Arjen van Berkum 29 mei 2012 6 reacties Print Gedwongen ondernemerschap is geen succes.Niet zo heel lang geleden was ik aanwezig op een netwerk borrel. U kent dat wel; je kletst met diverse mensen, introducties vinden her en der plaats. Dan raak je in gesprek met iemand waarvan je aanvoelt dat er inhoudelijk niet veel uit zal komen. Een zzp’er die eigenlijk met de verkeerde beweegredenen zelfstandige werd, namelijk ontslag bij zijn laatste baan. Van het opbouwen van een netwerk is het niet gekomen en ook op deze netwerkbijeenkomst zal diegene waarschijnlijk geen successen boeken. Waarom niet? Dat zal ik u vertellen. Voormalig bureauklevers en goudzoekers vallen door de mand Ontslagen ‘bureauklevers’ die in crisistijd door de mand vallen. Goudzoekers uit de goede economische tijden waarin het in de concurrentiestrijd minder op kwaliteit aankwam als vandaag de dag. Bekenden en overvloedige budgetten waren hun beste vrienden. Kansloze ondernemers. Helaas zijn er meer dan onze huidige maatschappij kan gebruiken. Tegenwoordig moet je iets niet een beetje kunnen, maar je vak dusdanig verstaan dat je toegevoegde waarde meer oplevert dan kost. Wat die gemakzuchtige ondernemers bindt is de zeurfactor: “het is zo moeilijk om een klus te krijgen”. Welnu, dan zet ik het gesprek altijd voort met vragen als: Heb je het benodigde netwerk al opgezet en geactiveerd? Sta je al bij diverse brokers / werving- en selectiebureau’s ingeschreven? Heb je je cv voor me? Is je Linkedin profiel accuraat en up-to-date? Houd je je bezig met social media als Twitter? Vervolgens stel ik dan de killer vraag: “waarom zou iemand jou inhuren?”. Helaas blijft het dan vaak stil of komt er wat gestamel. Maar wat doen, iets veranderen in hun aanpak? Welnee. Op de volgende netwerkborrel zie je ze wederom verschijnen, zonder ook maar voorbereid te zijn op de eerder gestelde vragen. Dan begrijp je toch niet helemaal waar je leermomenten liggen. Er is werk genoeg… Er zijn klussen zat. Je moet er alleen voor werken. Blijf jezelf ontwikkelen en jezelf laten zien. Niet die ene keer, maar met regelmaat. Probeer naast het reflecteren van je sterke kanten te ontdekken wat bij jezelf de missende kwaliteiten zijn. Je kunt niet alles beheersen, maar je doorslaggevende valkuilen zal je toch op z’n minst dicht moeten gooien, anders blijf je erin vallen. Als zelfstandige wordt er nu eenmaal net dat tikje meer verwacht. Zzp’er worden betekent automatisch jezelf toeleggen op alles wat erbij komt kijken. Ik heb het hier niet alleen over het op peil houden van je vakkennis, opleidingen volgen, je aanpassen aan en meegroeien met de ontwikkelingen en de nieuwste technieken. Vaardigheden leren die je als ondernemer verder helpen behoort hier ook toe. Een cursus timemanagement, een training projectmanagement, een workshop social media. Alles wat nodig is om je ‘skills’ eigen te maken en om tools te hanteren die je helpen je in de juiste kringen te begeven. Netwerken gebeurt vandaag de dag niet alleen tijdens een borrel maar net zo hard online. Want wanneer je de vaardigheden hebt, het met je kennisniveau wel goed zit, zul je dit nog aan de man moeten brengen. Vraag jezelf af ‘wie ben ik, waarom ben ik goed in wat ik doe en ben ik iedere gevraagde euro waard?’. En geloof me, er zijn er altijd meer die jouw kunstje kunnen. Dus pretendeer niet de beste te zijn, maar gewoon heel erg goed met de juiste dosis inzet. Positioneer jezelf met volle enthousiasme. Dan wil ik je nog wel eens tegenkomen tijdens een netwerkborrel of op twitter: @arjenvanberkum. ondernemerschap, personal branding, verkoop, zzp Print Over de auteur Over Arjen van Berkum Arjen van Berkum is ondernemer. Hij werkt in binnen- en buitenland als adviseur op het gebied van de optimale inzet van menselijk kapitaal. Bekijk alle berichten van Arjen van Berkum
Herkenbaar verhaal. Ik kom de nodige mensen tegen die lekker gemaakt zijn door hun voormalig werkgever en zo de interim markt op gestapt zijn. Klusje meekrijgen, werkgever blij dat hij van de persoon af is, maar ja, wat wanneer dat klusje klaar is….
Tikje simplistisch. Het ZZP-concept is door diverse partijen voor eigen belangen gebruikt. Dat kun je de ZZP’er niet altijd kwalijk nemen. Daarnaast leveren ‘borrels’ óók voor succesvolle ZZP’ers doorgaans nauwelijks rendement op. En niet alleen omdat er doorgaans meer halers dan brengers zijn. Ook omdat een goede netwerker zeker niet altijd de gepretendeerde toegevoegde waarde levert. Eerder het omgekeerde. Allerlei ‘cowboys’ en ZZP-ende HRM’ers zagen een gat in de markt om ‘vraag en aanbod bij elkaar te brengen’ en om mensen en organisaties te ‘improven’. Zodra het echter gaat om ‘optimale inzet van menselijk kapitaal’ gaat het doorgaans óver mensen, niet meer óm mensen. Resultaat is een wildgroei aan portals en consultants. En helaas veel kaf onder het koren. De beste hulp mag je doorgaans van collega-ZZP’ers of -ZZV’ers verwachten. Dat veronderstelt óók netwerken, maar dan anders. Dat neemt niet weg dat iedereen de laatste alinea ‘Vraag jezelf af .. ‘ zeker tussen de oren mag knopen.
Absoluut! Als je naar een event gaat met een doel, nieuwe mensen leren kennen, Leads opduikelen, luisteren naar ontwikkelingen in de markt dan altijd. Deals maak je meestal niet op een event maar wel met de mensen die je daar kan ontmoeten. Deze keer veel geleerd over hoe de gemeente waar ik woon haar resourcing doet….
Beste Arjen, Mee eens! Ik moet echter erkennen dat de markt ongemeen moeilijk is. Het is zelfs met alle knoppen op ‘ok’ en ‘max’ moeilijk om te scoren. Een dosis geluk is nodig; dat is niet altijd naar mijn hand te zetten. Deze periode is prima om het kaf van het koren te scheiden.
Beste Arjen, Ben het niet helemaal met je eens. Ook ik ben namelijk als zelfstandige gestart nadat mij laatste baan in loondienst afliep. Ik voel me zeker niet aangesproken door je kritiek en de vooronderstelling dat deze zzp-ers ongemotiveerd zouden zijn. Het valt me op dat KvK en UWV vanuit eenzelfde vooroordeel adviseren. Wel ben ik het eens met de opmerkingen dat je als zzp-er niet moet wachten tot alles naar je toekomt maar dat je vooral zelf moet werken aan je netwerk, acquisitie en dus je ondernemerschap. Mij is het in deze tijd wel gelukt om te starten en meteen volle bak aan het werk te zijn. Dus tegen alle ZZP-ers zeg ik ‘go for it , maar denk niet dat het je komt aanwaaien!”