Hugo-Jan Ruts 3 juli 2012 8 reacties Print Succesvol ondernemen: a piece of cake. Praktisch boek dat (ook zzp’ers) tot nadenken zet.Ondernemerschap en zzp’ers. Een gevoelige combinatie die veel discussie opwerpt. Daarbij stelde Atos Interim onlangs dat het zzp’ers aan ondernemerschap ontbreekt. Maar wat is dat dan ‘ondernemerschap’? Wilma Straatman en Mechteld Daniels schreven er praktisch doe-boek over: ‘Succesvol ondernemen: P’s of cake!’ Interim professionals ondernemer of niet? Ik raakte onlangs weer eens in een online discussie over het feit of zzp’ers ondernemers zijn of niet. De relevantie van die discussie ontgaat me een beetje. Feit is dat er weinig onderwerpen zijn die blijkbaar gevoeliger liggen dan juist die vraag. Opvallend genoeg zowel bij zzp’ers als bij ondernemers. Die laatsten, de ondernemers, lijken zich maar lastig te kunnen neerleggen bij het feit dat heel veel zzp’ers er bewust voor kiezen om geen personeel aan te nemen. Dat het woord ‘groei’ voor hen iets heel anders betekent (persoonlijk ipv aantal personen); ze status niet laten bepalen door de hoeveelheid mensen die ze op de loonlijst hebben staan. En die begripsverwarring leidt dat met regelmaat weer tot gepeperde uitspraken als ‘zzp’ers creëren geen waarde’ (Salem Samhoud) of ‘zzp’ers zijn zwakzinnigen zonder pensioen (prof. Eric Stam, alhoewel hij dan weer een hoogleraar is, geen ondernemer, laat staan zelfstandige). Nu goed. Veel zzp’ers willen volgens mij helemaal geen ondernemer worden, althans niet in de klassieke zin van het woord (groei = mensen op de loonlijst). Hun drijfveren zijn simpelweg anders (autonomie, zelfverwezenlijking). Dat wil nog niet zeggen dat zzp’ers best wat meer als ondernemer mogen denken. Zich bewuster zijn van hun ‘strategie’. Af en toe meer denken in termen als ‘strategie’, missie/visie, business plan, verdienmodel. Een praktisch doe-boek over ondernemerschap Alleen: ondernemen, wat is dat? Opvallend is dat er boekenkasten volgeschreven zijn over allerlei aspecten van bedrijfsvoering. Dikke pillen over strategievorming van grote ondernemingen, over ‘change’, over modellen, marketing, personal branding. Maar over ‘ondernemerschap’? En dan vooral een boek dat zinnig is voor een ‘startende, kleine, ondernemer’ als een zzp’er? Dat valt eigenlijk wel tegen. Het zal deels komen omdat uitgevers stellen dat ondernemers geen boeken lezen; en professional wel. Zit iets in. Wel lastig wanneer je als ‘professionals’ (wat de meeste zzp’ers zijn) grip wil krijgen op de term ‘ondernemen’ en daar dan een boek over zou willen lezen. En toen kreeg ik het boek ‘Succesvol ondernemen. P’s of cake’ van Mechteld Daniels en Wilma Straatman in handen. Een praktisch doe-boek over ondernemerschap. Geen hoogdravende theorieën, maar een overzichtelijk stappenplan met de nodige lijstjes en oefeningen die je meteen kunt doen. Aardig is dat de auteurs veel Nederlandse ondernemers geïnterviewd hebben. En dan gelukkig niet de grote namen, maar meer de ‘guy/girls next door’-types. Hun lessen staan verwoord in korte quotes. De auteurs koppelen die uitspraken aan gangbare en veelal bekende modellen uit de managementliteratuur. Dat geeft een leuke mix van de praktijk en theorie. Waarbij de auteurs zich hebben durven te beperken door de gebruikte modellen niet uitputtend toe te lichten, maar eenvoudig weg naar literatuur en sites te verwijzen voor meer verdiepende informatie. Dat houdt het overzichtelijk. Wat is succesvol ondernemerschap? Mechteld Daniels en Wilma Straatman zijn tot de conclusie gekomen dat het gaat om het combineren van drie P’s: Passie, Power en People. Passie om te weten wat je wilt bereiken; Power om daadwerkelijk te doen en je droom gedreven waar te maken; People om te weten wie je bent, wat je kan en wie je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken. Het is essentieel om de drie P’s te combineren, om een samenhang aan te brengen tussen ‘Wat wil je?’, ‘Wat doe je’ en ‘Wie ben je, wat kan je en wie heb