"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Pepsico, Big data & recruitment: “Big Data maakt van recruiter een recruitment adviseur” (liveblog vanaf #irecruit)

17584832_s (1)De tweede dag op de iRecruitExpo in Amsterdam begint met het onvermijdelijke onderwerp Big Data. Ook spreker Chris Hoyt, Director Talent Management bij Pepsico, begrijpt de scepsis. Iedereen heeft het er over, maar wat is het nu eigenlijk en wat kan je er mee? Voor Hoyt is de kern eenvoudig. Big data is veel cijfer en veel werk.  Hij begint een vlammend betoog over hoe Big Data binnen de recruitment binnen Pepsico gebruikt wordt.

Hoyt laat overtuigend zien hoe niet sec de cijfers belangrijk zijn, maar de manier waarop ze gepresenteerd worden.  Bij Pepsico is veel geïnvesteerd om de cijfers via een app aantrekkelijk te presenteren. De cijfers uit de recruitment funnel, uitgegeven bedragen aan verschillende recruitmentkanalen, de ‘time to hire’. De staan allemaal mooi gepresenteerd en interactief. Met een paar klikken kan je allerlei data naar boven halen en vergelijking maken.

Big Data maakt van recruiter een recruitment adviseur

De cijfers zijn interessant om op de recruitmentafdeling analyses te maken. Over wat werkt en wat niet. Welke recruitmentmethodes het meest kosteneffectief zijn, of kwalitatief het beste werken. Dat is leuk, zegt Hoyt. Maar veel belangrijker voor Hoyt is dat deze cijfers, en de manier waarop ze gepresenteerd worden, recruiters in staat stellen om een echt advies gesprek aan te gaan met de hiring manager.

De ontwikkelde app, de interactieve wijze van presentatie stelt de recruiter in staat om dat adviesgesprek ook aan (onderbouwd) aan te gaan en ook gedurende het gesprek verder de diepte in te gaan dan bijvoorbeeld bij statische spreadsheets of slides.

Wie heeft genoeg data?

Twee insteken nog? Hoe zorg je voor de juiste cijfers? Waar haal je ze vandaan?  Pepsico koppelt zes verschillende gebruikte systemen aan elkaar, een aantal data analisten zijn permant bezig die cifjers te ontsluiten. Verder speelt natuurlijk ook nog het feit dat big data voor analyse en vergelijking ook echt ‘big’ zijn. Waar ligt een ondergrens van aantallen om ook zinnige analyses te maken. Bij een organisatie in de omvang van Pepsico niet direct een issue.

(meer over kansen en valkuilen HR data? Kijk nog even naar blog over Nate Silver en HR&Big data)

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

2 reacties op dit bericht

  1. Dag Hugo-jan,

    Dank je wel voor het leuke blog en dat je hier aandacht aan besteed! Kleine toevoeging:
    Het klopt niet helemaal wat je zegt, “een aantal data analisten zijn permant bezig die cifjers te ontsluiten” het zit eigenlijk zo: deze cijfers worden automatisch gegenereerd door de ATS en Website en worden allemaal direct opgeladen in de Broadbean reporting suite, dat is waar een aantal Data analysten mee bezig geweest zijn. De app is volledig ontwikkeld door Broadbean en Pepsico is onze Betaklant. Wij zullen dit binnenkort voor elke klant lanceren. Als je in het kader van je functie dit interessant vind wil ik je zeker een keer een demo geven. Ik hoor het wel1
    Groet
    Liesbet