Gastblogger 26 september 2011 5 reacties Print Financiële storm en schade op komst in de interim-markt. Marktontwikkeling in verschillende sectoren.Een zaal vol interim managers van de Nederlandse Vereniging voor Interim Managers (NVIM) is in afwachting van dat wat komen gaat. Dit is de eerste van vier professionaliseringsavonden over ‘De Markt’. De markt wordt niet meer wat hij was. Wat zijn de ontwikkelingen per sector en wat betekent dit voor de individuele interim manager en voor de markt-approach? Drie sprekers, partners van toonaangevende bureaus in verschillende sectoren, praten open, ongezouten en onderscheidend over hun ervaringen in de markt. De interim managers als afwachtende, grijze wolven De avond begint met een korte film. (Af)wachtende managers…een pick-up truck…een handel in mensen en opdrachten. Een cowboy leest verschillende jobs van zijn briefje en de managers schreeuwen om het hardst zowel capabel te zijn als accountant, consultant, financial officer en als programmeur. De uitverkoren managers springen in vol ornaat in de laadback van de truck. ‘That’s it for today’ zegt de cowboy. Een zichtbaar teleurgestelde menigte blijft achter. Met dit filmpje wordt de toon van de avond gezet. Herkent u zichzelf? Bent u één van de vele afwachtenden in de massa grijze wolven van, alleen al op LinkedIn 68.000, mensen die zich interim manager noemen? Johannes Arets, partner van K+V interim management search die dit filmpje vaker ter introductie gebruikt, roept de deelnemers wakker: interim management is ongelooflijk 2008! Bedrijfsleven zoekt minder ervaren mensen, voor minder geld en minder tijd ‘Er ís storm’, bevestigt René Smolders, managing partner van IBC, die sinds 2008 twee vestigingen heeft moeten sluiten. Zijn ervaring in het bedrijfsleven is dat er minder ervaren mensen worden ingezet voor minder geld in minder tijd om mét de mensen van de organisatie het doel te bereiken. Goed is goed genoeg. Als preferred supplier lijkt de trend dat je om de negen maanden je tarief met x% verlaagt. Zijn er nog mensen die zich uitsluitend als crisismanager profileren? Dan wordt de spoeling pas echt dun. Uitgezet tegen het tarief lijkt projectmanagement, naast overbruggingmanagement, het nog het beste te doen. Changemanagement, de human factor van procesmanagement, wordt als aanwezig verondersteld en niet meer expliciet gevraagd. In de non-profit gaan de forse bezuinigingen daarentegen nog steeds volgens het principe last in, first out. Eerst volgens de kaasschaaftechniek, om vervolgens via hakken en snijden in 2014 de definitieve bezuinigingsslag te maken. Hier blijft de vergrijzing een actueel thema. Was betrouwbaar ooit een saai woord geworden, management- en adviesbureau De Roo heeft het begrip weer uit de kast gehaald. ‘Betrouwbaar zijn is nu hartstikke modern’ weet partner Quint Meijer uit ervaring. Door de uitstroom van oudere leidinggevenden zal er een geringe capaciteit in de eigen gelederen ontstaan waardoor interim managers nodig blijven. Echter overal geldt nog steeds dat er weinig urgentie is. De markt verandert hard, hoe passen interim managers zich aan? ‘De storm zwelt aan’ benadrukken de sprekers. Er zullen steeds meer netwerkorganisaties ontstaan met horizontale verbanden, coalities en allianties, in plaats van hiërarchische structurele organisaties. De trend is de flexibiliseringmarkt. Meer vrouwen, die onafhankelijker zijn dan mannen, en daardoor minder honkvast. Interne poules. De flexibele schil. Alles wordt projectmatig, zowel intern als extern. Flexibel door tijdelijkheid. Steeds meer aangevlogen vanuit de menskant. Het gaat om mensen is de slogan van K+V. Arets laat weten dat K+V daar haar meerwaarde ziet. Ze noemen zich de laatste jaren met nadruk een bemiddelingsbureau. Met en voor de opdrachtgever de passende persoon zoeken. Matching in plaats van een stapel CV’s leveren. Voor