SLUIT MENU

Als zzp’er inschrijven op een aanbesteding: wat zijn je rechten bij een DAS-procedure?

Als je inschrijft op een aanbesteding, maar de opdracht gaat aan je neus voorbij, welke stappen kan je dan achteraf nog ondernemen? Wat zijn je rechten? En waar kan je bij de volgende inschrijving op letten? Flextender zet het voor je op een rij.

Via het Dynamisch Aankoopsysteem (DAS) zie je een leuke opdracht voorbijkomen. De criteria zijn je nog niet helemaal duidelijk, maar de opdracht klinkt interessant en je schrijft je in op de aanbesteding. Wanneer de winnaar van de aanbesteding bekend is, blijkt helaas dat jij het niet bent geworden. Jammer, want deze opdracht leek jou op het lijf te zijn geschreven. Welke stappen kan je achteraf nog ondernemen na het inschrijven op een aanbesteding? Wat zijn je rechten? En waar kan je bij de volgende inschrijving op letten?

Een tip vooraf…

Het kan voorkomen dat er in de uitvraag criteria staan die onduidelijk zijn of volgens jou niet passend zijn voor de opdracht. Denk bijvoorbeeld aan criteria die elkaar tegenspreken of een ervaringseis die disproportioneel is voor de werkzaamheden van de opdracht.

Het is belangrijk dat je dergelijke vragen of bezwaren tegen de wijze waarop de uitvraag is ingericht, op tijd meldt bij de aanbestedende partij. Dit kan in de vorm van een bezwaarbrief, maar ook door jouw relatiemanager een bericht te sturen met jouw vraag of bezwaar. Dit geeft de aanbestedende partij de kans om de uitvraag op tijd te verduidelijken of aan te passen.

Na het verlopen van de deadline van de inschrijving, staat de uitvraag met de bijbehorende beoordelingscriteria vast. Vanaf dit moment kan je hier geen vragen meer over stellen of bezwaren tegen maken.


Meer weten?

Volg donderdag 9 februari om 12:3o uur het Webinr “Werving en inhuurtrends” van Jaap Jan Westland (Flextender). Inschrijven kan hier

 


Aanpassingen doorvoeren na inschrijven op een aanbesteding

Heb je je ingeschreven voor de uitvraag? Dan wordt je inschrijving eerst beoordeeld aan de hand van de vastgestelde minimumeisen. Let er goed op dat je inschrijving aan al deze eisen voldoet, want na het inschrijven op een aanbesteding kun je jouw reactie niet meer aanpassen. Dat geldt overigens voor de gehele inschrijving; eenmaal ingediend kun je die niet meer wijzigen.

Je rechten bij een afwijzing

Aanbestedende diensten zijn verplicht alle kandidaten die worden afgewezen een terugkoppeling te sturen. Je hebt tenslotte het recht om te weten waarom je het niet bent geworden. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat je niet aan een minimumeis voldoet of omdat je op bepaalde beoordelingscriteria minder hoog scoorde dan de winnaar. Vaak zijn kandidaten benieuwd op welke plek ze geëindigd zijn of welke beoordeling de winnaar heeft gekregen. Helaas heb je daar geen recht op. De aanbestedende partij hoeft alleen de naam van de winnaar en de reden waarom hij of zij heeft gewonnen bekend te maken.

Bezwaar maken tegen de uitslag

Als je het niet eens bent met de uitslag kun je bezwaar maken. Houd er wel rekening mee dat je achteraf alleen bezwaar kan maken over de beoordeling van jouw inschrijving, niet over de wijze waarop de uitvraag is ingericht. Dit laatste moet voorafgaand aan de inschrijving op een aanbesteding worden gemeld. Een kansrijk bezwaar tegen de uitslag is bijvoorbeeld wanneer je bent afgewezen op een bepaalde minimumeis, terwijl uit je cv blijkt dat je hier wel aan voldoet.

Van bezwaarbrief tot kortgeding

In de uitvraag staat vermeld tot wanneer je bezwaar kan maken over de uitslag van de aanbesteding. Bij een DAS die door Flextender wordt beheerd, moet je binnen een aantal dagen – afhankelijk van de aanbestedende partij – een bezwaarbrief opsturen. Nadat je een reactie hebt gekregen heb je weer een aantal dagen om een kortgeding te starten. Ondanks dit recht, wordt het niet vaak gedaan door zzp’ers. Een kortgeding kost al gauw tussen de 10.000 en 15.000 euro en vraagt om veel tijd, die je natuurlijk ook kan steken in het zoeken van een andere passende opdracht.

Flextender is hét inhuurplatform voor de publieke sector. Als onafhankelijke Managed Service Provider (MSP) doen we er alles aan om onze dienstverlening precies af te stemmen op de behoeften van onze opdrachtgevers en leveranciers. "Wij maken externe inhuur makkelijk". Bekijk alle berichten van Flextender

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *