Michiel Cobben 7 november 2012 Eén reactie Print Gebruik de tips van Mark Rutte en Diederik Samsom en sluit die deal!‘Het is crisis meneer Cobben’ zei een prospect vorige week tegen mij. Ik had een uitgebreid programma geoffreerd waardoor zijn salesteam er voorlopig weer even tegenaan kon. Hij was er zichtbaar tevreden mee, maar voordat er zaken gedaan kon worden moest er wel nog even ‘links en rechts’ over de voorwaarden gesproken worden. En of er, in verband met die crisis dus, ‘nog ruimte in de hoogte van de investering zat’. Alsof ik die crisis had veroorzaakt. ‘Ruimte? Jazeker!’ antwoordde ik ‘maar eigenlijk alleen aan de bovenkant. Hoeveel meer wilt u betalen?’ Het zijn van die momenten waarop je als ZZP-er eigenlijk beter af bent met een corrigerende baas die dit soort opmerkingen direct bestraft, maar gelukkig kon hij er wel om lachen. We werden het uiteindelijk eens, eigenlijk op dezelfde manier zoals Rutte en Samsom het ook eens zijn geworden. Geen waterige compromissen, ieder gunt elkaar zijn punten. Hij kreeg uiteindelijk de door hem voorgestelde prijs, ik bedong dat de betalingstermijn naar zeven dagen ging en er strikt aan gehouden zou worden. Voor mij niet eens zo heel belangrijk, maar het gaat om het idee: voor wat hoort wat, de emotionele bankrekening, de psychologische wet van de wederkerigheid etc. De gulden middenweg is kleurloos grijs De GUN methode is helemaal in opkomst en ik raad hem iedereen aan. Ga niet halverwege zitten als je met je opdrachtgever een issue op te lossen hebt. Dat wordt grijs en in hoeveel erotische tinten je het ook beschrijft, grijs is niet de kleur waar je blij van wordt. Zwart en wit door elkaar heen, ieder zijn eigen kleur, samen sta je sterk. Inderdaad, net als Rutte en Samsom. Geen grijs-paars kabinet, maar een rood vlak met blauwe vlekken. Of andersom, net wat je wilt zien. Een Gunkabinet. Ik interviewde Mark Rutte een tijd terug en vroeg hem hoe hij zichzelf verkoopt en hoe belangrijk het gunaspect is. ‘Spreek vanuit je hart en zorg dat je een diepe kennis van je product of dienst hebt’ adviseerde hij. Dit antwoord staat in mijn boek ‘Verhoog je Gunfactor’ en ter ere van het nieuwe kabinet presenteer ik de geheimen van het Gunnen voor alle volgers van ZiPconomy tijdens een speciale boekpresentatie op 3 december van 16.00 uur tot 18.00 uur in Hotel Laapershoek te Hilversum. Gunnen is delen en je gaat van andere ZZP-ers die avond horen hoe zij opdrachten gegund krijgen en we willen ook jouw verkoopstrategie weten. Netwerken dus. Toegang is Euro 50,00, inclusief hapje, drankje en uiteraard een exemplaar van ‘Verhoog je Gunfactor’. Schrijf je in via deze link. acquisitie Print Over de auteur Over Michiel Cobben Michiel Cobben is sinds 1992 actief in arbeidsbemiddeling. Met TheWhyGeneration adviseert hij samen met mede Zipconomy auteur Saskia Postma ZP-ers over personal branding en sales. Daarnaast is hij auteur (2011 – Verhoog je Gunfactor‘) en sales consultant. Bekijk alle berichten van Michiel Cobben
Inderdaad, tegenwoordig kom je verder als je het elkaar gunt. Maar goed, hoever moet je gaan voor de gunfactor?
interview - Opdrachten voor zelfstandig professionals: “Toenemende transparantie inhuurmarkt biedt mooie kanse...
achtergrond - De zoektocht naar je volgende klus begint en eindigt met netwerken. Daartussen zit… netwerken