Michiel Cobben 13 juli 2011 0 reacties Print Verhoog je gunfactor tijdens beursbezoekVan de vier bezoekers die een bezoek brengen aan een beurs, geven er drie aan dat het ontmoeten van mensen buiten hun eigen netwerk de belangrijkste reden is om de beurs te bezoeken. Ik heb al een kwartier gegoogeld om te achterhalen wanneer en door wie dit ook al weer onderzocht is, maar kom er niet meer achter. Niet zo relevant. Ik denk dat iedereen, en zeker de ZZP’ers, het herkent. De nieuwste snufjes op je vakgebied, een speech van een goeroe of een demonstratie van een nieuw product zijn allemaal geinig en gezellig, maar veel belangrijker is het visitekaartje van een mooie nieuwe prospect die je als jachttrofee mee naar huis kunt nemen. Enkele maanden geleden was ik voor het laatst op een beurs en het viel me op dat er tijdens beursbezoek veel gezondigd wordt tegen de eerste en belangrijkste regel in het zakendoen: ‘Als je wilt verkopen, stop dan met verkopen’. De echte zakenman, van ZZP-er tot directeur van een multinational, laat zich verassen op een beurs. Met wie hij spreekt, wat het praktisch nut van die ontmoeting gaat zijn en of de geïnvesteerde tijd tijdens een beursbezoek ooit gaat renderen, dat zijn vragen die hij niet stelt. Te vaak komen er op beurzen beginners die rondspeuren naar ‘loslopend wild’ en te pas en te onpas met visitekaartjes strooien. Het is zelfs een reden voor andere mensen om minder enthousiast naar beurzen te gaan. ‘Iedereen komt hier om te halen, niemand om te brengen’ verzucht de ervaren professional en hij streept de beurs uit zijn agenda voor volgend jaar. Tip om je gunfactor tijdens beursbezoek te verhogen: stop met verkopen. Maak kennis met degene die naast je bij de koffie staat, zeg wat je doet en vraag wat hij of zij doet. Wees oprecht geïnteresseerd en vraag je niet te snel af of je die persoon je diensten kan aanbieden. Verkoopsucces is dan een gevolg en niet een doel op zich. acquisitie, verkoop Print Over de auteur Over Michiel Cobben Michiel Cobben is sinds 1992 actief in arbeidsbemiddeling. Met TheWhyGeneration adviseert hij samen met mede Zipconomy auteur Saskia Postma ZP-ers over personal branding en sales. Daarnaast is hij auteur (2011 – Verhoog je Gunfactor‘) en sales consultant. Bekijk alle berichten van Michiel Cobben
interview - Opdrachten voor zelfstandig professionals: “Toenemende transparantie inhuurmarkt biedt mooie kanse...
achtergrond - De zoektocht naar je volgende klus begint en eindigt met netwerken. Daartussen zit… netwerken