"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

De impact van de groene transitie op de personeelsstrategie

De groene transitie heeft ook gevolgen voor de personeelsstrategie van organisaties. Maurice Roy van Hays: “Organisaties die geen stappen nemen, lopen het gevaar dat bestaande medewerkers de organisatie verlaten en dat nieuw talent voor een ander bedrijf kiest, dat wel aandacht besteedt aan duurzaamheid.”

Een van de grote ontwikkelingen die we zien op wereldniveau is de groene transitie. Dit heeft gevolgen voor alle organisaties, ook voor hun personeelsstrategie. Maurice Roy, Sales Solution director voor Hays in Nederland vertelt tijdens de Werf& ZiPconomy Webinarweek over de impact van de groene transitie op de personeelsstrategie van organisaties.

Vanuit verschillende kanten wordt er druk uitgeoefend op organisaties om te verduurzamen. Bijvoorbeeld vanuit de consumenten. Uit onderzoek van IBM blijkt dat 71 procent van de ondervraagde consumenten het erg belangrijk vindt dat producten traceerbaar zijn en dat zichtbaar is hoe duurzaam producten ontwikkeld zijn. Zij zijn ook bereid om daar meer voor te betalen. Roy: “Dat is een interessante ontwikkeling voor organisaties. Het betekent namelijk dat je kunt gaan investeren, omdat consumenten ook bereid zijn om daar een premie voor te betalen.”

Social purpose belangrijk voor werkenden

Maar medewerkers worden ook steeds kritischer over de organisatie waarvoor zij willen werken. “De social purpose en het maatschappelijk verantwoord ondernemen worden steeds belangrijker voor werknemers.” En dit is niet generatiegebonden. Ook de bestaande populatie van medewerkers heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. In een onderzoek van het World Economic Forum gaf bijna 70 procent van de respondenten aan dat als een bedrijf een sterk duurzaamheidsplan heeft, dit van invloed is op hun beslissing om voor langere tijd bij die organisatie te blijven werken.

Daarnaast zien we dat beleidsmakers duurzaamheid belangrijk vinden. De Europese Unie stelt geld beschikbaar voor groene investeringen. “Daarmee willen ze ook een signaal afgeven aan organisaties: ‘Kom in actie! Ga iets doen. We zullen moeten vergroenen met z’n allen’.” En dan zijn er nog de actiegroepen die organisaties nauwlettend in de gaten houden in hun acties om groener te worden.

Trends enorme impact op personeelsbeleid

Naast de maatschappelijke druk en de eisen van werknemers, zijn er nog andere uitdagingen die op HR afkomen, zoals de tekorten aan gekwalificeerd personeel en demografische ontwikkelingen. “En al deze trends zijn met elkaar verbonden. Toegang tot talent raakt bijvoorbeeld ook de eisen van de werknemers, demografische ontwikkelingen zijn verbonden met de toegang tot talent. Want is talent wel beschikbaar? Dit heeft een enorme impact op bedrijven. We kunnen eigenlijk nog niet overzien wat er op ons afkomt. Het betekent wel dat organisaties veel holistischer zullen moeten gaan kijken hoe zij hun personeelsbeleid gaan inrichten.”

Meer dan aanpassen employer branding

“Organisaties moeten dus in actie komen en beleid gaan ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid. En als ze dat niet snel doen, zullen ze achterlopen en zal het lastiger worden om stappen te gaan maken als organisatie. Eén ding is zeker: heel veel bestaande businessmodellen zullen in de toekomst niet meer bestaan. En het juiste talent moet gevonden worden om hierop aan te sluiten.”

“Voor recruiters betekent dit: hoe zorg je dat je je onderscheidt voor talent, zodat ze voor jouw organisatie willen gaan werken? En welke stappen moet je daarvoor nemen? Dat zit hem niet alleen in het aanpassen van je employer branding, maar dat gaat verder. Het gaat om een totale verandering van de manier van werken binnen jouw organisatie. HR kan hier een leidende rol in spelen.”

Aan de slag met duurzame strategie

Hays heeft een raamwerk ontwikkeld voor HR-professionals, waarmee zij in drie concrete stappen een duurzame strategie kunnen ontwikkelen. Deze drie stappen zijn:

  1. het ontwikkelen van een duurzame cultuur
  2. het opbouwen van een personeelsbestand met de juiste vaardigheden
  3. ontwikkelen van een duurzame strategie en de daadwerkelijke uitvoering van een duurzame bedrijfsvoering

“Een belangrijke stap in het creëren van een duurzame strategie is het meet- en zichtbaar maken van mogelijke bijdragen aan (bijvoorbeeld) CO2-reductie. Dat zit niet alleen in de elektrificatie van een wagenpark, maar komt terug in de hele keten waar een organisatie deel van is. Dat begint bij de uitstoot van de eigen organisatie, maar werkt ook door tot in de klanten, leveranciers en partners waarmee een organisatie kiest samen te werken.

“Begin liever vandaag dan morgen met je duurzaamheidsbeleid. Er zijn verschillende organisaties die kunnen helpen om, op basis van wetenschappelijke modellen, duurzaamheidsambities op te stellen en kracht bij te zetten. Je ziet dat kandidaten en werknemers het belangrijk vinden dat organisaties hier verantwoordelijkheid in nemen, maar ook dat zij hier transparant over rapporteren.”

Concrete duurzaamheidsdoelstellingen

De groene transitie raakt eigenlijk iedereen in de organisatie en het is belangrijk dat zij zich hierin betrokken voelen. “Organisaties die geen stappen nemen, lopen het gevaar dat bestaande medewerkers de organisatie verlaten en dat nieuw talent voor een ander bedrijf kiest dat wel aandacht besteedt aan duurzaamheid.”

“De belangrijkste valkuil is dat het duurzaamheidsbeleid niet breed wordt gedragen van onder tot boven binnen de organisatie. Het moet echt een holistische aanpak zijn en geïntegreerd zijn in je cultuur als je succesvol wilt zijn. Een andere valkuil is dat de dingen die je doet niet meetbaar zijn. Het is belangrijk dat je concrete doelstellingen hebt waarmee je kunt aantonen dat je bezig bent met duurzaamheid en dat je ook de resultaten die je bereikt kunt aantonen.”

“Op het gebied van recruitment is het belangrijk om te kijken wat je nu al doet aan duurzaamheid en hoe dit tot uitdrukking komt in de employer value proposition. Daarnaast kun je kijken naar de vaardigheden die er nu al zijn in de organisatie en hoe deze staan ten opzichte van een duurzame manier van werken in de toekomst. Het kan zijn dat er nu nog vaardigheden ontbreken. Kijk ook naar de technologische mogelijkheden die er zijn, bijvoorbeeld om sneller inzicht te krijgen in de keten en in waar talent zich bevindt.”


Meld je aan voor de Webinar Week

Meer weten over de groene transitie? Schrijf je dan in voor het webinar met Maurice Roy van Hays op donderdag 9 februari van 11.30-12.00 uur tijdens de Werf& en ZiPconomy Webinar Week 2023.