, aangezien de mondiale dekking van de belangrijkste MSP-leveranciers verschilt (zie ook onderstaande afbeelding).

Alternatieven?

In veel gevallen verschilt het inhuurvolume per land en zal de geografische dekking van de geselecteerde MSP-partner niet overeenkomen met die van de eigen organisatie. Er zal dus nagedacht moeten worden over een alternatief voor de inrichting van de MSP-dienstverlening. Wat zijn de keuzes?

Nearshore/offshore service

Als de MSP-partner lokaal niet aanwezig is, of als de volumes een lokaal team ter plaatse niet rechtvaardigen, kan de service georganiseerd worden vanaf een near- of offshore-locatie. Alle grote MSP-leveranciers hebben meerdere centrale servicelocaties over de hele wereld. Belangrijke elementen om rekening mee te houden zijn factoren als eventuele ondersteuning in de eigen taal, culturele fit, arbeidsmarktkennis, verandermanagement tijdens het eerste jaar, enzovoort.

Lokale partnerschappen

In specifieke landen vereisen de volumes en de aard van de ingehuurde medewerkers een lokale dienstverlening. Wanneer de MSP-leverancier geen lokale aanwezigheid heeft, en niet van plan is om een lokale entiteit op te richten, kan de MSP-leverancier de dienstverlening uitbesteden aan een lokale partner. Het is belangrijk dat deze lokale partner volledig onder de verantwoordelijkheid van de MSP-leverancier handelt en het centrale VMS-systeem gebruikt om te zorgen voor een consistente uitvoering van de strategie.

Headcount registratie

De inhuurvolumes in een land rechtvaardigen vaak geen volledig MSP-servicemodel, compleet met sourcing, leveranciersmanagement, enzovoort. Als uw lokale management goed in staat is om het inhuurpersoneel zelf te vinden en te managen, zorg er dan in ieder geval voor dat ze de centrale VMS-software gebruiken om het ingehuurde personeel te kunnen bijhouden. Het zal zorgen voor een volledig inzicht en de mogelijkheid om strategische beslissingen voor aanpassingen te nemen, wanneer er veranderingen zijn in volumes, competenties, enzovoort.

Internationale implementatie mogelijk

Samenvattend, het juiste model ontwerpen voor een internationaal MSP-programma voor ingehuurd personeel vraagt een aantal keuzes. De implementatie en uitvoering van dit programma is bovendien mogelijk complex. Deze complexiteit moet niet worden onderschat, maar organisaties moeten er zich ook niet door laten afschrikken. Met de juiste informatie en afwegingen kan dit constructief worden aangepakt, waarbij een internationale implementatie absoluut mogelijk is.

 

Ron Bosma is Managing Partner bij TalentIn. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de branche en helpt organisaties bij het vaststellen en uitvoeren van hun workforce en recruitment strategie, waarbij hij ervoor zorgt dat wat is ontworpen ook kan worden geïmplementeerd.

TalentIn advises and supports companies aligning their Talent Management strategy to future needs Bekijk alle berichten van Talentin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.