"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Present! In tien stappen naar een oprechte personal brand.

Dit is het openingsartikel in een serie van 10 blogs over Personal Branding voor interim professionals.

Of je nou voor jezelf werkt, in een kleine maatschap of bij een grotere organisatie: het wordt steeds noodzakelijker om te laten zien wat je onderscheidt van anderen en welke toegevoegde waarde je kunt leveren voor je opdrachtgevers. De tijd van ‘goed werk spreekt voor zich’ en ‘goede wijn behoeft geen krans’ is achterhaald. In een wereld met een stevige concurrentie van (internationale) vakgenoten en een beperkt aanbod van interessant werk, gelden andere spelregels. Daar gaat het niet om de vraag hoe goed je bent, maar om de vraag hoe goed anderen denken dat je bent. En dat heeft alles te maken met je personal brand.

Ik loop in mijn workshops en presentaties over personal branding nog regelmatig tegen twee hardnekkige vooroordelen aan: het is iets voor egocentrische schreeuwers en het leidt tot een dikke-ik cultuur die schadelijk is voor het bedrijf. Het eerste vooroordeel bevat een kern van waarheid: we kennen helaas allemaal wel een paar oppervlakkige roeptoeters die meer lawaai dan inhoud produceren. Die zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Wat deze mensen maar moeilijk kunnen begrijpen is dat personal branding bijzonder weinig van doen heeft met hard schreeuwen en veel meer neerkomt op gericht praten. Wat het tweede vooroordeel betreft: je profileert jezelf binnen je werkcontext. Als je voor een bedrijf werkt kun je jezelf nooit los zien van het grotere ‘merk’ van de organisatie. Dit impliceert dat je het ‘verhaal’ van je organisatie kent en deelt, en dit ook enthousiast uitdraagt naar je klanten en opdrachtgevers. Je personal brand en je organisatiebrand vormen altijd een consistent geheel en wanneer dit niet langer goed aanvoelt, wordt het tijd om bij jezelf te rade te gaan.

10 p’ s  in een cascademodel, vergelijkbaar met de stroom van een waterval

Hoe je als (zelfstandige / interim) professional een krachtige en attractieve personal brand ontwikkelt, wil ik in een serie korte artikelen met je delen. Daarbij gebruik ik fragmenten uit mijn nieuwe boek Present!, dat in maart verschijnt. Het wordt een personal how-to do boek, gebaseerd op een p-structuur, die herinnering oproept aan de klassieke marketingmix van product, prijs, plaats en promotie. Ik voeg daar zes nieuwe p’s aan toe die specifiek zijn voor personal branding. Zo kom ik tot een structuur met 10 p’s: purpose, passie, persoonlijkheid, potentieel, power, presteren, provoceren, positioneren, pitch en present.

Ik rangschik deze p’s in een cascademodel, vergelijkbaar met de stroom van een waterval. Dit betekent dat de tien p’s elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Je begint aan de bron van de waterval met het onderzoeken van je purpose en passie. Daarna volg je het pad naar beneden, om via de overige p’s aan de voet van de waterval present te zijn als gelouterde professional in een inspirerende werkomgeving.

Dit cascademodel is een praktisch stappenplan voor mensen met dromen en ambities, die hard willen werken om hun plannen te verwezenlijken en zich graag aan de wereld presenteren. Want dat is voor mij de fraaie belofte van personal branding: het opent de deuren naar groots denken en geeft je de moed om als leuke, unieke en eigenwijze professional je voetstappen in de wereld zetten. Dat begint met het onderzoeken van je purpose en daarover gaat de volgende bijdrage die aanstaande donderdag verschijnt.

(Dit is het openingsartikel in een serie van 10 blogs over Personal Branding voor interim professionals. In die serie besteedt Cees Harmsen aandacht aan de verschillende p’s van personal branding: purposepassiepersoonlijkheidpotentieelpowerpresteren,provocerenpositioneren , de pitch en present!

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creƫren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen

2 reacties op dit bericht

  1. Hoi Cees,

    Prikkelende introductie van een veelbelovende serie artikels!
    Personal branding lijkt vanuit steeds meer invalshoeken doorslaggevend te worden binnen de steeds veranderende wereld van werk. Of je nu intern, extern, zelfstandig of verenigd ontwikkeling / beweging mogelijk wil maken, je “personal brand” kan het maken of breken volgens mij.

    Ik ga je artikels zeker volgen!

    Groet,

    Steven