je nodig’. Dat zijn misschien wat voor de hand liggende vragen, maar het blijft lastig om deze punten expliciet te maken. Keuzes te maken en daaraan vasthouden. Een plan hebben en dat, met gebruik van de juiste mensen, ook uit te voeren. Ergens in die stappen wil het bij zelfstandige interim-professionals nog wel eens mis gaan. Net niet helder genoeg kunnen vertellen wat je doet. Toch te snel ‘ja’ zeggen op een opdracht waar je niet je passie in kwijt kunt. Net te vaak een plannetje bedenken en dat niet uitvoeren omdat de waan van de dag alle aandacht vraagt. (‘Het verschil tussen ondernemen en succesvol zijn, is executiekracht. Je moet je plannen ook uitvoeren’ is zo’n quote van een ondernemer uit het boek). En daarmee net te vaak het gevoel te hebben niet zelf de regie te hebben over je zzp-carriere. Daarin zit de wijze les verscholen die zelfstandige interim-professionals van succesvolle ondernemers kunnen leren. Zonder ook zelf een ‘echte’ onderneming te starten, met alle sores van dien. Waarin het boek ‘Succesvol ondernemen. P’s of cake!’ mee kan helpen is om je even stil te laten staan bij een paar essentiële zaken. Waar deed je het ook al weer voor? Waar wil je naartoe? Hoe ga je dat bereiken en wie gaan je daarbij helpen? Vragen dus waar je best antwoord op weet te geven. Het zorgt er – met praktische oefeningen, taken en spiegels – voor dat je die antwoorden op die essentiële vragen ook scherp formuleert, dat je geen onderwerpen overslaat en alles in samenhang brengt. En om terug te komen op de discussie over wat ondernemerschap nu is. Nico Kaandorp formuleert dat in het boek simpel en scherp: ´Ondernemen betekent dat je een idee hebt, daar een markt voor ziet, in staat bent het te verkopen, ervan te leven en erdoor geïnspireerd wordt.` Herken je je daar in? Het boek ‘Succesvol ondernemen: P’s of cake! – Overzicht van alles wat je eigenlijk al weet maar waar je niet altijd bij stilstaat’ van Mechteld Daniëls en Wilma Straatman kost E 19,50 en is o.a. hier te bestellen boek, boekenkast, ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts
Vooropgesteld, k heb het boek (nog) niet nelezen. De in het artikel genoemde goede punten Passie, Power en People zijn absoluut waardevol. Wat me aanspreekt is het focus houden en gewoon hard werken om je doel te bereiken. Maar wat me nog meer aanspreekt is wat de heer Kaandorp definieert als succesvol ondernemerschap. Hij betrekt twee essentiele factoren erbij: – is er markt? Bitter weinig ondernemers doen gedegen onderzoek naar marktmogelijkheden – kan je er van leven? Gedegen financiele onderbouwing op basis van reeel marktonderzoek levert onder aan de streep een bedrag op. Deze nuchtere afwegingen en bijbehorende doorrekingen zijn in mijn ervaring zeer ontnuchterend voor een aantal op zich zeer geapssioneerde, powerful en people minded onderneners in spe. Het sluit aan bij onze definitie van succesvol ondernmerschap: 1. Ondernemen is verkopen. Als je jezelf, je ideeen niet goed kunt (laten) verkopen, wordt je geen succesvol ondernemer, hoe briljant je product of dienst ook mag zijn. 2. Ondernemen is meer dan een goed idee alleen. Je kan als ondernemer niet alleen met ‘je kunstje’ bezig zijn. Er komt veel meer bij kijken zoals je administratie, marketing, verkoop, productontwikkeling, enz en dat heeft constant aandacht nodig. 3. Ondernemen is netwerken. Essentieel voor iedere ondernemer. Met een gezonde balans tussen online en offline netwerken. Praten met klanten, doelbewust of alleen maar als onderhoud van de relatie. Hiervoor moet je, zeker als het goed met je gaat , tijd voor vrijmaken. Groet, Jaap Schuddeboom
Ik heb het boek nog niet gelezen. Maar de punten: Passie, Power People spreken wij enorm aan. Doorzettingsvermogen, focus houden en gewoon hard werken om je doel te bereiken. Denken in kansen en mogelijkheden. Lukt iets niet, dan daarvan leren en een nieuw plan maken. Zin om te lezen. Groeten Janny Westenbrink van West Brinck Acquisitie Meppel.
