SLUIT MENU

Alexander Heise (Hays): “Bedrijven in moeilijkheden hebben niet altijd financiële, maar eerder wervingsproblemen”

Om de ontwikkelingen van recruitment en MSP in de EMEA-markt te begrijpen, moet je op het terrein komen. Dat is precies de rol en het doel van Alexander Heise, Managing Director EMEA bij Hays. Een interview over de internationalisering van talentenpools, opkomende behoeften en de professionalisering van de markt.

Alexander Heise haat routine. Zijn dagen zijn nooit hetzelfde en zijn twee rollen maken het niet gemakkelijk om zijn agenda te beheren. “Ik steek nog steeds veel energie in mijn rol als Chief Strategic Client Officer. En ik doe er alles aan om de Managing Director EMEA te zijn die de Hays Group verwacht.

“Concreet zijn de maandagen en vrijdagen gewijd aan mijn 700 medewerkers en onze klanten in onze Duitstalige landen.” Op de andere drie dagen reist Alexander door heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Mijn doel is mensen samen te brengen, de situatie in onze dochterondernemingen te bekijken en de voortgang van onze strategische initiatieven te zien.”

Wat vindt de MD EMEA bij Hays het leukste aan zijn rol? “De vooruitgang en het ontwikkelingspotentieel zien van mensen en jongeren in het bijzonder. Of je nu in Nederland of in België bent, bijvoorbeeld, de dialoog en interactie is heel anders dan in Polen of Tsjechië. Toch zie ik dat we dezelfde doelen bereiken. Het is een kwestie van DNA.”

Italië, Spanje, Frankrijk, Polen, Nederland en België. Deze landen, naast de Duitstalige landen, heeft Alexander Heise op het oog als het gaat om potentieel in overeenstemming met de missie van Hays. “Deze landen zijn hefbomen voor de ontwikkeling van onze interim- en freelance-activiteiten.”

Bekijk de hoogtepunten van het video-interview met onze collega’s van NextConomy

EMEA-trends

Professionalisering. Dit is de belangrijkste verandering die Alexander Heise constateert wanneer hij de verschillende, steeds volwassener markten bekijkt. Een trend die tot uiting komt in een veel specifiekere vraag van organisaties. “Men zoekt niet langer enkel een automatiseringstool of een operationele leverancier, maar een partner die de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats brengt.” Wereldwijd talentmanagement is één ding, maar bedrijven zijn nog steeds op zoek naar degelijk advies in veranderende markten.

Om nog maar te zwijgen over functies die over een paar jaar verouderd zullen zijn. “Hoe kan ik deze talenten trainen, hoe kan ik hun vaardigheden verbeteren op een toekomstbestendige manier?” Dit zijn enkele van de bijkomende vragen waarmee klanten bij Hays aankloppen. “Daarnaast zijn er ook de meer macro-economische, juridische en fiscale kwesties op de verschillende arbeidsmarkten die organisaties moeten verkennen op zoek naar talent.”

Men zoekt niet langer enkel een automatiseringstool of een operationele leverancier, maar een partner die de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats brengt.

Een internationale vijver

Vandaag vertegenwoordigen Oost-Europa, Marokko en ook Portugal uiterst interessante talentenpools. Nog meer als het om IT gaat. “De bedrijven die momenteel failliet gaan, hebben niet altijd financiële problemen, maar eerder wervingsproblemen. Dit geldt voor meer dan 40% van de bedrijven in Europa.” Het is tijd voor internationalisering en innovatie.

Ik zie nog steeds te veel conservatieve bedrijven. Alsof ze hun ogen niet willen openen voor de realiteit.

Laten we een open deur intrappen: zonder innovatie of grondig werk aan het werkgeversimago daalt de aantrekkingskracht onmiddellijk. “Ik zie nog steeds te veel conservatieve bedrijven. Alsof ze hun ogen niet willen openen voor de realiteit. Persoonlijk moedig ik mijn klanten aan om andere bedrijven te ontmoeten die voor dezelfde uitdagingen staan. Je moet je best practices durven te delen. Ik probeer bijvoorbeeld momenteel een energieleverancier in België samen te brengen met een van onze klanten uit de technologiesector. Natuurlijk tellen onze mening en ons advies, maar ik denk dat de sleutel ook ligt in de uitwisseling tussen organisaties.”

It’s all about co-creation

Alexander Heise hecht veel belang aan co-creatie. En dus ook aan partnerschappen. “We ontwikkelen nieuwe nearshoringdiensten in co-creatie met drie klanten. Met twee andere klanten onderzoeken wij de mogelijkheden van inclusieve werving. Of rond een API om de automatisering nog verder op te voeren, transactionele processen te optimaliseren en te integreren met ons MSP-programma. Co-creatie met onze klanten is dus essentieel en zeer productief.

MSP-trends op EMEA-niveau

De markt voor Managed Service Providers (MSP) is de afgelopen tien jaar aanzienlijk gegroeid. Kwantitatief en kwalitatief. Er zijn gewoon meer spelers. Generiek, specifiek, lokaal, internationaal… Hays neemt ook haar positie in. “Vijf of tien jaar geleden waren onze klanten op zoek naar één MSP-provider in elk land. Tegenwoordig is er sprake van een soort optimalisatie: organisaties werven in land X, maar willen niet zozeer gebonden zijn aan een MSP in datzelfde land. Wij kiezen dus voor een meer hybride, Europese aanpak en ik behandel veel aanbestedingen op deze schaal.”

We waren al de wereldwijde leverancier bij uitstek. We zijn de toonaangevende partner van onze klanten geworden.

Klant zoekt toonaangevende partner

Een paar maanden geleden kondigde Hays haar rebranding aan. Een nieuw logo, het verdwijnen van submerken en een nieuwe belofte: ‘Working for your tomorrow’. “Onze rebranding is het resultaat van een analyse van een honderdtal klanten over de hele wereld. En de conclusie was unaniem: wij waren de wereldwijde leverancier bij uitstek, maar nog niet de partner in leadership. De markt verwachtte dus meer van ons: een toonaangevende partner op het vlak van opleiding, het verbeteren van de vaardigheden van hun talenten en het adviseren voor de komende drie tot vijf jaar. Challenge accepted!”

Kandidaat zoekt ideale opdracht

De toekomst van werk hangt ook af van de juiste beslissingen op het vlak van vaste, tijdelijke en freelance contracten. “Als een kandidaat verwacht dat wij de droomopdracht voor hem vinden, kan de klant verwachten dat wij de ideale kandidaat voor hem vinden. Dat is de basis, maar het doel is een stap verder te gaan door nog meer betrokken te raken bij dit gesprek. Overal in de wereld zullen ondernemingen de komende drie tot vijf jaar voor uitdagingen staan. Hun personeelsbestand zal veranderen, de markt zal veranderen, het tekort zal toenemen… het is cruciaal om goed ondersteund te worden.”


Over Alexander Heise

Alexander Heise (43 en trotse vader van vier kinderen) heeft er al achttien jaar carrière bij Hays opzitten. Hij begon zijn Hays-carrière in Duitsland, waar hij momenteel woont. Tot vorig jaar was hij verantwoordelijk voor de strategische activiteiten van de groep. Sinds 2021 is hij ook Managing Director EMEA, verantwoordelijk voor twaalf landen en 5000 medewerkers. “Mijn doel is voort te bouwen op onze klantenrelaties in Europa en nieuwe groepsvaardigheden te ontwikkelen om een nog grotere speler te worden in specifieke sectoren.”


Dit interview met Alexander Heise verscheen eerder bij onze Belgische collega’s van NextConomy. 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *