Bas van de Haterd 17 januari 2013 0 reacties Print Man outsourced zijn eigen baanWe zijn erg bang dat veel banen naar het buitenland gaan. We outsourcen onze IT naar India, onze call centre’s naar Zuid Afrika en weet ik veel wat nog meer. Er is daar ook veel angst voor, want het gaat zo vaak mis. Maar dat het heel goed kan, bewees een IT’er in de VS. Die had namelijk jaren zijn eigen werk naar het buitenland (China in dit gevel) geoutsourced. Ja, deze man was aanwezig, maar ook niet meer dan dat. Zijn gemiddelde werkdag bestond uit 2 uur Reddit lezen, een uurtje Facebooken, op Ebay wat handelen en op Linkedin actief zijn, aldus deze site. De man bleek dit bij meerdere bedrijven te doen, waarbij hij bij een aantal dus niet aanwezig hoefde te zijn. Hij verdiende er tonnen mee. Zijn ‘bedrog’ als je het zo kan noemen werd ontdekt doordat er op het VPN netwerk (om vanuit huis te kunnen werken) vreemde activiteiten waren. Er werd uit China ingelogd, terwijl de man in kwestie vrolijk achter zijn PC op het werk zat. Toen is het balletje gaan rollen. De man had overigens al die jaren lovende prestatie rapporten gehad, hij was een geweldige werknemer. De conclusie van dit alles? De man is briljant in mijn optiek en vooral heel erg goed in het selecteren van goede developers wereldwijd; Bedrijven besteden bakken geld omdat ze per se mensen lokaal willen hebben, op kantoor, maar de toegevoegde waarde daarvan is twijfelachtig; Outsourcing kan best, mits je het maar goed doet en vooral goed aanstuurt. Direct een op een en niet met allerlei managers ertussen; De ego’s van managers zijn erg broos, want in plaats van deze man een promotie te geven voor creativiteit is hij ontslagen. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd