Annemarie Stel 21 maart 2012 2 reacties Print Dood van een interim managerHier had ook kunnen staan ‘Dood van een consultant’ of ‘Dood van een verandermanager’. Nu gun ik iedereen een lang en gelukkig leven, maar deze uitspraken vatten beknopt samen wat Joop Vorst op woensdag 14 maart vertelde aan een zaal vol business developers. Joop was door de Vereniging van Business Developers Nederland uitgenodigd om zijn visie te geven op de ontwikkelingen op met name het interim-managementterrein. Van ‘command and control’ naar ‘mission control’ De tijd van de generalistische interim-manager of consultant die komt binnenvliegen om een probleem op te lossen, nog even wat aandacht schenkt aan de ‘borging’ van de oplossing binnen de organisatie en vervolgens naar de volgende klus vertrekt – die tijd is voorbij. Het gaat dan ook niet goed in de branche, bedrijven van naam en faam vallen om, het exclusieve imago van de interim-manager is aan slijtage onderhevig en het verschil tussen interim managers, verandermanagers en consultants is aan het verdwijnen. Organisaties kijken tegenwoordig heel anders aan tegen ‘flexibele inzet’. Langzaamaan is de overgang zichtbaar van hiërarchische verbanden op basis van planning en control naar wendbare organisaties met wisselende samenstellingen. Dat gebeurt met een kern van medewerkers en daaromheen naar behoefte ingezette extra capaciteit (kwantitatief of kwalitatief). Geen ‘command and control’ meer, maar ‘mission control’. Consequenties voor de interim professional De doorsnee interim manager ziet zichzelf nog graag als een exclusieve eenzaat, met unieke (en duurbetaalde) vaardigheden. Maar het aanbod is intussen enorm, de marktplaatsen, netwerken en platforms schieten als paddestoelen uit de grond en dat heeft gevolgen voor het imago – én de tarieven. Hoe moet je in zo’n markt overleven? Om te beginnen: niet (meer) vanuit jezelf en je eigen expertise denken, maar vanuit (het probleem van) de klant. Veel klanten vragen niet meer om een ‘vriendelijke beul’, maar om oplossend vermogen. Kennis is geen macht meer, want kennis is overal te krijgen. Waar het vandaag de dag om gaat is welke ervaring iemand heeft en wat hij of zij concreet voor elkaar krijgt – in een wereld waar de ‘rate of change’ hoog is. Het vraagt om een nieuwe manier van werken. Samenwerken is het parool Dat kan eigenlijk maar op één manier: samenwerken. Problemen bij organisaties zijn vaak complex en hebben veel dimensies. Het is onwaarschijnlijk dat één interim professional in staat is om dat alleen het hoofd te bieden. Daar komt bij dat het tegenwoordig niet meer zo zeer gaat om ‘het probleem oplossen vóór de klant’, maar om ‘het probleem oplossen mét de klant’. De interim professional zal dus op zoek moeten gaan naar nieuwe vormen van samenwerking: zowel met de klant, als met collega- interim professionals. En hoewel er de komende jaren nog wel vraag zal blijven naar interim professionals die een – tijdelijk – capaciteitsprobleem oplossen, liggen de echte mogelijkheden én de toegevoegde waarde in samenwerking. In onderling verband excelleren wordt de nieuwe schaarse vaardigheid en dat is voor deze branche de meest kansrijke ‘Business Development’: beter denken vanuit het probleem van de klant en oplossingen zoeken door slim samen te werken – snel, wendbaar en effectief. interim management, persoonlijke ontwikkeling Print Over de auteur Over Annemarie Stel Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Meer informatie? Kijk op http://www.wervingsvisie.nl/ Bekijk alle berichten van Annemarie Stel
Interimmers zijn hard op weg om een commodity te worden. En dus groothandelswaar. Heel simpel betekent dit dat de volumes toenemen tegen fors dalende prijzen. Om uit die cyclus te stappen moet er een nieuwe value driver komen. Ik geloof dus zeker dat samenwerking met andere zelfstandigen, onder regie van een opdrachtgever, een unieke meerwaarde kan creeren waar een opdrachtgever zelf niet op korte termijn toe in staat is.