Beste Janny, Wat jij benoemt vind je met name terug onder de noemer ‘Power’. Of zoals één van de geïnterviewden zei: executiekracht. (Het verschil tussen een droom hebben en ‘m waarmaken.) Doen en jezelf bij de les houden is het eigenlijk voor iedereen van belang, of je nu onderneemt of een afdeling aanstuurt. Veel leesplezier, hartelijke groet, Wilma Straatman , schrijver ‘Succesvol ondernemen: P’s of cake!’
Mooi artikel en mooie discussie. Ik denk dat het belangrijk is dat een ZZP-er zelf vaststelt of hij ondernemer wil zijn of niet. In lijn met wat Jaap Schuddeboom hier zegt: wil je als ZZP-er ondernemer zijn dan moet je met name punt 2 van zijn definitie invullen dan wel doen wat Nico Kaandorp stelt. De ZZP-ers die ondernemer zijn, zijn er beslist. Zij verwerven hun eigen opdrachten, doen hun eigen marketing (incl. netwerken), werken aan hun eigen product (dienst) et cetera. Maar als ZZP-er hoef je geen ondernemer te zijn … als je zorgt dat je aangesloten bent bij de juiste organisaties dan zorgen zij voor je opdrachten. Je kunt je dus helemaal concentreren op je product. Toegegeven … je moet je “versheid” in de gaten houden want anders drogen je opdrachten op maar dat is een kwestie van babbelen met organisaties die je aan opdrachten helpen. Wellicht is het dan belangrijk om zelf die keuze te maken en je verder niet meer druk te maken. Wil je ondernemer zijn? Oké, dan doen wat daar bij hoort. Wil je het niet zijn? Oké, dan doen wat dáár bij hoort. En … wil je personeel? Good luck! Maar om ondernemer te zijn heb je m.i. geen personeel nodig. Rob Ramsey Instituut voor Interim-Managers
Beste Rob, Wil even inhaken op je opmerking mbt personeel. In het boekje gaat People in de eerste instantie over de persoonlijkheid van de ondernemers en vervolgens over personeel en partners. Opmerkelijk genoeg door alle van de door ons geinterviewde ondernemers als één van de belangrijkste dingen genoemd: weten wat je kan en vooral weten wat je niet kan. Dat lijkt me zowel voor de ondernemende, als de niet ondernemende ZZP’r van belang. Wilma Straatman (schrijver ‘Succesvol ondernemen: P’s of cake!’)
Mooie filmpjes, sluiten goed aan bij People (persoonlijkheid: wat kan ik en wat niet) en Passie (wat wil ik). Powerkant wordt minder belicht, naar mijn idee. (doen, realiseren) Maar misschien gaat dit ook meer over de stap om ZZP’r te worden.
Interessant artikel Hugo! De discussie Zelfstandig professional vs Ondernemer zal wel nooit ophouden, maar dit boek geeft aardig inzicht in wat van een zp-er ook een ondernemer maakt. Ga me zeker even verdiepen in het 3P-model. Mooi dat Passie hier, net als in Business Model You (www.businessmodelyou.com), het uitgangspunt is voor de invulling van je professionele carriere. Ik heb de laatste maanden al verschillende mensen mogen helpen om met dat model hun passie te vertalen naar een invulling van hun professionele carriere, en de resultaten laten wat mij betreft zien dat Passie inderdaad de basis is van veel moois! Misschien interessant om beide modellen eens naast elkaar te leggen om te zien waar ze elkaar versterken, met name de focus op ondernemerschap spreekt me aan. vriendelijke groet, Anton de Gier