opdrachtgevers die expliciet die meerwaarde bij het bureau zoeken. Organisaties kiezen. Wat is er nodig opdat jij als (af)wachtend manager gaat kiezen? Zoals Arets zegt, een witte wolf in plaats van een grijze is voor opdrachtgevers soms ook te afwijkend. In hoeverre durf jij je echter te onderscheiden en wat voeg jij dan toe? Zowel voor als na het officiële gedeelte van de avond hoor ik mensen zeggen dat ze weten dat alles aan het veranderen is en binnen afzienbare tijd nog anders zal worden. Hoe anders, daar lijkt het wachten op. Maar wat doen we nu? In de tussenliggende tijd waarin je je kan laten zien, misschien als grijze wolf met witte stippen? Wie staat er op om nu het verschil te maken? Wat er na de storm is zien we dan wel weer. Op 12 oktober volgt deel 2 van deze reeks over de ontwikkelingen in de markt. Prof. dr. ing. Jacques Reijniers (Nyenrode) gaat het dan hebben over de rol van ‘inkoop’ in relatie tot de markt van interim management. bemiddelingsbureau, marktontwikkeling, personal branding Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
leuk en goed stuk. nu maar hopen dat de nieuwe soort niet een wolf in schaapskleren wordt.. grpten Chris
… of erger (voor de opdrachtgever); een schaap in wolfskleren waar nog enkele plukjes schapenvacht uitsteken. Er zijn een hoop schapen die noodgedwongen de kant van de (interim)wolven kiezen, pik uit die rap groeiende roedel er dan nog maar eens een echte wolf uit.
Een prima situatie schets, maar juist het knel zitten kan creatieve wendingen veroorzaken. Het afwachten en afgewezen worden vanwege een te groot aanbod roept ook een anti reactie op: hier heb ik geen zin in, dit laat ik mij niet gebeuren, mijn leven is het waard om geleefd te worden dus ik neem het heft zelf weer in handen. Werkgevers zullen echt niet veranderen dus er zal iets anders bedacht moeten worden. New60.nl is een iniatief waar de grijze -wolfen- de krachten bundelen om zelf projecten, diensten en producten in de markt te zetten. Het begint inderdaad met de vraag -wat heb je in te brengen- wat iemand eruit kan halen ligt aan de eigen inventiviteit. De term -afwachtende grijze wolfen- zou ik willen omzetten naar -inventieve grijze ondernemers-.
Anne, het gaat volgens mij inderdaad zoals je schrijft om initiatief nemen, eigen verantwoordelijkheid nemen, leiderschap tonen… de verandering ligt bij jezelf. Als je dit eenmal hebt geproefd geef je dit niet meer snel uit handen. En soms kan knel zitten je doen realiseren dat je even reactief bezig was, ipv proactief. Dat je even de afwachtende grijze wolf was ipv de inventieve ondernemer. Iemand met puur en onvervalst ondernemerschap is naar mijn mening echter nooit grijs….en ook geen schaap in wolfskleren Frans of een wolf in schaapskleren Chris :-). Beide kanten zijn in jezelf vertegenwoordigd, en als je deze kanten bewust situationeel inzet gaat het om natuurlijke leiderschap.
Ik ben net gestart als zelfst ondernemer. De markt voor interimmanagement is inderdaad beroerd, zeker voor mensen zonder een dik interim cv. Mij is al te verstaan gegeven door een bekend bureau dat ik daarom kansloos ben als interimmer, tenzij ik mijn tarief aanpas aan het loongebouw van de overheid; daar lijkt wel vraag naar te zijn omdat het dan financieel en psychologisch beter is te verkopen. Ik herken dat als oud directeur in Zoetermeer; in gemeenten bestaat het het beeld van zakkenvullers. Kan het zijn dat interimmers hun eigen markt hebben verpest met hun hoge tarieven en dat huidige correctie logisch is? Daarnaast speelt mee dat overheden zwaar moeten bezuinigen en afscheid moeten nemen van personeel; dan past het niet gewoon externen te blijven inhuren. Er woedt dus geen storm, er is gewoon sprake van oorlog; we vechten met z’n allen om een paar plekken en de sterkste of slimste wint
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips