Jaap Schaveling 4 februari 2011 4 reacties Print Interim-manager als sherpa. Checklist voor goed gesprek tussen interimmer en zijn opdrachtgever. In menig opzicht doen succesvolle interim-managers mij aan sherpa’s denken. Sherpa’s dienen als sjouwers en gidsen. Zij hebben zich bewezen als betrouwbare, harde werkers en betekenen nu heel veel voor het bergtoerisme. De sherpa is meester van de opdracht en de situatie. Hij heeft de berg meestal al vaker beklommen dan zijn opdrachtgever. Hij weet zich onopvallend en adequaat aan te passen aan de groepsdynamiek, kent zijn plek en is dienstbaar aan de groepsexpeditie. Zijn ervaring en kennis sluiten aan op de inhoud van de opdracht: mensen helpen om de berg te beklimmen. Sherpa’s zijn evenwichtige, emotioneel stabiele mensen die hun ego minder laten gelden. Meesterschap Interim-managers hebben een vergelijkbaar soort ‘meesterschap’ in huis. Op basis van mijn promotieonderzoek Succesvol interim-management; meesterschap in een tijdelijke context blijken een aantal factoren van groot belang voor de tevredenheid van de opdrachtgever. Deze factoren zijn als checklijst beschreven in Scoren met interim-management, de weg naar tevreden opdrachtgevers. Beide boeken zijn verkrijgbaar via de boekhandel of online te bestellen (klik hier of hier). Net als een sherpa die op pad gaat hebben ook de interim-manager en zijn opdrachtgever baat bij een checklijst om mede aan de hand daarvan de voortgang te bespreken. In deze checklist worden de belangrijkste factoren samengevat. Aan de hand van een aantal stellingen kunt u uw oordeel geven over de stand van zaken en deze bevindingen vergelijken met de bevindingen van andere betrokken actoren. Op basis van deze uitwisseling kunnen de betrokkenen tot een gedeeld beeld van de werkelijkheid komen om op basis daarvan te leren voor de voortgang van de interim-managementopdracht of de verdere toekomst. Doel van de checklijst is dat het ondersteuning geeft aan de betrokkenen om van de interim-management opdracht een succes te maken. De checklist kan ook gebruikt worden als tips voor de opdrachtgever, de interim-manager en andere betrokkenen om te zien waar men op moet letten tijdens de interim-managementopdracht. Download checklist: Fragment Scoren interim management, opdracht, opdrachtgever, persoonlijke ontwikkeling Print Over de auteur Over Jaap Schaveling Dr. Jaap Schaveling (1956) is verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Op dit moment als associate professor Organisational Dynamics & Leadership Development en Director Modular MBA programs. Daarnaast is hij werkzaam als zelfstandig organisatiecoach. Bekijk alle berichten van Jaap Schaveling
Een mooi verhaallijn over sherpa’s en meesterschap, makkelijk verteerbaar zo kort op het weekend 🙂 Vraag? Maakt een schijnbaar onbelangrijke factor als administratieve zorgvuldig- en volledigheid onderdeel uit van de checklist. Dit laatste gezien de actualiteit waarbij Minister Kamp van sociale zaken ‘inleenbedrijven’ wil sluiten bij herhaald zaken doen met malafide bemiddelingsbureaus (uitbuiting polen). De pool aan de bovenkant van de flexibele arbeidsmarkt is de reeds genoemde sherpa!?
[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door pienchrispijn, pepitabos, Andres Martina, ZiPconomy, Hugo-Jan Ruts en anderen. Hugo-Jan Ruts heeft gezegd: J.Schaveling (Nyenrode): Interim-manager als sherpa. (Checklist gesprek interimmer/opdrachtgever) http://tinyurl.com/67qpjmv […]
Jaap, Je checklist geeft 16 punten extra voor een vrouwelijke interim-manager. Wat maakt dat zij zo veel hoger scoren? Hugo-Jan