Gastblogger 21 oktober 2011 2 reacties Print Lef als kern van je ‘brand’. Interview over hoe een woord de kern van je brand kan zijn.Personal branding is een geweldige methode om op een resultaat gerichte manier over “diepe” zaken na te denken en te communiceren. De drie essentiële vragen: “Wat kan ik?”, “Wat wil ik? “ en “hoe communiceer ik dat?” dwingen ons om stil te staan bij onze waarden, drijfveren en talenten. Wat mij drijft is om in één gesprek snel de wezenlijke zaken op tafel te krijgen. Daarom interview ik interim professionals om te achterhalen wat hun persoonlijke verhaal achter hun personal brand is. In dit eerste interview lees je hoe één woord de kern van een brand kan zijn. Ik sprak met Anna Man, communcatieadviseur Internal Branding bij fusies en reorganisaties. 38 jaar. “Mijn sterke punt is dat ik niet bang ben om te zeggen wat ik vind. Zo creëer ik beweging.” Ik kom bij Anna Man thuis. Haar huis is licht en met zorg ingericht. De tijdschriften staan geordend op onderwerp in de kast en haar sieraden liggen van klein naar groot. Anna is zomers gekleed balkondeuren staan open. Op tafel staan thee en koekjes. Ik voel me meteen op mijn gemak. “Wat doe je op dit moment voor een opdracht?” val ik met de deur in huis. “Ik werk als adviseur bij een zakelijke dienstverlener. Zij fuseren op dit moment met een organisatie en ik help ze om hun interne communicatie en internal branding op orde te krijgen.” “Hoe ben jij dan precies van betekenis?” “Ik kan goed schakelen tussen het strategische en het operationele niveau. Ik vertaal feedback van de directie naar de werkvloer en andersom en ik geef advies. Mijn sterke punt is dat ik niet bang ben om te zeggen wat ik vind. Zo creëer ik beweging.” “Wat bedoel je precies met beweging creëren?” Haar ogen verzachten wanneer ze vertelt ”Laatst kwam een teamlid door mijn vragen en feedback tot het inzicht dat hij aan een nieuwe professionele uitdaging toe was. Een paar weken geleden vertelde hij me dat hij het zo waardeert dat ik eerlijk tegen hem was. Dat is voor mij een grote beloning”. Het verbaast me niks dat Anna niet bang is, ze kijkt helder en zelfbewust uit haar ogen, maar het maakt me wel nieuwsgierig. “Hoe komt het dat je niet bang bent?” “Ik ben snel zelfstandig geworden en gewend om met onvoorspelbare situaties om te gaan.”. “Maar heb je dan nooit een moment dat je uit je evenwicht wordt gebracht? ”Ja. Aan het begin van deze opdracht ben ik wel eens te hard van stapel gelopen en heb ik teveel geduwd. Ik was mijn advies echt aan het verkopen. Ik merkte dat het niet overkwam en dat mijn timing niet goed was. “Wanneer weet je dan wat het juiste moment is om te zeggen wat je wilt zeggen?” “Als het vanzelf gaat en ik zit in een flow, dan herken ik feilloos het juiste moment om advies te geven”. Terwijl ik naar Anna luister stel ik me haar voor als merk. “Zou je een sterk merk willen zijn?” “Ja dat zie ik wel voor me. Dat is dan ‘Anna Man Fusie-expert’. Ik zie mezelf staan op een podium en vertel het publiek verhalen uit de praktijk. Over wat er werkt bij een fusie en wat niet. Misschien ga ik daar wel in investeren als ik hier klaar ben” De kern in een woord Een belangrijk aspect van personal branding is je communicatie over jezelf. “Hoe pak jij een potentiële opdrachtgever in?” “Door al in het eerste gesprek duidelijk te maken waar je mij wel voor kunt inzetten en waarvoor juist niet. En ik laat graag meteen zien dat ik goed kan schakelen tussen strategisch en operationeel niveau. Verkooppraatjes, daar ben ik niet zo van. Mijn twentse nuchterheid belet mij dat”. Anna’s lef om op een zachte en respectvolle manier te zeggen wat ze vindt en haar vermogen om te schakelen tussen verschillende niveaus, maken haar tot een succesvolle en gewilde professional. Dat is de kern van haar personal branding. personal branding Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger
Beste Anouk, mooi artikel. Wat je vertelt zie ik als lezer ontstaan. Vergelijk het ook meteen met mijn eigen brand natuurlijk. Het klopt voor mij en ik merk dat ik meteen weer even fier en genoeglijk in mijn eigen brand ga staan. Heel belangrijk voor interim professionals, een brand te hebben. Zeker in deze tijd.
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips