Cees Harmsen 5 april 2012 0 reacties Print Presteren: hoe bereik je wat je wilt?De komende weken presenteert Cees Harmsen stapsgewijs het cascademodel uit zijn nieuwe boek Present! dat in april verschijnt. Hierin staan tien p’s van personal branding, die elkaar trapsgewijs beïnvloeden. Na de p’s van purpose, passie, persoonlijkheid, potentieel en power, nu aandacht voor de zesde p: presteren. Valkuilen bij kiezen van een doel Presteren wordt een stuk gemakkelijker wanneer je weet wat je wilt en hoe je daar moet komen. Ik ben dan ook altijd een warm voorstander geweest van het formuleren van en werken met doelstellingen voor alle relevante onderdelen van je leven. Wees je echter wel bewust dat je niet vervalt tot ‘doeldwalingen’: denkwijzen die op de lange termijn fysiek en mentaal slecht voor je zijn. Ik noem er een paar van die ‘doeldwallingen’: De levensbestemming Mensen die hun doel formuleren als levensbestemming redenen als volgt: ik zet alles in op dit ene doel, dus ik moet dit doel halen, anders is mijn leven mislukt. Dit kan leiden tot een ernstige tunnelvisie, waarbij alles moet wijken voor het ene grote doel en het resultaat de middelen gaat heiligen. Straks wordt alles beter Straks, wanneer het gestelde doel is bereikt, wordt alles beter. Het heden is slechts een tijdelijke (negatieve) fase, waar je even doorheen moet. Deze redenatie is de grootste denkfout die je kunt maken, want hierdoor vergeet je te leven in het enige moment dat echt telt: nu! Het doel leidt tot onbalans Het leven bestaat uit meerdere gebieden. Je moet dus ook tijd maken om de batterij weer op te laden, dingen naast je werk te doen en mooie momenten te beleven met alle lieve mensen in je leven. Doe je dat niet, dan weet je zeker dat je zakelijke doelen steeds minder glans krijgen. Met zoveel mitsen en maren zou je bijna gaan denken dat het formuleren van werkgerelateerde doelstellingen niet zoveel zin heeft. Dat zou jammer zijn. Het is en blijft een feit dat doelstellingen die je motiveren om de lat voor jezelf hoog te leggen, in veruit de meeste gevallen resulteren in superieure prestaties. Maar waak er wel voor dat je het plezier in je werk nooit ondergeschikt maakt aan het realiseren van je doelstelling, want dat is een doodlopende weg. Praktische invulling: kiezen van doel om je personal brand naar hoger plan te trekken Het onderwerp doelstellingen is breeduit behandeld in de managementliteratuur van de afgelopen twee decennia. Er zijn helaas ook veel broodjeaapverhalen op dit terrein, berustend op onderzoek dat nooit of te nimmer heeft plaatsgehad. Een goede uitzondering is Succeed van Heidi Grant Halvorson, waarin veertig jaar academisch onderzoek helder is weergegeven. In Present! maak ik gebruik van haar bevindingen en vertaal ik deze in een aantal oefeningen om voor jezelf Grote Gekke Gave doelstellingen te formuleren die je personal brand naar een hoger niveau tillen. Hier volgen alvast een paar aanbevelingen: Wenselijkheid en mogelijkheid Denk bij het stellen van doelstellingen zowel aan de wenselijkheid (waarom wil ik dit?) als aan de mogelijkheid (wat moet er allemaal gebeuren?). Het waarom geeft motivatie en energie, het wat zorgt ervoor dat je concreet en praktisch wordt. Dus wanneer je in augustus vele vrienden uitnodigt om bij jou thuis de kerst te komen vieren, bedenk dan niet alleen waarom dat leuk is, maar ook wat je straks allemaal moet doen en regelen. Positief en realistisch Succesvolle mensen denken positief over het bereiken van hun doel en realistisch over alles wat daarbij komt kijken. Ze anticiperen goed op mogelijke problemen en obstakels die kunnen opduiken, zodat ze er niet door verrast worden. Deze handelwijze is aanzienlijk effectiever dan alleen maar vol vertrouwen aan een goede afloop denken. Doelbewust en planmatig Doelen stellen en plannen horen onlosmakelijk bij elkaar. Zonder het één wordt het ander vaag (doelen stellen zonder planning) of zinloos (plannen zonder achterliggende doelstelling). Beschrijf dus glashelder wanneer je iets gaat doen, waar je het gaat doen en hoe je het gaat doen. Beloningen en kleine succesjes Zorg ervoor dat je grote gekke, gave doelstellingen opdeelt in hapklare brokken, die smaken naar meer. Het werkt altijd sterk motiverend om met beloningen en kleine succesjes te werken. Pas dit principe ook toe wanneer je iets moet doen waar je geen zin in hebt of wanneer het lang gaat duren voordat je echt resultaat ziet van je werkzaamheden. Tot zover dit korte artikel over presteren als personal brand, door het formuleren van grote, gekke, gave doelstellingen, die ook een hoog realiteitsgehalte hebben. In de volgende bijdrage introduceer ik de zevende p van personal branding: provoceren! boek, personal branding, persoonlijke ontwikkeling Print Over de auteur Over Cees Harmsen Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creĆ«ren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen