Hugo-Jan Ruts 20 juni 2012 4 reacties Print Bureaus brengen alle ZZP-opdrachten voor inkopers samen op een website. Service of afschermen markt?Met de website www.inkoopjobs.nl is Nederland weer een online initiatief rijker voor het aanbieden van opdrachten voor interim professionals. Het interessante aan dit initiatief is dat het hier gaat om een samenwerking van bemiddelingsbureaus. En het richt zich op één specifieke beroepsgroep onder de zelfstandige interim professionals: de inkopers. Reden genoeg om er eens nader naar te kijken. Het idee van Inkoopjobs is simpel. Breng zo veel mogelijk opdrachten voor interim inkopers bij elkaar, zodat de zelfstandige inkoop specialisten niet meer verschillende sites af hoeven te struinen op zoek naar opdrachten (ondanks de naam ‘jobs’ en de kop ‘vacatures’ gaat het bij deze site om opdrachten voor zzp ‘ers). InkoopJobs wil dan ook uitgroeien tot hét kanaal waar vraag en aanbod voor interim inkoopopdrachten bij elkaar komen. Samenwerking bureaus op hun positie te consolideren Meer bijzonder is dat de website gestart is als een samenwerkingsverband van verschillende bureaus die ook concurrenten zijn. De site bevat uitsluitend opdrachten van die bemiddelingsbureaus. Om dit moment zijn de bureaus Insinc, InQuest, Topbuyers, DPA en PeopleGroup te vinden op de site (met een grote speler op de inkoopmarkt als Yacht als opvallende afwezige). Andere bureaus worden van harte uitgenodigd om zich ook aan te sluiten. Maar niet zo maar iedereen kan zijn opdracht er op kwijt. Initiatiefnemer Peter Kamphuys stelt in een artikel op de site Inkopercafe . “Het is niet de bedoeling dat ieder bureau dat ooit eens een interim inkooppositie heeft, zomaar kan aansluiten. We willen namelijk wel hoogwaardige content kunnen bieden aan zzp’ers.” Ook opdrachtgevers kunnen hun opdrachten voor interim inkopers er niet kwijt. De site biedt, zoals ze dat zelf formuleren op de site, `Eén plaats waar opdrachtgevers een kundig bureau kunnen selecteren om hun interim inkoopopdracht optimaal te laten matchen.` De site is dus behalve een servicesite voor ZZP´ers (je moet je wel eerst even registeren voordat je de inhoud van de opdrachten kan zien) vooral een gemeenschappelijke poging van gevestigde bureaus om grip op de markt te houden. Bundel je wervingskracht richting de zzp markt en vergroot de exposure richting de opdrachtgevers. Probeer op die manier een zo stevige positie te krijgen dat niemand om je heen kan. Zo stevig dat je het nieuwe toetreders (of opportunistische bureaus die af te toe ook een opdracht voor een inkoper zoeken) lastig maakt. En je maakt een dusdanig sterke propositie dat je de opdrachtgevers die zelf op zoek gaan naar hun interim professionals de wind wat uit de zeilen neemt. Slimme beweging van de bureaus; vraag of ZZP’ers er blij mee zijn. Dat is een slimme, en misschien ook wel noodzakelijk, beweging. En een signaal dat concurrerende bureaus nu de tijd rijp achten om gezamenlijk op te treden. Ik heb zelf een soortgelijk idee rond interim-management opdrachten een jaar of 10 geleden eens besproken met verschillende bureaus voor interim management. Dat waren destijds vaak heel korte gesprekken. Men zag daar totaal het nut niet van in. Blijkbaar begrijpen deze bureaus nu wel dat hun grootste concurrenten niet de andere bureaus zijn, maar de ´doe het zelvers´ (qua werving) onder de opdrachtgevers en de ondernemende interim professionals die zelf zorgen voor hun opdrachten, deze onderling verdelen en in toenemende mate zich organiseren om gezamenlijk, zonder de bemiddelingsbureaus, aan opdrachtverwerving te doen. Inkoopjobs stelt dat met deze site ´een wens van vele zzp-inkoopprofessionals in vervulling is gegaan´. Vraag is of dat ook werkelijk zo ervaren wordt door die zzp´ers. Dit gezien het feit dat de site mijn inziens dus ook (of vooral) een poging is van de gevestigde namen om de bemiddeling van interim professionals op de traditionele manier te blijven doen, namelijk een bureau dat tussen ´vraag´ en ´aanbod´ in staat. bemiddelingsbureau, inkoop, jobboard Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts
Zoals iemand op twitter al treffend verwoordde: ” de laatste stuiptrekkingen van dino’s of de geboorte van een nieuwe dino”
Ben het met je eens, Hugo-Jan, het lijkt een vast-nog-niet laatste teken van een toch wel verdwijnende werkgevers-werknemersmentaliteit. De zzp’er moet achter de opdrachten aan, en moet maar zien of de inkopers hem of haar voldoende in staat achten de opdracht uit te voeren. De inkopers hebben misschien nog niet bedacht dat die zzp’er intussen zo professioneel kan zijn geworden, dat de opdracht dient te worden gewijzigd. Of, nog sterker, dat de inkoper zelf op zoek moet gaan naar de beste zzp’er. Maarja, hoe doe je dat, als je gewend bent aan een oude ingesleten machtsverhouding? Gelukkig zijn er sites waarop zzp’ers zich kunnen profileren met hun beroep, hun opleidingen en ervaring, zoals Sitefive. Daar kunnen opdrachtgevers zelf de zzp’er vinden die zij zoeken. Scheelt een hoop tijd en geld, en bemiddelingskosten.
Goed stuk Hugo-Jan en de tijd zal het uitwijzen. Maar wat een zielige reacties worden er gepost: wordt het ons ZZP-ers eens een keer makkelijker gemaakt (ook al zijn het bureaus) en dan wordt er gereageerd als verongelijkte kleine kinderen…. En beste Mirjam, ik heb je reactie echt tien keer gelezen maar kan er werkelijk geen enkele logica in ontdekken. De zzp-er is intussen zo professionneel geworden dat de opdracht moet worden gewijzigd??? De inkoper moet zelf op zoek gaan naar de beste zzp-er??????? Volgens mij heb je niet eens de site bekeken ……
Volgens mij kan de samenwerking tussen een aantal van de middelgrote en grote bureau’s bij aanbieden van interim inkopers maar 1 ding betekenen. De bureaus die daarbij zijn aangesloten hebben het moeilijk en kunnen steeds slechter weerstand bieden tegen nieuwe kleinere en grotere partijen op de markt, zoals bijvoorbeeld Procurementadvies.nl en Procurementnetwerk.nl. In plaats van de bedrijfsstrategie te wijzigen en beter te gaan functioneren, hebben deze bureaus er nu blijkbaar voor gekozen om te gaan proberen de markt af te schermen en gezamenlijk de markt te bewerken en te verdelen. Ik vraag mij af of er hier naast de geconstateerde samenwerking- en marktverdeling ook nog eens sprake is van prijsafspraken ? En uiteraard vraag ik mij ook af wie de eerste sukkel van een Procurement- of HR Manager is die hierin trapt ????