Cees Harmsen 9 februari 2012 2 reacties Print Passie: je hart laten spreken en je hoofd laten denkenDe komende weken presenteert Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! dat in maart verschijnt. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Na de eerste p van purpose nu aandacht voor de tweede p: passie. ‘F*ck de passie!’, stond een jaar terug boven een artikel van Daphne van Paassen in Intermedair. Leuk werk is genoeg. Al dat gezeur over passie in je werk maakt je niet gelukkiger en doet je besluiten nemen waar je later veel spijt van kunt krijgen. Ze heeft een punt. Wanneer je naar programma’s kijkt als Ik vertrek of Het roer om zie je inderdaad talloze voorbeelden van mensen die heel gepassioneerd heel domme dingen doen. Toch is het zonder passie onmogelijk om een aansprekende personal brand op te bouwen. De kunst is dus om zowel je hart te volgen, als je hersens te gebruiken. Hoe? Door een aantal hardnekkige passievalkuilen te vermijden. Ik noem er vier: Passievalkuil 1: maak van je passie je werk Confucius zei 2500 jaar geleden: ‘Geef me werk dat bij me past en ik hoef nooit meer te werken.’ Klinkt leuk, maar klopt niet. Passie en werk zijn twee verschillende dingen. Denk dus goed na waar je passie op berust en wat het verschil is tussen je passie als hobby en je passie als werk. Passievalkuil 2: het gaat om volledige toewijding Ken jij mensen die 100 % van hun tijd met glimmende ogen van plezier aan het werk zijn? Ik nauwelijks, want passie is als een liefdesrelatie. Op een gegeven moment maakt de blinde verliefdheid plaats voor een langdurige, intense liefdesrelatie. Vertaald naar je werk betekent dit dat je houdt van wat je doet en jezelf er bij periodes in verliest. Maar soms heb je er ook even helemaal genoeg van, want dat hoort ook bij een gezonde relatie. Passievalkuil 3: stop je passie in één baan Veel mensen zoeken een baan of functie waar ze al hun passie in kwijt kunnen. Waarom eigenlijk? Is het niet beter om een combinatie van meerdere betaalde banen te creëren? Een eerste baan die naast leuk ook dekkend is voor je noodzakelijke levensonderhoud. En daarnaast twee andere banen waarin je de aspecten van jezelf kwijt kunt die je in de eerste baan mist. Deze gedachte, de portfoliocarrière, doet snel opgeld. Het is de aangewezen manier om meer passies en ambities tegelijkertijd in de wereld zetten. Passievalkuil 4: wees toch gewoon blij met wat je hebt De grootste valkuil van allemaal en zeker in deze tijden van economische crisis: ‘ wees blij met wat je hebt en neem de minkanten van het werk maar even voor lief.’ Het grote gevaar is dat deze denkwijze, ongeacht de economische situatie, altijd de bovenhand krijgt. We willen graag onze passie volgen, maar durven niet de keuzes te maken die daaruit voort vloeien. Zo beschouwd is het dus niet verwonderlijk dat Arnold Bakker van de Erasmus Universiteit concludeert dat slechts 12% van de mensen vol passie werkt. Zijn bevindingen worden ondersteunt door recent Brits onderzoek , waaruit dat wereldwijd 50% van de hoogopgeleide professionals te weinig uitdaging vindt in het werk. Dit zijn allesbehalve cijfers waar je nou direct vrolijk van wordt. Praktische invulling Het ontbreken van passie in het werk heeft het bekende rijtje oorzaken: de uitdaging in het werk is langzaam verminderd, er sluipt te veel routine in, de waardering laat te wensen over, er zijn te weinig ontplooiingsmogelijkheden en de omgeving van klanten en collega’s is weinig motiverend. Er is maar één oplossing om het echt tegen te gaan: stel doelen en weiger met minder genoegen te nemen! Hanteer bijvoorbeeld de stelregel dat je werk voor minimaal 80% alle ruimte biedt om je persoonlijke sterktes te etaleren en voor maximaal 20% mag bestaan uit ‘zinloze’ activiteiten die er nou eenmaal onvermijdelijk bij horen. Vind je dit niet in je huidige werk, doe er dan wat aan. Denk na over een portfoliocarrière of maak een keuze, waarvan je weet dat die onvermijdelijk is. Want de enige manier om je leven en je personal brand een oprecht en uniek persoonlijk accent te geven heb je echt zelf in de hand: zoek en vind je passie in het uitdragen van heldere overtuigingen en richtinggevende waarden. personal branding, persoonlijke ontwikkeling Print Over de auteur Over Cees Harmsen Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creĆ«ren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen
Beste Cees, interessant onderwerp, dank je voor deze zaterdagochtend inspiratie. Een korte reactie op je 80/20 regel, welke wat mij betreft ook een passievalkuil kan zijn (vooral kijken naar wat je doet). In mijn beleving gaat het bij passie om hoe je de dingen doet in plaats van wat je doet. Zo kun je zelfs ogenschijnlijke ‘zinloze’ activiteiten met overgave doen, zolang je maar een hoger doel voor ogen houdt.
Beste Gea, Dank voor je reactie. Het gaat inderdaad om de aloude vraag naar de zingeving van je activiteiten: ben je slechts stenen aan het sjouwen of ben je een kathedraal aan het bouwen? Wanneer het doel helder en duidelijk is, zijn alle activiteiten die daartoe bijdragen zinvol. Ik ga dieper op doelstellingen in bij de p van presteren.
achtergrond - Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tips