"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Interim-bureaus moeten zich ontwikkelen naar duurzame business-partners voor zowel opdrachtgevers als interim-managers”

De interimmarkt heeft een zwaar jaar achter de rug. De markt is weer aan het herstellen. Maar de markt van interimprofessionals en bemiddelingsmbureaus is ook in beweging. Hoe kijkt Hugo-Jan Ruts, zelfstandig interim-manager, aan tegen de ontwikkelingen in de markt?

Ik ben zelf zo’n 12 jaar actief in de interimmarkt. Eerst vanuit de bureau kant, later als opdrachtgever en nu ben ik bijna drie jaar zelf interimmer. In die tijd is er veel veranderd. De markt is nu veel volwassener. Twaalf jaar geleden waren bureaus puur intermediairs. Vraag en aanbod kon elkaar
simpelweg niet vinden. Dat is hard aan het veranderen. Door internet, maar ook omdat zowel opdrachtgevers als interimmers steeds meer gewend zijn zelf zaken te doen. Daarmee verandert ook de rol en positie van bureaus. Althans, zo zou het mijn inziens moeten zijn!

Wat verwacht jij dan bemiddelingsbureus?

Kijk, in de eerste plaats natuurlijk simpelweg goede opdrachten. Daar draait het om. Opdrachten die ik zelf niet weet te acquireren. Omdat mijn netwerk blijkbaar te klein is, of omdat ik me liever focus op de uitvoering van opdrachten.

Maar ik verwacht ook van een bureau dat ze met me meedenken over hoe ik de opdrachten kan krijgen die passen bij mijn ambitie, wat ik wil. Dus dat een bureau niet alleen maar sec denkt vanuit een in te vullen opdracht, maar ook vanuit het aanbod van hun interimmers. Als een bureau dat voor mij voor elkaar krijgt, heb ik er geen bezwaar tegen dat een bureau een deel van de omzet ontvangt.

Daarbij zie ik in de markt ook steeds meer een vraag ontstaan naar tijdelijke expertise, advies en projectopdrachten. Niet alleen maar het tijdelijk invullen van een positie, de ‘handjes’ voor een paar maanden, maar het uitvoeren van projecten. Veel interimmers hebben daarvoor juist de mix van kennis, advieskwaliteiten en genoeg hands-on ervaring om ook te kunnen implementeren. Vaak beter dat adviseurs van regulier adviesbureaus. Als interimmer is het alleen vaak lastig om in beeld te komen voor dat soort opdrachten. Onder andere omdat je eenpitter bent. Een bureau als Compagnon zou daar een mooie rol in kunnen spelen.

Hoe zie je dat dan voor je?

De kernkwaliteit van Compagnon is toch het bij elkaar brengen van mensen en het zien van marktkansen. Identificeer die marktkansen, breng een groep interimmers bij elkaar en benader gezamenlijk de markt. Je faciliteert nieuwe werkvormen, biedt je interimmers mogelijkheden die ze als eenling niet snel voor elkaar krijgen en je opdrachtgevers krijgt de kwaliteit en het maatwerk dat ze willen. Zo ontwikkel je je als bureau van klassieke intermediair naar een duurzame businesspartner zowel voor interimmers als opdrachtgevers.

Bron: Compagnon nieuwsbrief

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts