"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Mark’s Plaats. Vandaag review van Offerti.nl: MM

In deze nieuwe column bespreekt Mark Bassie op persoonlijke titel regelmatig op maandag een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers).

Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever.Als u zelf een site kent die u wilt laten beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl.

De beoordeling:

  • M = Geen tijd en geld aan besteden
  • MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld
  • MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht
  • MMMM = Kan zeker resultaat opleveren
  • MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken

Offertie: ZP’er betaalt per reactie

Offerti is een aparte site tussen de vele anderen, omdat je als ZP’er moet betalen om een offerte uit te brengen aan een anonieme opdrachtgever (dus niet om een opdracht uit te voeren), terwijl het gebruik door opdrachtgevers geheel gratis is. Dat is natuurlijk prettig voor die opdrachtgevers, maar het roept ook de vraag op wat je als ZP’er dan te verwachten hebt van zo’n site.

Maar laten we beginnen met het goede. De site is redelijk overzichtelijk en vooral ook duidelijk en eerlijk in hoe het werkt. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de gebruiker. Een goede handleiding, veel FAQ’s in heldere taal en duidelijkheid over wie er achter de site zit met naam en contactgegevens. Er zijn meer dan 31.000 professionals aangesloten, meldt de site. Variërende van 159 notarissen, 942 ontwerpers, 1.689 vertalers tot maar liefst 3.867 coaches. Gemiddeld zijn er 5 concurrerende offertes op 1 aanvraag. Dit betekent dat de gemiddelde professional kennelijk voorzichtig is om een offerte in te dienen en dat is logisch want dat kost hem geld.

Wat is de gemeenschappelijke deler?

Offerti hanteert een voor mij onbegrijpelijke potpourri van categorieën opdrachten; van juristen en notarissen tot coaches, van marketing-professionals tot secretaressen. In totaal 13 categorieën. Misschien is het gemeenschappelijke wel het soort opdrachten want het zijn veelal afgeronde korte klussen die er te vinden zijn, in behoorlijke hoeveelheden overigens. Dus opdrachten als ‘Ik zoek iemand die de aangifte voor mijn bedrijf kan doen’, ‘Ik zoek een goede notulist voor een vergadering’ of  ‘Ik zoek een handig persoon die  geluidsopnames kan uittypen’ of  ‘ik zoek een jurist die mijn scheidingsconvenant kan regelen’.
Vaak lijkt het te gaan om particulieren, wat ik afleid uit de soms zeer persoonlijke toelichting die wordt gegeven bijvoorbeeld bij de coach-opdrachten. Nergens vond ik een opdracht van het type ‘Ik zoek iemand die 3 dagen in de week tegen uurtarief de volgende werkzaamheden wil doen’. En alle opdrachtgevers zijn en blijven anoniem.
Zoals altijd bij dit soort sites is de kans dat je een goede terugkoppeling krijgt op je offerte, klein en evenmin is er zekerheid of de opdracht alleen hier is geplaatst of niet.

Kosten en credits

Om te kunnen reageren op de opdrachten, die je wel steeds kunt inzien, moet je credits kopen. De kosten hiervan variëren per categorie. Helaas moet je voor elke categorie apart je credits kopen, dus als je in meerdere categorieën deskundigheid hebt, dan kan je niet eenmalig 10 credits kopen om het allemaal eens te proberen. Het bedrag per credit varieert van € 6 (ex BTW) voor 1 offerte voor een tekstschrijver of een vertaler, € 9 voor een accountant of mediator, tot € 20 voor notarissen en juristen. Als je 10 of 25 credits ineens koopt is het goedkoper.

Wat ik niet in balans vind is de anonimiteit van de opdrachtgever tegen de druk die bij de professionals wordt gelegd om zoveel mogelijk informatie over zichzelf te geven met een duidelijk bedrijfsprofiel. Ook wordt geadviseerd om zo snel mogelijk te reageren, wat de indruk wekt dat het bij de opdrachtgevers minder om kwaliteit en de persoonlijkheid gaat en meer om snelheid en prijs.

De kleine lettertjes zijn zeer eenzijdig zoals zo vaak en het privacy-reglement is transparant en goed.

Afrondend vind ik deze site erg eenzijdig en alleen maar interessant voor ZP’ers die in een van de categorieën werkzaam zijn én geïnteresseerd in korte klussen. Of die dan het offerte-geld waard zijn, dat laat ik aan die ZP’ers over. Maar voor de meeste ZP’ers geldt dat niet. Ik kan er niet meer dan 2M’s voor geven………

mr. Mark Bassie (Breda 1960) is sinds 1994 werkzaam als Zelfstandige Interim Professional. Was vroeger als interim-manager en trainer werkzaam. Heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd -onder het label Flex-Beheer- in flexibilisering van organisaties en professionalisering van externe inhuur. Onafhankelijk en deskundig in inhuurplatforms, Marktplaatsen, ZZP-community's en Vendor Managementsystemen. Mark combineert hierbij zijn HRM-deskundigheid met bedrijfsvoerings-expertise en verander- en projectmanagement. Auteur van het handboek 'Scoren op inhuurmarktplaatsen!' van FNV Zelfstandigen (2012). Onderzoeker/co-auteur van diverse Nederlands/Belgische onderzoeksrapporten o.a. over Recruitment Process Outsourcing (RPO) (2016), over Vendor Management Systemen (VMS) (2017) en over Managed Service Providers (MSP) (2018). Zie Flex-Beheer.nl voor de downloadpagina's. Bekijk alle berichten van Mark Bassie

6 reacties op dit bericht

  1. Dank voor uw review, altijd goed om een blik van buitenaf te krijgen. Dan blijkt ook gelijk dat zaken niet altijd direct duidelijk zijn. Ik heb getwijfeld om als eerste te reageren, maar wil toch graag de vrijheid nemen om een aantal zaken in perspectief zetten:

    Dat we ‘een aparte site zijn tussen de vele anderen’ dat klopt. Wij hanteren een ander model. Bij ons betaal je als ZP’er alleen om te reageren, hierdoor heb je geen extra vaste lasten en kun je op de voor jou relevante offerte aanvragen reageren. Daarnaast levert dit voor een opdrachtgever alleen reacties op van oprecht geïnteresseerde partijen. Hiermee bieden we beide partijen relevant aanbod.

    Het gebruik van Offerti is voor opdrachtgevers inderdaad gratis, maar natuurlijk hebben wij wel kosten aan het nabellen, redigeren en verifiëren van alle opdrachten. Het is zeker niet zo dat we alles 1 op 1 doorzetten. Ook maken we aan elke opdrachtgever duidelijk dat mensen betalen om te reageren, en dat het dus niet de bedoeling is om zomaar even een prijsopgaafje te krijgen.

    Daarnaast is volgens mij een ding niet duidelijk geworden: je kunt voordat je een credit uitbrengt al zien welke contactgegevens beschikbaar zijn, en zodra je de credit verzilvert worden de contactgegevens zichtbaar. Je hebt dus de mogelijkheid om contact op te nemen met de opdrachtgever, alvorens je de offerte uitbrengt. Daarnaast zie je ook al hoeveel andere offertes er al zijn uitgebracht, en proberen we altijd het beschikbare budget uit te vragen en te noemen, zodat je van te voren als ZP’er weet waarop je reageert.

    In het coachings- en mediatorsvakgebied zijn het inderdaad veel persoonlijke aanvragen, daarnaast zijn in het in de andere gebieden veelal bedrijven en kleine zelfstandigen die aanvragen plaatsen.

    Wat betreft de onbegrijpelijke potpourri van vakgebieden: we hebben alle zakelijk dienstverlening onder een dak gebracht. Hiermee willen we voor elk bedrijf de zakelijke diensten die hij naast zijn core business nodig heeft aanbieden. En het klopt inderdaad dat het veelal gaat om kortlopende projecten, maar ook langere samenwerkingen worden gezocht, met name in de categorie boekhouders en accountants. Maar het aanbod van korte projecten is momenteel nu eenmaal groter.

    De feedback op uitgebrachte offertes is inderdaad nog niet optimaal, momenteel bellen we zo veel mogelijk opdrachtgevers na om die feedback wel te kunnen geven. In de binnenkort te lanceren nieuwe site wordt dit ondervangen. Daarnaast wordt het ‘probleem’ van de credits in verschillende vakgebieden inzetten in de nieuwe website ook verholpen. Doordat je een bundel kunt kopen en deze in alle verschillende vakgebieden kunt inzetten.

    Hiermee hoop ik van achter de schermen bij Offerti.nl, meer duidelijkheid te verschaffen.
    Ik denk juist dat we heel relevant zijn voor ZP’ers, omdat we gecontroleerde offerte aanvragen aanbieden en je alleen hoeft te betalen als je wilt reageren. Daarnaast werken we dagelijks hard aan het verbeteren van onze dienstverlening.

    Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor ik het graag,
    Met vriendelijke groet,

    Jules Weijdema
    Offerti.nl

  2. Dag Jules,
    Volgens mij zit de essentie van je reactie in de volgende passage hierboven: ‘je kunt voordat je een credit uitbrengt al zien welke contactgegevens beschikbaar zijn, en zodra je de credit verzilvert worden de contactgegevens zichtbaar. Je hebt dus de mogelijkheid om contact op te nemen met de opdrachtgever, alvorens je de offerte uitbrengt. Daarnaast zie je ook al hoeveel andere offertes er al zijn uitgebracht, en proberen we altijd het beschikbare budget uit te vragen en te noemen, zodat je van te voren als ZP’er weet waarop je reageert’.

    Ik heb zonet diverse openstaande opdrachten ingelogd en niet ingelogd bekeken, maar geen enkele contactgegevens gevonden. Als ik je goed begrijp krijg ik die ook pas te zien als ik hier een credit voor inlever en dat is precies mijn bezwaar. Ik wil graag alvorens geld uit te geven weten wie de opdrachtgever is. Ik ben bij Offerti wel mijn credit kwijt als ik besluit om toch geen offerte uit te brengen als ik weet wie de opdrachtgever is en dat is voor mij de wereld op zijn kop.
    Verder vond ik slechts 1 opdracht met een budgetindicatie van ongeveer € 300 voor 1 dagdeel training aan een studentenvereniging. Andere opdrachtgevers laten zich hierover niet uit……

  3. De heren en dames van offerti.nl proberen op alle mogelijke manieren hun website positief te promoten, en dat is natuurlijk hun goed recht. Men is aanwezig op Facebook, Hyves, LinkedIn, en men reageert ook altijd vlotjes op dit soort (vrijwel allemaal negatieve) recensies. De PR-machine draait kennelijk op volle toeren. Zouden ze maar wat meer aandacht schenken aan het daadwerkelijk oplossen van de klachten van de deelnemers in plaats van steeds maar weer te proberen alles recht te lullen wat krom is, dan zou dat voor alle betrokken partijen heel wat prettiger zijn.

    De aanbieders van de opdrachten bieden op alle mogelijke websites hun opdrachten aan. Er is dus geen enkele garantie dat een opdracht via offerti.nl wordt uitbesteed. Bovendien heeft de gemiddelde aanbieder een budget welke onder het minimumloon ligt, en je zal begrijpen dat er niemand zo gek is om een offerte uit te brengen, en zeker niet voor 6 euro. Zou je nou 6 euro moeten betalen voor een gewonnen offerte, dan zou dat geen probleem zijn. Maar nu is het zo dat je je 6 euro beter aan de roulettetafel in het casino kan verwedden, dan is de kans op winst groter.

    Ik ken niemand die wel eens een mooie, winstgevende opdracht op offerti.nl heeft gezien, laat staan dat men wel eens een mooie opdracht heeft binnengehaald. Dit geldt trouwens ook voor de andere offerte-websites, die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten. Serieuze offertes vraag je direct aan bij de uitvoerende partij, waarbij je serieus overleg kunt voeren, en waarbij je een serieuze vergoeding mag verwachten.

  4. Ik heb al diverse offertes uitgebracht en ik kan echt wel stellen dat ik niet een overdreven uurtarief hanteer, maar van de 16 offertes waarop ik heb gereageerd, is geen enkele opdracht uit gekomen.

    Via andere kanalen (gratis advertenties) en via google (niet via Adwords) heb ik wel regelmatig opdrachten en dit kost me helemaal niets.

    Ik ga me nu ook uitschrijven bij offerti omdat ik hier helemaal geen toegevoegde waarde in zie en ik nog veel geld kwijt ben ook.

    Mijn idee is ook dat de mensen die eventueel wel opdrachten ontvangen waarschijnlijk ergens op het niveau van minimum loon moeten zitten.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar mensen die wel via offerti opdrachten binnen hebben gehaald???

  5. Renate, dit is helemaal waar. Ik begin in de tussentijd (12 offertes verder en meer dan 100 Euro kosten) of dit geen doorgestoken kaart is.
    Ik krijg de meest wazige smoesjes (of mensen zetten hun telefoon gewoon uit) om niet voor jou te kiezen; je komt niet uit de buurt, je bent te duur (budget is 1000 euro voor een website en maak hem voor 199 Euro), je bent een man?!?!?!?!? en we zoeken een vrouwelijke webdesigner.
    Ik heb ook nog nooit een offerte binnen gehaald.

    Daarbij komt ook nog dat ik meer dan 100 Euro aan credits gekocht had die niet teruggestort kunnen worden. Ze verschuilen zich achter hun voor waarden.

    Ik zeg: criminelen . Er wordt een spelletje gespeeld met de offerte aanvragers. Zij krijgen misschien een deel van de kosten die wij simpele zielen maken.

  6. Ik ben het helemaal eens met alles wat hierboven staat (behalve de reactie van Offerti zelf). Ik heb inmiddels denk ik zo’n 150 euro uitgegeven en tientallen offertes uitgebracht. Van hooguit 1 op de 10 krijg je een (standaard) reaktie, maar van de meeste opdrachtgevers hoor je niks. Er is ook nog geen enkele opdracht uit voortgekomen.

    De budgetten van de meeste opdrachtgevers zijn een lachertje, daar komen alleen beunhazen en amateurs op af. Uit de opdrachtomschrijvingen blijkt ook vaak dat men geen flauw idee heeft van het vakgebied en de werkzaamheden die gevraagd worden.

    De prijzen die Offerti vraagt om contactgegevens te mogen inzien en een offerte te mogen uitbrengen zijn belachelijk.

    Ik heb de afgelopen jaren ook diverse keren verbeterpunten gesuggereerd, maar daarmee is niets gedaan.

    Samengevat: ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik een flinke pot credits heb gekocht. Offerti is een zekere manier om snel je geld kwijt te raken. Meer is het niet. Blijf er vandaan als je er nog geen credits hebt gekocht!