Hugo-Jan Ruts 18 maart 2010 0 reacties Print Myler, bemiddelingssite voor ZZP-ers, houdt volEen jaar geleden lanceerde de combinatie Achmea, Numa Group en Manpower hun platform voor ZZP-ers in de zakelijke dienstverlening en ICT, Myler. Na een moeizame start, waarin de naam gewijzigd moest worden, ging Myler in het voorjaar van 2009 echt van start. Dit in de slipstream van initiatieven van andere grotere bedrijven als InInterim van VNU en Associates van ABNAMRO. Erg zichtbaar in de markt was Myler het afgelopen jaar nog niet. Daar waar InInterim en Associates hun businessmodellen noodgedwongen veranderden (InInterim richting een community-site en Associates liet het betaald lidmaatschap los), was het afwachten hoe Myler zich in deze lastige markt zou handhaven. Ze geven de strijd nog niet op. In tegendeel. Per 1 januari is Mike Tomey aangetrokken als nieuwe directeur. Tomey, afkomstig van de Rabobank, is bezig zijn team uit te breiden, gaat verhuizen naar Zoetermeer en is ambitieus. Tijd voor een gesprek. Vol ambities Tomey vertelt enthousiast over Myler en de ambities. ‘We willen ZZP-ers in staat stellen om in alle vrijheid te kunnen ondernemen en te werken. We zorgen voor de administratieve afhandeling rondom opdrachten en kunnen bemiddeling tot stand brengen. Daar staat een vaste vergoeding per gefactureerd uur tegen over. Zonder verdere verplichtingen, zonder lidmaatschapfee, zonder ingewikkelde contracten, zonder onduidelijke marges en zonder concurrentiebeding. Daarnaast wil Myler uitgroeien tot een actieve community voor ZZP-ers in het ‘professionals’-segment. On- en offline. Myler heeft nu een kleine 5.000 ingeschreven leden. ‘Dat moeten er dit jaar zeker 10.000 worden’, stelt Tomey. Myler organiseert regelmatig bijeenkomsten en wil dat verder uitbouwen Dat je via Myler verzekeringen kan afsluiten bij Achmea dochter Zilveren Kruis mag geen verrassing heten. ‘Samen met business partners willen we het servicepakket voor ZZP-ers verder uitbouwen. Waarbij we nergens als partij tussen de businesspartner en de leden in willen zitten. Alles is daarmee transparant.’ Aantal opdachten erg mager Mike Tomey is ambitieus, toch zal het bij Myler niet zijn meegevallen in 2009. Het aantal opdrachten dat op de site verscheen was erg mager. Veelal voor Achmea, een van de aandeelhouders, of voor het UWV. Zo staan er op dit moment 8 opdrachten op de site waar leden en niet-leden op kunnen reageren. Dat is voor Myler begrippen een een hoog aantal, maar het zijn wel allemaal opdrachten voor het UWV. Opdrachten waar een ZZP-er via de ‘UWV marktplaats’ ook eenvoudig rechtstreeks bij het UWV op kan inschrijven. Dat maakt nog niet de indruk dat Myler een onmisbare site is voor ZZP-ers. Tomey geeft toe dat de verwachtingen voor 2009 niet waargemaakt zijn. ‘Het heeft in de markt ook niet meegezeten. Maar de cijfers vertonen duidelijk een hockey-stick curve’ stelt hij. ‘Het najaar liet een knik omhoog zien’. 2010: Naast contracting, meer bemiddeling Myler heeft tot op heden vrijwel zijn gehele omzet gehaald uit ‘contracting’. Nadat inleners en ZZP-ers elkaar zelf al gevonden hebben, verzorgt Myler het papierwerk en de complience. Dat doet Myler in opdracht voor zowel grotere organisaties als MKB bedrijven. Voor welke bedrijven Myler werkt wil Tomey niet kwijt. Contracting mag een weinig aansprekende vorm van dienstverlening zijn, voor organisaties die het inhuren van zelfstandige professionals zelf in de hand willen nemen kan het nuttig zijn. Zo wordt grip gehouden op alle contractzaken en risico’s beperkt. Het brengt Myler ook in positie om voor die klanten ook de lucratievere bemiddelingsrol te vervullen. Mike Tomey wil dan ook dat Myler veel actiever wordt in die directe bemiddeling. De uitdaging voor 2010 is dat actieve bemiddeling 20% van de omzet levert. Myler vraagt 10% bemiddelingsfee op de gefactureerde omzet bij een geslaagde plaatsing. Voor de bemiddeling worden opdrachten op de site geplaatst. Myler screent de CV’s en stuurt een selectie van de CV’s door naar de opdrachtgever. Tomey zegt dat dit vaak zo snel gaat dat opdrachten paar een paar dagen op de site staan. Een persoonlijke match door middel van een gesprek of telefonisch contact is niet. Het ontbreken van die menselijke schakel in het selectieproces is wel wat veel gebruikers aan zowel de inkoopkant als de ZZP-ers als een gemis ervaren. Tomey ziet dat anders. ‘Wij zijn prima in staat om te selecteren op basis van het profiel van de ZZP-er. Zij kunnen immers heel goed helder maken waar hun kwaliteiten liggen.’ Myler heeft in 2009 een aardige basis gelegd. Het aantal aangesloten leden ligt al aardig in de buurt van een site als InInterim. Daarbij zijn de online activiteiten op InInterim wel veel groter en oogt Myler online nog tamelijk passief. De offline activiteiten die Myler organiseert kunnen goed zijn voor de binding met freelancers. Myler gaat daarbij een stap verder dan veel andere initiatieven in deze markt. Iets wat zich zou kunnen uitbetalen op het moment dat de vraag naar ZZP-ers weer gaat stijgen. Maar om een serieuze speler in de markt voor zelfstandige professionals te worden zal het aantal opdrachten wel fors moeten groeien. Zowel qua diversiteit van opdrachtgevers als qua kwantiteit. bemiddelingsbureau, jobboard Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts
nieuws - Fiverr groeit flink in Nederland tijdens de coronacrisis. Bijklussen kan nu ook in eigen taal