Bas van de Haterd 9 september 2013 0 reacties Print Boekrecensie: Fuzzy Firm beetje wazigDe Fuzzy Firm is volgens de achterflap een must read voor iedereen die bezig is met nieuwe organisatievormen en manieren van werken. Ik vond het dus niet meer dan toepasselijk dit boek te beginnen te lezen in een van de oude bibliotheken van Angkor Wat. Daar had men met de god-koningen een heel bijzonder organisatiemodel dat tot schitterende gebouwen heeft geleid. Helaas was het boek een grote teleurstelling. Eigenlijk had ik het al kunnen weten, want de achterflap zegt al: het boek geeft een top down analyse van alles dat veranderd. En wat hebben we de laatste jaren geleerd? Dat bottum up vaak veel beter werkt. Het is jammer dat dat inzicht niet is doorgedrongen en hij niet in de praktijk is gaan zoeken. Schrijfstijl Van der Borne is een wetenschapper en dat is helaas ook te lezen in zijn schrijfstijl. Hij haalt continu onderzoeken aan. Leuk en aardig, maar als ik niet weet hoe het onderzoek is gedaan hecht ik daar dus weinig waarde aan. Was het een experiment of een vragenlijst? Hoe komt men tot die conclusie? Het zegt me niet veel, maar het is voor hem elke keer bewijs. Het steeds refereren aan onderzoek maakt het tekstueel ook niet prettig leesbaar. Toch is het geen heel vervelend boek om te lezen, want het zijn steeds korte hoofdstukken die als redelijk hapklare brokken weg te happen zijn. Wel mis ik soms de samenhang tussen die hoofdstukken, de rode draad, maar ik had niet het gevoel dat het langdradig was. Dat was prettig. Inhoudelijk Een van de meest interessante zaken uit het boek vond ik dat hij ergens in het boek stelt dat een bepaald model veel kritiek heeft gehad in de academische wereld, maar wel veel in de praktijk is toegepast. Dit in tegenstelling tot de meeste academische modellen die geen kritiek hebben gehad, maar ook nooit hun navolging in de echte wereld hebben gezien. Een goed onderzoeker zou zich volgens mij afvragen hoe waardevol die onderzoeken dan zijn. Het aantal praktijkvoorbeelden in het boek is heel gering, nagenoeg nihil. Dat maakt de geboden informatie voor mij twijfelachtig. Verder gaat alles over Nederland. De weinige voorbeelden zijn veelal Nederlands, het is in het Nederlands geschreven, maar bijna al het onderzoek komt van elders. Veel Amerikaans, maar ook Japans academisch onderzoek wordt aangehaald, zonder naar mogelijke cultuurverschillen te kijken. Terwijl er juist recent veel academisch onderzoek is gedaan dat aangeeft dat er grote cultuurverschillen zijn en dat je dus niet zomaar het ene academische onderzoek op een andere cultuur kan projecteren. Wel heel goed is dat hij duidelijk geen aanhanger is van een enkel systeem. Niet het bedrijfsdenken, niet het markt denken, maar de nuance opzoekt. Hij laat beide geluiden horen, wat terecht is in mijn optiek. Deze neutrale positie kon ik erg waarderen. Het boek eindigt met het feit dat het een uitgesproken visie heeft op de nieuwe onderneming. Ik heb die blijkbaar gemist, want behalve dat het meer ‘fuzzy’ wordt, is het allemaal wat vaag gepraat in de ruimte. Concrete voorbeelden zitten er niet in. Een hoop modellen, een heleboel referenties aan onderzoeken, maar concrete voorbeelden hoe zo’n bedrijf eruit ziet en welke bedrijven nu (op deelgebieden) dit toepassen zitten er niet in. Ik vond het boek dus zeker geen must read en niet de moeite waard. Het voegt inhoudelijk niets toe aan de reeds bestaande literatuur. Ik geef het 2 van de 5 sterren. Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als 'Talent Acquisition Excellence', '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Ook organiseert hij jaarlijks het Digitaal-Werven event. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd